Elke keer mijn biljartkrijtje kwijt.....

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Sinds een jaar of 2 speel ik competitie met vrienden en ben ik verplicht om elke week een keertje naar de kroeg te gaan :). Heerlijk om te doen alleen slaag ik erin om eens in de 3 of 4 weken mijn krijtje ergens te laten liggen en steeds kan ik nieuwe gaan kopen. Een tijdje terug zag ik iemand met een broekclip, welke magnetisch was en daarin zat een krijtjes houder.

Voorbeeld winkel plaatje:

file_6_440.jpg
Jammer genoeg zijn die dingen echter erg lelijk in mijn ogen. Sta je daar met een mooie houten keu, en dan heb je een plastic ding waar je krijt in zit terwijl je zelf gek op hout bent. Dus dat moet anders kunnen volgens mij....

Zelf draaien is natuurlijk ook een optie, dus ff aan het denken gegaan waaraan het moet voldoen.
- De magneetjes moeten klein doch sterk zijn.
- De magneet mag niet zichtbaar zijn, want dan krijg je onderop zo'n lelijke ijzeren strip oid.
- De magneet komt dus aan de binnenkant, wat betekend dat de bodem flinterdun moet zijn, anders verliest de magneet te veel kracht en valt het krijtje van de riemclip af.
- De onderkant moet plat zijn voor maximale grip
- Het krijtje moet rond zijn, dat is een zeldzaamheidje, ik had alleen nog maar vierkante of zeshoekige gezien tot dan toe.

De ronde krijtjes had ik op internet redelijk snel gevonden, en die zijn binnen gekomen. De magneetjes had ik nog ergens liggen.

20151216_114831.jpg

20151216_114622.jpg

20151216_114613.jpg

De magneet wordt nu in het kuiltje gelijmd, als het klaar is geef ik nog een eindresultaat foto.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
20151216_125209.jpg

20151216_125134.jpg

Onderste is puur testje op metaal omdat ik de riem clips nog moet halen/bestellen.

Iets sterker magneetje zou prettig zijn maar voor een prototype, prima tot dusverre. Nu testen in het echie morgenavond en verder finetunen.

Oh, het krijtje blijft op zijn plaats omdat het vrij nauw in de houder past en dmv een klein stukje dubbelzijdige tape onderin voor de zekerheid.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, heel geduldig met 80-600 schuurpapier de onderkant nog 2 mm afgehaald, en nu is de magneet precies goed qua sterkte. Ik vermoed dat de onderkant van hout tot magneet nog maar 1 tot 1.5 mm is nu.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ziet er leuk uit, het lijkt op het oog een best wel dunne wand te hebben, knap gedaan! Je kan van die neodymium magneetjes kopen, zijn enorm sterk en klein en niet eens zo duur. De volgende stap is een eigen keu maken? ;-)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De wand is 1.5 tot 2.5 mm dik. Was best pittig, zeker omdat ik eigenlijk nog niet echt goed met uithollen bezig ben geweest.

Thanks voor de tip, ik ga eens zoeken.

En een eigen keu moet inderdaad ooit eens gaan plaatsvinden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Daar hebben ze inderdaad supersterke magneten. Wij halen ze daar ook, mijn vrouw verwerkt ze in porseleinen werkstukken als koelkastmagneet. Bijft prima zitten, terwijl het toch best wat weegt!
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Waarom een broekclip? het is maar een klein krijtje.
Als je in je broekzak een ander magnetje of iets van staal doet dan kun je hem gewoon rechtstreeks aan je broek hangen.
Mits de stof niet te dik is natuurlijk.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt voor de tips en Hans, dat is iets wat ik me nog niet bedacht heb :). Ik ga het testen.

*edit: werkt perfect met nog een heel klein magneetje in mijn broekzak. Super!
 
Laatst bewerkt:

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@wimmel denk wel aan bankpasjes etc die je evt. in je broekzak/portemonnee hebt zitten :D die zijn niet zo'n vriendjes met magneten.
Ohja en vergeet ook de pacemakers niet :-0
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
I know :).

Maar tijdens het biljarten heb ik alleen een losse huissleutel en een briefje van 50 euro ofzo in mijn zak zitten, dat is voldoende.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
@wimmel denk wel aan bankpasjes etc die je evt. in je broekzak/portemonnee hebt zitten :D die zijn niet zo'n vriendjes met magneten.
Ohja en vergeet ook de pacemakers niet :-0

Hoi hpmangj, dat geld alleen voor pasjes met magneetstrips. Volgens mij worden die nu nergens meer gebruikt.
De chips die nu in pasjes zijn verwerkt raken niet zo snel beschadigd door een magnetisch veld.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Iets sterker magneetje zou prettig zijn maar voor een prototype, prima tot dusverre.

Voor al uw magneetwensen: supermagnete.de (geen connecties, alleen tevreden klant)

Edit - te laat, was ook al door eerdere respondenten genoemd. Blijft staan dat het een goed adres is (supermagnete.nl is gewoon de NL versie van deze van oorsprong duitse webshop; hun kennis van het nederlands is zeer behoorlijk overigens...)
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Is dit niet wat ???

Metalen%20pashouder%20met%20nylon%20koord.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.