gereedschapkast

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb al eens gepost over een gereedschapkast, heb het boek van Tolpin gelezen en kwam er maar niet uit. Soms is het een kwestie van maar gewoon beginnen. Had nog een paar hele mooie planken esdoorn en een nyatoh gelamineerde plank van de bouwmarkt. Met dat hout kan ik een mooie kast maken van 100 cm hoog en 90 cm breed. Zwaluwstaarten op de hoeken, een achterwand van 15 mm berkenmultiplex en de beide deurfronten van Gonzales Alves. De indeling ben ik nog niet helemaal uit, maar ik denk 1 deur te vullen met beitels etc en denk nog na over een mooie oplossing voor mijn schaven. Ik heb nu een schuine plank met vakjesverdeling waar ze in passen en makkelijk te pakken zijn, zoals b.v. David Charlesworth dat ook heeft.
Op de foto's het frezen van verbinding en een hulpstuk voor de bovenfrees, omdat ik de staarten wel wat diep gefreesd had, en op deze manier de uitstekende delen weg kan frezen. Dat hulpstuk heb ik gemaakt voor de boot om epoxylijm weg te frezen.
Op de laatste foto de kast en deuren in elkaar en klaar voor afwerken en montage.

jaap






Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ziet er goed uit jaap!! wat voor sluitwerk ga je gebruiken? heb je de zwaluwstaarten op de freestafel gemaakt?
rick
 
A

Athanor

Guest
Ha Jaap, meestal klopt het wel, als je wat stil bent op het forum gebeurt er iets is de werkplaats :) Dan kunnen we weer wat verwachten en ja hoor: daar zien we dit topic met de resultaten van je teruggetrokken bestaan ;)

Dat wordt een mooie gereedschapskast! Ik kan me wel voorstellen dat je nog wat piekerwerk besteedt aan de indeling. Ik zit zo af en toe ook mijn chaos aan gereedschap te overzien en zou echt niet een-twee-drie weten hoe ik dat handig kan opbergen. Maar jouw strategie is wel verstandig gewoon beginnen en dan komt de rest wel. Mooi om te zien, ben benieuwd naar de vorderingen. Succes daarmee en groet van

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@rick, sluitwerk ben ik nog niet uit, Krenov maakte van de mooie dingen van hout, een zg catch. De scharnieren zijn rvs piano scharnieren. Op de eerste foto zie je het freeswerk.

@fons, met de deuren open is het 180 cm kast, had achteraf misschien wel iets bescheidener gekund.
Als het gereedschap er straks in zit, haal ik mijn vrouw er bij, misschien dat ze wat medelijden met me krijgt als ze een halfvolle gereedschapkast ziet :lol: .

Bij het ontwerp heb o.a. gekeken naar een gereedschapkast die gemaakt wordt op een cursus bij Toolworkshop, volgens mij een ontwerp van Guido Henn, zie hier de link: http://174.132.164.61/~toolwork/index.php?id=218&L=1

jaap


Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo,

Mij lijkt het ook wel leuk/nuttig om een gereedschapskist te maken,
weet iemand ook hoeveel de materiaalkosten voor de kist zijn?
(het meeste hout heb ik al, gaat mij vooral om het hang en sluitwerk)

Groet Rudolf
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb nu al een paar keer naar de foto's van Jaap gekeken (wil zelf ook zo'n soort kast gaan maken) en begrijp de layout van de zwaluwstaarten niet. Zelf zou ik denken dat de staarten aan de verticale panelen horen te zitten. De werking van de krachten zit toch in het vertikale vlak?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
haasjetik zei:
Heb nu al een paar keer naar de foto's van Jaap gekeken (wil zelf ook zo'n soort kast gaan maken) en begrijp de layout van de zwaluwstaarten niet. Zelf zou ik denken dat de staarten aan de verticale panelen horen te zitten. De werking van de krachten zit toch in het vertikale vlak?
volgens mij heb je gelijk.... in theorie. maar volgens mij is deze lijmverbinding zo sterk dat het prima blijft zitten.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ben nog niet zo lang met houtbewerking en ontwerpen bezig en was gewoon nieuwsgierig. Als ik zie wat de tegenwoordige lijm allemaal kan, dan denk ik inderdaad dat het niet zo heel kritisch meer is. Maar ja, het oog wil ook wat en mijn vader van 90 die op zijn 14e als timmerjongen is begonnen) ziet mijn werkstukken ook, dus het moet wel een beetje volgens de 'regels'.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
haasjetik zei:
Heb nu al een paar keer naar de foto's van Jaap gekeken (wil zelf ook zo'n soort kast gaan maken) en begrijp de layout van de zwaluwstaarten niet. Zelf zou ik denken dat de staarten aan de verticale panelen horen te zitten. De werking van de krachten zit toch in het vertikale vlak?

Heb ook zitten twijfelen, maar guido henn deed het ook zo, en wie ben ik dan om alles beter te weten :oops: Ik laat me graag uitleggen hoe het andersom sterker is.

@rudolf, zoveel hang en sluitwerk zit er niet aan, 2 piano scharnieren en een wat magneet sluitingen of zo, voor 10 of 15 euro ben je een heel eind.

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
jaap zei:
Heb ook zitten twijfelen, maar guido henn deed het ook zo, en wie ben ik dan om alles beter te weten :oops: Ik laat me graag uitleggen hoe het andersom sterker is.

Aangezien de bodem naar beneden toe belast wordt, moeten daar de staarten in het zijpaneel komen. Aan de bovenzijde krijg je zijwaartse krachten als je deuren met gereedschap openstaan. Daar laat je de staarten dus in het bovenpaneel doorlopen.
Zo zou ik het doen althans... ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik niet ;-)

De bodem, dat ben ik met je eens. Maar je krijgt de zijpanelen niet uit de bovenkant geroteerd als de bodem vast blijft zitten, want dan moet je de hele bodem buigen. Daarentegen hangt wel het hele gewicht van de kast aan de achterwand, die dat voornamelijk overbrengt op de bovenkant (tenzij je de kast ophangt aan een lat tussen de twee zijpanelen). Dus ik zou de boven- en onderkant hetzelfde uitvoeren om te voorkomen dat ik op een gegeven moment alleen nog een achterpaneel en een bovenkant aan de muur heb hangen.

Maar, zoals gezegd: lijm doet een hoop.

Arthur
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik weet niet hoe de achterwand hier bevestigd is maar ik zou deze in een groef voorzien op 17 mm van de achterkant. Om de kast op de hangen zou ik gebruik maken van een kastophangsysteem (zie onderstaande link) zoals die in een keukenkast ook gebruikt wordt. Die systemen zitten in de zijwand. Een kast ophangen met de rug lijkt lijkt geen goed idee...
Bijkomend voordeel van een rug in een groef te plaatsen is dat eventuele oneffenheden in de muur minder een probleem zijn als je de kast gaat ophangen.

Verder krijg je die kast toch in elkaar zonder iets te moeten buigen? Eerst de zijkanten aan de bodem en daarna de bovenkant over de zijkanten. (of zie ik iets over het hoofd?)

http://www.macleanagencies.nl/producten ... sh-62.html
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je hebt gelijk met die rugconstructie, ophangen aan de zijkant is altijd beter.

Je krijgt de kast zeker in elkaar zonder iets te buigen. Ik doelde op de situatie waarin je boven en onder de staarten in het zijpaneel hebt zitten. Je zegt dat je daar zijwaartse krachten krijgt door de openstaande deuren en dat is ook zo. Dat maakt echter niet zo heel veel uit omdat die krachten proberen het zijpaneel te roteren , ze trekken niet recht opzij. Dat roteren lukt niet. Het is eigenlijk dezelfde situatie als wanneer je probeert een kast met zwaluwstaarten te laten schranken, dat lukt ook nauwelijks. Als de zwaluwstaarten tenminste netjes gemaakt zijn :)

Arthur
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Voor mijn eigen project laat ik de staarten maar aan de zijkant (dat was toch onomkeerbaar).
Wel weer leuke input voor de ophanging. Moet ik nog eens even over gaan denken. De hier vertoonde haken kende ik niet.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ben ook begonnen met het interieur van de gereedschapskast. De kast zelf had ik nog thuis gemaakt, hier heb ik een onderstel gemaakt en de houders voor de beitels. Heb nog wel een tijdje zitten prakiseren. Volgens heb ik zo wel een praktische oplossing en een beetje mooi smoelwerk. Mijn LN beitels hebben een conische sok waar het handvat in zit en de Nooitgedagts een stalen hoepel onder om het handvat en dan verschillende uitvoeringen hoe het staal van de beitel overgaat in de tang die in het handvat zit. Ik had van purpurhart meegenomen en daar dunne stroken van gezaagd (mijn cs50 heeft geen moeite met 4,5 cm dik purpurhart, wel met een schulpblad er op) en daarvan 1 verlijmt op een gelijke strook lokaal gekocht rubberwood. Daarna het grootste gat geboord en aan de onderkant ook een strook purperhart verlijmt. De gaten in de onderste strook zijn min of meer pas gemaakt per beitel en daarna een passende tapse opening gezaagd op het gereedschap in de houder te zetten. Het is wel even proberen, maar het lijkt redelijk gelukt. Zo hangen de beitels spelingvrij in de houder en raken ze elkaar niet.
Moet er nog 1 maken voor de gutsen, een houder voor de schaven, de zagen en de hamers en dan moet al het klein grut nog een plaatsje vinden.

Ik moest wel even zoeken waar deze posting gebleven was, hij is in 4 maanden 4 pagina's naar achteren verhuisd. Ons forum is serieus actief!!

jaap


Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zweihaak zei:
Zo wat heb jij nog een lading nieuwe Nooitgedagt beitels.

Ja, die waren een paar jaar geleden, nadat Nooitgedagt in IJlst gesloten was, met veel korting bij veel ijzer -en gereedschaphandelaren in Friesland te koop. Ik heb nog een paar nieuw in verpakking :lol: .
Het zijn redelijke beitels, in echt hard hout hebben ze het moeilijk, maar ja nostalgie, mooie houten handvaten .....

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
blijft een erg mooie kast jaap. heb een heleboel ideeen die door mijn hoofd gaan waaronder een gereedschapkast voor aan de muur. deze stel ik eerst even uit. is toch een redelijk groot project.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Af en toe een stukje interieur van de kast, maar het valt me niet mee om overal leuke originele en praktische oplossingen voor te bedenken. Heb de plank klaar waar de schaven op liggen en een houder gemaakt voor de zagen. Er moet nog veel in, hamers, schroevendraaiers, vijlen, raspen, winkelhaken, kruishouten, potloden etc. En dat allemaal om af en toe een kistje te maken :lol: :lol: .

jaap





Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.