Goncalo Alves, makasser ebben of iets van pallisander hout of gewoon iets anders?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Een paar maanden geleden heb ik van Masave hout een stam gekocht. Een extreem mooie tekening maar de houtsoort was onbekend. Zoiets maakt het voor mij alleen maar interessanter natuurlijk!
Op dit moment heb ik er nog geen functie voor en staat het als ''Rick Koorman stijl'' op mijn kamer als decoratief item. Maar heeft iemand misschien een idee welke houtsoort het is? Het is behoorlijk zwaar hout en aanvankelijk dacht ik aan iets van Goncalo Alves maar dan met een hele mooie tekening? Het was namelijk ook vrij goedkoop. Daarna zag ik afgewerkt makassar ebben wat er ook wel wat op leek, maar leek me toch sterk. Ik heb zelf een stuk coromandel maar dat lijkt er dan weer niet op. Misschien nog iets palissanders achtigs? Alle ideeen zijn natuurlijk welkom!

Hier komen de foto's: De foto's lijken zo goed als precies op de werkelijkheid

SAM_4582.jpgSAM_4586.jpgSAM_4585.jpg
 
P

Pel

Guest
Lars, moeilijk zeggen van foto, maar misschien, noten?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties!

@ Pel, aan noten nooit gedacht, in mijn ogen lijkt het niet op het noten dat ik ken, maar wie weet. Hier moet ik meteen van terug komen, het lijkt wat op turkish walnut

@chevy66, daar hoop ik wel op!

@Jan van der Ploeg, interessante gedachte, aan desert ironwood nog niet gedacht maar het heeft er wel wat van weg.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Blijft lastig Lars, verschillende bovenstaande soorten zouden mogelijk zijn.
Aangezien Palisander volgens mij meer verkocht wordt dan Coromandel en Desert Ironwood lijkt mij de kans op Palisander het grootst.
Ik heb zelf nog wat Indonesisch Palisander liggen maar dat is weer wat donkerder met een fijnere tekening maar als ik hier kijk dan zitten daar stukken tussen die heel veel overeenkomsten hebben met dat stuk van jou.
https://www.google.nl/search?q=pali...gF#imgrc=_&usg=__0_lHDi2nD32lzaS7l90FTUQhMC0=
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Helaas kan je geen hout vanaf een foto determineren. Hiervoor heb je echt een stokje van het hout nodig en een loep en soms een microscoop.
Maar je kan wel zeggen waar het op lijkt vanaf een foto.
En naast palissanders en het desert ironwood wat al genoemd is lijkt het ook op Ovangkol, Bocote, Pau Ferro, Tzalam en nog wel een aantal soorten.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor alle reacties, ik ben bang dat het een mysterie zal blijven. Het is echt niet te doen om het vanaf een foto te doen. Zelfs als ik stam in mijn handen heb kan ik het nog niet zeggen welk soort het zou kunnen zijn.
Heeft iemand ideeën of er iets van een hout determinatie bureau in Nederland zit ofzo?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@lars : je zou bv contact op kunnen nemen met de nehesoc. Daar zitten veel mensen met veel kennis van hout.

Zulke stukken hout kom ik wel vaker tegen wanneer ik ergens alles overneem. Zo ben ik al heel wat bijzondere houtsoorten tegengekomen. Soms kom ik er niet zo 1,2,3 achter wat iets is. Dan verkoop ik het ook als "onbekend". Beter om te zeggen dat je t niet weet dan onzin praten vind ik zelf...haha..
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bedankt voor alle reacties, ik ben bang dat het een mysterie zal blijven. Het is echt niet te doen om het vanaf een foto te doen. Zelfs als ik stam in mijn handen heb kan ik het nog niet zeggen welk soort het zou kunnen zijn.
Heeft iemand ideeën of er iets van een hout determinatie bureau in Nederland zit ofzo?

Je zou lid kunnen worden van Nehosoc.
Zij hebben houtstudiedagen in Amsterdam waar je leert hout te determineren.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, ik ga me verdiepen in Nehosoc, ik moet toegeven dat ik het nog niet kende maar de website ziet er interessant uit.

@Rick, daar ben ik het wel mee eens!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.