Gezocht: schroef voor Stanley no. 4

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je kunt iedere willekeurige boutencentrale vergeten. Linkse Engelse draad hebben ze überhaupt niet. De speciale draad van Stanley is helemaal niet speciaal, het is Stanley draad.
Er bestonden toen nog geen normen, dus heeft Stanley zijn eigen draad gemaakt en gehouden.

Ik zit zelf in de metaal, en een linkse Engelse draadschroef kan ik niet voor je maken voor de prijs waarvoor je deze kunt kopen in Engeland of USA.
Is de schaaf niet heel bijzonder of heel veel waard, dan is de schroef waarschijnlijk het duurste onderdeel.
Wellicht een donorschaaf overwegen?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als de schroefdraad alleen plaatselijk beschadigt is, kan je hem met een mesvijl of als je die hebt, een draadvijl, gewoon weer gangbaar maken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Heb ondertussen antwoord van Angloparts, en die kunnen me ook niet helpen. Voor alle duidelijkheid: Baptist, Ducotools en Fabory konden me ook niet helpen. Dus Trilliwilli heeft gelijk: ik ga het wellicht enkel vinden door te zoeken naar Stanley onderdelen. Ik wacht nog op antwoord van een ebayverkoper. De schaaf zelf is inderdaad niet zo bijzonder, gewoon een Stanley no. 4 (made in England) met houten handvaten. Geen idee of er voor de Engelse Stanley's ook een dateringssite bestaat, maar ik gok op jaren 70-80 (van voor ze kunststof handvaten gebruikten). Dus ja, daarom wil ik er geen grote kosten voor doen om die schroef te verkrijgen. Dan is materiaal kopen om draad te herstellen of nieuwe te tappen ook geen optie. Heeft er toevallig niemand een donorschaaf liggen die gebruikt wordt voor onderdelen?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Stop het zoeken !
In de krochten van mijn bestaan een "slopertje" gevonden
Weet gelijk waar het met jouw boutje is fout gegaan je kan nergens aan vast pakken met metaal met een paar stukjes hout ging het prima
Je mag hem van me hebben
Hij ligt in bunnik maar opsturen kan ook
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Aha! Pine, je bent mijn redder in nood! Bunnik is wat ver voor mij (Roeselare, België) dus opsturen is best denk ik. Gratis zou leuk zijn, maar ik wil er je gerust ook voor betalen. Ik stuur je nog pb met mijn adres.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Goed opzoekwerk, Joseph! Valt goed mee van prijs, en ik kan het ondertussen weten :) De setjes beginnen blijkbaar schaars te worden, dus slim van je om al 1tje liggen te hebben voor het geval dat. Wel jammer dat de knopjes van de handvaten en de stelschroef niet in messing zijn. Maar functionaliteit primeert uiteindelijk nog op uitzicht hé.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ah, ik dacht dat de hyperkitten website enkel voor "made in USA" schaven bedoeld was? Hoe kun je die gebruiken voor de Engelse? In die tweede link staat wel een grappige anekdote. De kerel die de website schreef was ooit op bezoek bij een houtbewerker die enkele gereedschappen verkocht. Hij had Stanley schaven met gegroefde zool waarvan de groeven dwars op de schaafrichting stonden (evenwijdig met de schaafbeitel dus). Toen hij ernaar vroeg zei die houtbewerker: "ah ja, ik had gehoord dat groeven de wrijving verminderen, dus heb ik er in laten zetten door een lokale metaalbewerker". Hahahahaha.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Wel jammer dat de knopjes van de handvaten en de stelschroef niet in messing zijn. Maar functionaliteit primeert uiteindelijk nog op uitzicht hé.
Afgaande op alle plaatjes die ik vond dacht ik dat ook. In de beschrijving bij Axminster stond echter dat deze onderdelen in messing geleverd werden, dus daar hoopte ik toen maar op. En jawel hoor, vandaag ontvangen met vier moertjes en een stelschroef in messing ;)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nog even laten weten dat het probleem opgelost is: Pine heeft me een boutje opgestuurd :D Heeft wel 2 weken geduurd met de post van Nederland naar België. Voor wie dit bericht pas veel later leest omdat hij/zij zelf een boutje mankeert aan een Stanley schaaf: de beste oplossing is dus een kapotte schaaf vinden die voor onderdelen gebruikt kan worden. Als het een zeldzame schaaf betreft, kun je ook overwegen om er een setje reserveonderdelen voor te kopen, maar die worden precies wel schaarser.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.