Gezocht: schroef voor Stanley no. 4

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Beste leden,

ik heb vorige week een Stanley Bailey no.4 schaaf met gegroefde zool (made in England) gekocht voor €25 op 2dehands.be. Roest verwijderen viel goed mee (was redelijk oppervlakkig) en alle onderdelen zijn intact behalve de schroef waar de stoelmoer (de wieltje) op draait. De schroefdraad is namelijk te zwaar beschadigd, waardoor het omhoog en omlaag zetten van de beitel met het wieltje heel stroef gaat :( Vervanging vinden in een doe-het-zelf zaak is vrijwel onmogelijk, aangezien het geen metrische maat is en bovendien nog eens linksdraaiende draad.

Ik ben al gaan horen bij een Fabory winkel, en daar konden ze me niet verder helpen. Ook bij Ducotools hadden ze geen onderdelen op voorraad. Nu zou ik natuurlijk wel onderdelen kunnen bestellen in Amerika, maar geef toe, het klinkt een beetje idioot om meer te betalen voor een schroef dan voor de ganse schaaf. Kan iemand van jullie me uit de nood helpen?

groetjes,
Stijn

Nog even een fotootje. Schroef is 31mm lang, 9/32 inch diameter (7,14 mm) en 24 t.p.i (threads per inch)
20151214_215042.jpg
 
P

Pel

Guest
Baptist heeft onderdelen van de Stanley schaaf, je kunt ook naar een ijzerdraaier gaan die kan als het goed is die draad draaien?

Groet Pel.
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Ik zal vanavond even voor je kijken, als ik me niet vergis heb ik er nog één in een la liggen voor je (niet 100% zeker).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nee, dat denk ik niet. Ik zie geen zichtbare schade binnenin de stelschroef in ieder geval. Op de foto is het wellicht moeilijk te zien, maar de rechterhelft van de schroef is serieus geplet, waardoor ik hem niet meer in de kikker gedraaid krijg. En als ik hem omdraai lukt het ook niet meer om de stelschroef erop te draaien.
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Hallo Pel,

Ik moet je helaas teleurstellen, in de la liggen alleen boutjes voor de handvaten. Ze lijken oppervlakkig een beetje op je foto maar dat gaat helaas niet passen. Ik had graag een passende naar je toe gestuurd, succes met de zoektocht!
 
P

Pel

Guest
Hallo Pel,

Ik moet je helaas teleurstellen, in de la liggen alleen boutjes voor de handvaten. Ze lijken oppervlakkig een beetje op je foto maar dat gaat helaas niet passen. Ik had graag een passende naar je toe gestuurd, succes met de zoektocht!

Vin, even voor de goede orde, BossyRangs had er naar gevraagd, ik heb hem naar Baptist verwezen, kleine correctie hij zal het wel lezen neem ik aan?

Groet Pel.
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Vin, even voor de goede orde, BossyRangs had er naar gevraagd, ik heb hem naar Baptist verwezen, kleine correctie hij zal het wel lezen neem ik aan?

Groet Pel.

Ah natuurlijk, ik neem aan dat BossyRangs het wel zal snappen ;-)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hey Vin,
bedankt om het na te kijken voor me. Ik had het inderdaad wel snel door dat je je vergist had van naam :) Ondertussen heb ik nog een mailtje gekregen van Baptist dat het wel een heel eind zou kunnen duren voor ze weer zo'n setje onderdelen binnenkrijgen. Misschien moet ik eens horen bij iemand die een metaaldraaibank heeft. Kennen jullie zo iemand, eventueel hier op het forum?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
9/32" is een vrij uitzonderlijke maat denk ik..... want ik heb net even in mijn vrij uitgbreide bak met Engelse schroeven en tapeinden (UNF en UNC) gesnord (die ik over heb uit de tijd dat ik veel met Engelse sportwagentjes bezig was - vandaar mijn forum-naam), maar deze maat zit er helaas niet tussen.
In mijn UNF tap- en snijset komt deze maat ook niet voor......jammer, ik had je graag geholpen.

Je zult bij een van de vele leveranciers van klassieke Engelse auto-onderdelen zonder twijfel je slag kunnen slaan. Als ze even Googled op bijvoorbeeld "MG-onderdelen" vindt je wel zo'n leverancier!
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
PS. Anglo Parts in Mechelen is onder andere zo'n leverancier van onderdelen voor Engelse klassiekers
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Probeer eens bij een afdeling van Fabory .
Zelf ga ik altijd eerst kijken bij naar Borifa, Willebroek. Duidelijk een andere visie naar kleine klanten toe,( en prijs).
Je moet er niet naar Stanley onderdelen vragen , wel naar een draadstang of een bout met voldoende schroefdraad erop. En dan afzazgen

groeten
Ornament
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt Mga1600 voor de tip. Ik heb Anglo Parts al gecontacteerd via mail en wacht op antwoord. Maar zoals Seek zegt, de Stanleyschroeven zijn wellicht uniek omdat je bij hen onderdelen zou moeten kopen. Maar dan mogen ze er wel eens voor zorgen dat ze ze in voorraad hebben. Veel websites spreken zelfs van "discontinued". Ik heb ondertussen al een plan B:

http://www.ebay.co.uk/itm/Record-St...-Screw-Used-/361421064847?hash=item54265fca8f

Voor €13,5 heb ik schroef en stelmoer (draaiknop). Eventueel kan iemand anders de stelmoer overnemen? Bijvoorbeeld om hun Handyman te pimpen? Ik wacht hoe dan ook nog even af of er geen andere oplossing uit de bus komt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Stanley gebruikt al sinds 1890 of zo dezelfde schroefdraad, nog voor de tijd dat overal standaard maten gebruikt werden. Er zal best iets commercieels hebben gespeeld bij de keuze van deze rare draad indertijd. En dan is dit nog linkse draad ook! Good luck bij Fabory.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.