Probleem elektromotor zaag, komt niet op toeren en stinkt

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb een probleem met mijn cirkelzaag. Vanmorgen wilde ik een stukje zagen en ik zette de machine aan. Het zaagblad ging wel draaien maar heel langzaam en niet vloeiend.

Het is een Formaat zaag met een 380 volt krachtstroom motor.

Eerst heb ik gecontroleerd of er niet 1 van de drie fases was uitgevallen en dat was niet het geval. Ook de veiligheidsschakelaar stond in de juiste stand. Geen makkelijk op te lossen dingen dus.

Ik heb het luik bij de motor geopend en rook toen een licht branderige (elektrische) lucht. Verder is het koellichaam van de motor heel erg heet.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik kan doen om eea op te lossen.

Scheppie
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag Scheppie,

Hoeft niet per sé electrisch te zijn.
Kun je de zaag gemakkelijk met de hand ronddraaien?
Zo ja, dan wordt de kans groot dat het wel electrisch is, wordt waarschijnlijk een verse motor.
Zo nee, heb je de oorzaak tot iets mechanisch weten reduceren.
Indien het stroef draait, verwijder (indien aanwezig) de aandrijfsnaar tussen de motor en de zaagas.
Draait de zaag dan wel lekker en de motor stroef, dan zit de malheur in de motor.
Ik denk bij dergelijke malheurs eerst aan rot geraakte kogellagers. Rot door slijtage of houtpof, wat maakt het uit. Is te repareren door nieuwe lagers erin te (laten) steken.

Laat eens weten.

Groet

AltaSilva
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi ,

Zaag liep vorige keer dat ik hem gebruikte probleemloos, verder kan het blad vrij draaien, een mechanisch defect tussen motor en blad is niet van toepassing.

Als het de lagers zijn, dan moet dat toch te horen en voelen zijn?

Scheppie
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag Scheppie.

Da's dus redelijk duidelijk. Zoals ik uw reactie begrijp steekt de zaag rechtstreeks op de motor, dus als de één (zaagblad) vrij kan draaien, kan de andere (motor) dat ook.
Daarmee is iets direct mechanisch wat voor een flinke toename in wrijving zou kunnen zorgen al onwaarschijnlijk geworden.
U heeft gelijk met de lagers, rotte lagers maken zich kenbaar door het geluid. Laat onverlet dat er hele volksstammen zijn die dat desondanks niet horen, of beter geformuleerd, ze horen het wel, maar nemen het niet waar. Voor die lui is het allemaal gewoon herrie.

Goed, ik weet niet hoe bedreven u bent met demontage en montage van machines in het algemeen en elektrisch in het bijzonder, u kunt overwegen de motor uit te bouwen en te demonteren om te zien of dat nog wat onthuld. Donkere strepen, verkleuringen, vuil, krassen op anker/rotor, toch wellicht vuil in de lagers, dat soort zichtbare onvolkomenheden. In die toestand de weerstanden van de drie motorspoelen meten, onthuld ook vaak wel wat. Die weerstanden moeten aan elkaar gelijk zijn. Als dat niet zo is, dan is de motor zeker zwaar verdacht. Wat heeft u per slot van rekening te verliezen, min of meer kapot is het kennelijk toch. En nog kapotter, ach, wat maakt dat nog uit.
Gelukkig zijn de afmetingen en montageflenzen van elektromotoren al van voor de tweede wereldoorlog gestandaardiseerd, de kans dat er een vervangende motor 'van de plank' bestaat die meteen past in uw formaatzaag, is tamelijk groot.
Dit soort storingen is niet hopeloos.

Laat aub weten hoe dit verder afloopt.

Groet
AltaSilva
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Altavista,

Allereerst bedankt voor je reacties, de zaag zit niet rechtstreeks op de as maar blad wordt aangedreven via een snaar. Ik zal die nog even losmaken en kijken of de machine dan loopt.

De motor uitbouwen is niet zon probleem, goed bereikbaar en hangt met 4 bouten in het frame, kwestie van die dus losdraaien en uitnemen. Misschien ook voor de zekerheid even de schakelaars demonteren, ik heb eerder een machine gehad waarvan de schakelaar kapot was, dat was dus relatief makkelijk en goedkoop opgelost.

Een nieuwe set elektronica inclusief motor van de leverancier (Scheppach) kost in duitsland 512 euro. Ik hoop echter wel goedkoper klaar te zijn. Inderdaad een alternatieve motor zal ook wel een optie zijn.

Ik ga eens even kijken wat ik kan vinden na demontage. Ik houd je op de hoogte,

Groet,
Scheppie....
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag Scheppie.

Ja, dat van die schakelaar, was ik even vergeten. Schakelaars kunnen ook kapot gaan. Zou kunnen dat een van de fases niet goed wordt doorgeschakeld. Kun je doorgaans zien aan het oppervlak van de contactpuntnen. Die zijn dan meestal ingebrand. Maar ja, inbranden doen ze zowiezo.
Dan, de elctronica. Van hieruit heb ik geen idee hoe simpel of geavanceerd de electronica op uw Scheppach formaatzaag is. In het simpelste geval blijft het beperkt tot een zgn nulpuntsschakeling, d.w.z. dat er op een nuldoorgang van de spanning wordt in- of uitgeschakeld, geavanceerder beperkt ook nog de aanloopstroom, nog geavanceerder compenseert voor belasting.
Kan allemaal kapot, dat is nog niet het ergste, maar het gaat ook zo hier en daar kapot.
Het is heel goed mogelijk dat bij u de motor nog volledig in orde is, maar de electronica voor de narigheid zorgt.
Om de motor in of uit verdenking te kunnen plaatsen, geeft een weerstandsmeting van de spoelen voor 98 procent uitsluitsel. Als u de motor elctrisch heeft losgekoppeld, dus de draden in het aansluitkastje op de motor heeft losgemaakt (maak een tekening en/of foto VOORdat u begint losschroeven....), verwacht ik dat daar een klemmenblok met 6 klemmen, 2 rijen van drie. Eén rij van drie verwacht ik met een strip doorverbonden, de andere drie op de andere rij vormen de fase aansluitingen.
Meet als volgt: een klem van de weerstandsmeter of ohmmeter aan de verbindingsstrip, de andere klem om beurten aan de drie nu vrije klemmen. U moet drie maal precies dezelfde weerstand meten.
Is dat niet het geval, dan is de motor zeker zwaar verdacht. De te meten weerstandswaarde is overigens laag, hooguit enkele tientallen ohms. Als uw meetinstrument als gevoeligste bereik 10kohm of zo heeft, is het niet geschikt voor dit doel. 200 ohm of zoiets, dat moet het gevoeligste bereik zijn.
In geval van storende electronoica, in principe kan dat gerepareerd, er zijn nog lui die bereid zijn op component niveau te werken, maar wellicht is een volledig nieuwe electronica-unit wat practischer. In dat geval kan de motor blijven.
Ik sluit niet uit dat Scheppach alleen maar complete sets van motor met electronica wil verkopen en dan ook alleen nog maar aan erkende Scheppach dealers met reparatie faciliteiten.
Het doe het zelf repareren wordt met de dag verder bemoeilijkt, maakt niet uit om wat voor soort toestel(len) het gaat.

Hou ons op de hoogte aub.

mvg
AtaSilva
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
nogmaals bedankt voor je gedetailleerde hulp, daar heb ik wat aan, zeker bijvoorbeeld hoe de weerstand te meten. Dat had ik anders eerst uit moeten zoeken. Ik ga zo de motor uitbouwen en dan eens kijken of ik iets kan vinden.

Ik was even vergeten :) dat ik nog een 80 volt motor heb liggen van een oude gesloopte Scheppach combi machine. Die is 3Kw en dat met voldoende zijn voor mijn zaag denk ik. Zo zie je maar weer, wie wat bewaard heeft wat. Scheppach verkoopt de onderdelen wel , ook aan particulieren maar dan ben je toch ruim 500 euro armen inclusief de schakelaars. Liever niet dus, koop er liever mooi hout voor.

Die motor kan ik denk ik er zo onderschroeven, eerst natuurlijk kijken of wel de motor kapot is en niet de schakelaars.

Groet,
Scheppie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey wordt nog mooier, alvorens de motor te demonteren heb ik de nieuwe motor die ik nog had liggen even geprobeerd..... en die deed ook niks?

Ik had de 3 fasen in de meterkast al gecontroleerd dus dat kan het niet zijn, ander aansluit snoer had ik al geprobeerd en dat was het ook niet....

De lintzaag maar een geprobeerd dan..... die doet ook niks?
De frees dan maar eens geprobeerd..... en die doet het ook niet, in de ene draairichting helemaal niks, in de andere draairichting zelfde kwaal als de zaag.....

Nogmaals de meterkast gecontroleerd en alles zit er in, geen groep of fase is uitgeschakeld...

Toen de bankrekening maar eens geprobeerd en ook netjes de rekening betaald :).....

Ik snap er nu helemaal niks meer van, ik heb ook een kookplaat op 3 fase kookgroep en die werkt prima......

Morgen NUON maar eens bellen, ze zijn bij ons in de straat bezig met lantarenpalen en nieuwe huisaansluitingen, misschien daar iets fout gegaan waardoor mijn krachtstroom niet meer doet wat ie moet doen....

Ik heb de spanning over de 3 fases (uit het aansluit snoer) gemeten en tov de aarde 3 x circa 232 volt dus ook dat laat zien dat ze allemaal werken.......

Het goede nieuws is dat het lijkt dat de zaag niet kapot is maar wat het dan wel is.......?

Groet,
Scheppie
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Mijn kennis ivm eletriciteit is niet zo groot, maar je moet het voltage tussen de verschillende fasen meten. Als je meet tussen de aarde en een fase krijg je ander voltage. Een kookplaat is in wezen een weerstand, dus die werkt met minder voltage wel, maar misschien niet zo goed.


Groeten, Christof.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je moet de spanning eens meten onder belasting. Het zou kunnen dat één of meerdere fasen wegzakken.
Of een slechte nul, waardoor op één fase de spanning stijgt.
In ieder geval de netbeheerder contacteren
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Lastig probleem. Alle fasen en nul lijken goed te zijn. Ik neem aan dat de lintzaag en frees hun eigen kabels hebben en het daar dus ook niet in kan zitten.
Het probleem zit denk ik niet in de nul. Elektromotoren hebben namelijk die nul niet nodig. Alle fasen worden gelijk belast en dan is de nul niet nodig.
Ik denk dat een van fase problemen geeft als hij wordt belast.

Ben benieuwd wat het probleem echt is.

Ik neem aan dat je verder een huis geen problemen hebt met een bepaalde groep? Die dan wellicht op dezelfde fase is aangesloten?
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo
als de kookplaat in de keuken wel werk als dat ook en 380 volt plaat is dan is je instalatie goed
het probleem zit hem dan in de kabel naar je werkplaats of het 3fase stopkontakt daar
kijk alle stekkers na mischien en draadje daar in los mischine net bij de stekker en draad breuk
het is mij ook en keer gebeurt op en robland en toen was gewoon 1 van de fase kapot dat was de beveiliging in de machine was afgezekkerd met zekkeringen
maar omdat jij het bij alle machine,s heb denk ik dat het toch in je snoeren zit of de aansluit stekker in de werkplaats
vr,gr
hakkelaar
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het is een mooi raadsel..... bedankt voor jullie bijdragen allemaal...

Ik heb alle machines geprobeerd met meerdere aansluitsnoeren die nooit problemen hebben gegeven, ik heb 2 krachtstroomstopcontacten die beiden(recent) gewerkt hebben en die beiden nu het probleem laten zien. Ik kan de kabels nog een keer checken, (of nog 1 of 2 andere snoeren testen)...

Ik ga de netbeheerder maar eens bellen...
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Zijn de 2 krachtstopcontacten ook nog eens 2 verschillende groepen in de meterkast?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Marco, nee, zijn beide dezelfde groep.

Ik heb zoals altavista aangaf de spanning gemeten tussen de fasen onderling en daar vond ik 2 maal 400 volt en 1 x niks. Toen de netbeheerder maar ingeschakeld en die zijn net geweest, die hebben bevestigd dat er inderdaad een probleem is met 1 fase. Waarschijnlijk liggen ergens 2 draden tegen elkaar na graafwerkzaamheden....

Ze hebben ergens iets gevonden en daar wat zekeringen in en uitgeschakeld.... nu is het probleem niet meer reproduceerbaar en nou balen ze zelf een beetje want we leven nu met de wijk op een tijdbommetje..... vroeger of later kan het weer terug komen en dan gaat mogelijk voor de hele wijk de stroom eruit....

Ik kan weer zagen dus wie maakt me wat :)....

En ook weer geleerd hoe te meten, bedankt allemaal voor jullie enthousiaste bijdragen, zonder die had ik nu nog een probleempje gehad denk ik...

Groet,
Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.