Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Hoe zit een bankschroef vast?

Misschien begint er iemand te gniffelen bij mijn volgende vraag, maar het is me voorlopig een mysterie: Hoe wordt een bankschroef aan de onderkant van een werktafel bevestigd?

Ik wil namelijk ook zo eentje kopen, maar weet niet of ik hem wel kan vastmaken aan mijn vaders zelfgemaakte werkbank. En van de foto's bij baptist of dictum, kan ik niet opmaken hoe je het bevestigd.
    En ik aangezien ik het nergens van dichtbij kan gaan bekijken, weet ik niet hoe het er van dichtbij uitziet.

Momenteel staat er op mijn werkbank zo'n kleine metalen, maar die knijpt lelijke sporen in het hout.

Alvast bedankt voor de info!

ps: een fotootje is misschien handig!

Groeten

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Je kan ook stukjes hout op de bekken lijmen .

Groeten Willem

Ik heb de bankschroef met 4 houtdraadbouten onder de werkbank bevestigd.

Gr,
    Ruben

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Hey Deftone,

ik heb juist een bankschroef gekocht van 1 van de leden hier, en heb dus zelf ook nog nooit 1 geïnstalleerd. Maar ik ben van plan de instructies van Paul Sellers te volgen:
    https://paulsellers.com/2012/06/maki...-workbench-15/
    Ben je daar iets mee?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Deftone82, welke bankschroef wil je gaan kopen?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BossyRangs Bekijk Berichten
    Maar ik ben van plan de instructies van Paul Sellers te volgen:
    Deze methode kan ik je alleen maar afraden, waarom zul je zeggen, de voorkant van de achterste bek zit voor de voorkant van je werkbank, het is juist heel prettig als de voorkant van het vaste deel gelijk is met de voorkant van je werkbank.
    Kijk even bij Baptist op de site, daar staat een inbouwbeschrijving van dit type bankschroef met hout in de bekken maar met het vaste deel gelijk met de voorkant.

Linkje
    Laatst gewijzigd door fantic; 14-12-15 om 15:04. Reden: added link
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Deftone82, welke bankschroef wil je gaan kopen?

Groet Pel.
    deze:

Of deze

https://www.dictum.com/en/tools/wood...ard-bench-vice

Iets in die trend...en al zie ik duidelijke verschillen tussen de twee, en lijkt de groene eenvoudiger om te bevestigen...ik weet niet of er een voor of nadeel aan een van deze dingen zit...
    Laatst gewijzigd door deftone82; 15-12-15 om 09:01.

Paul Sellers plaatst zijn bankschroef in het midden van de bank, het is dan handig dat de binnenbek vrij staat voor het zagen. Bij Baptist staat die aan één zijkant vrij. Mijn vraag is altijd waarom een binnenbek als die zo moeizaam onder hout wordt weggestopt, je kan hem net zo goed wegzagen.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Pascale, de bankschroef helemaal uit elkaar draaien dan de gaten opmeten waar de spindel door moet en de geleide stangen. Een beuken plank ± 3 a 4 cm dik de breedte moet je even opmeten tegen de werkbank maken en een plank voor tegen de draaiende spindel. Het voorste gedeelte onder de werkbank schroeven en de losse plank tegen het draaiend gedeelte van de spindel maken. Ik hoop dat je het snapt, hou de spindel zo laag mogelijk i.v.m. de diepte van het in te spannen hout later? Als je de achterste plank gelijk wilt hebben met de werkbank zaag dan de plank dikte uit de werkbank of maak de achterste plank werkbank lengte.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 14-12-15 om 18:56.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Fantic, kun je even verduidelijken waarom de voorkant van de achterste bek gelijk moet komen met de werkbank? Ik heb nog nooit een bankschroef gebruikt, dus ik kan me er niks bij voorstellen.

groeten, Stijn

Forum Rechten