Welke kolomboor?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Het wordt tijd dat een kolomboor ga kopen. Zit steeds vaker te klooien met gaten die recht geboord moeten worden. Ik deed het wel eens met een los statief waarin je een boormachine kan monteren maar dat is ook niet alles.
Grote dingen maak ik niet en veel ruimte heb ik al helemaal niet! Het wordt dus een klein tafelmodel wat voor mij prima voldoet. Enorme precisie zal niet gaan in verband met mijn budget. Ik zit te denken aan de volgende 2 machines:

https://www.hbm-machines.com/produc...lomboormachines/hbm-16-hobby-kolomboormachine of het kleine broertje:
https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-kolomboormachines/hbm-13-kolomboormachine

Ik zat nog te kijken naar een powerplus kolomboor met bijna de dezelfde specificaties als de HBM 13, prijs is 80 euro maarja of een powerplus boor nou zou geweldig is?
De HBM 16 is een grotere versie van de HBM 13 maar is deze grotere versie het wel waard? Toch even 80 euro duurder terwijl je er niet enorm veel meer voor terug krijgt. Wat zijn jullie visies over een kolomboor van maximaal 175 euro? Zijn de goedkopere merken nog wat waard, of is de HBM 13 of 16 goede machines of vallen ze tegen? Alle reacties zijn van harte welkom!

met vriendelijke groet,

Lars
 
P

Pel

Guest
Lars, volgens mij staan er toch vaak goede tweedehandse te koop, zeker bij faillissementen, ik kocht die van mij tweedehands voor €100 en kan hem echt niet missen.

Groet Pel
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het verschil tussen beide zit vooral in het formaat van hetgeen je kan boren. De afstand (uitlading) van de kop tot de tafel/voet scheelt nogal tevens de afstand van de boorkop tot de staander is ook verschillend.

Ik heb zelf een vergelijkbare machine van Gude ook van het formaat van de 16 en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties!

@Pel Ik heb tweedehands gezocht maar dat viel een beetje tegen. Met name tafelmodellen zijn soms maar een fractie goedkoper. Grotere modellen zijn vaak wel goedkoper maar die zijn vaak weer te groot:( De HBM 16 is het grootste wat nog past. En garantie op een machine vind ik toch wel prettig moet ik zeggen. Veilingen zijn behoorlijk populair en heb de laatste tijd geen koopjes meer kunnen kopen op gereedschap gebied:(

@fantic De HBM 13 is inderdaad nogal beperkt, ik ben blij dat je dit aankaart. Het valt me nu eigenlijk pas op dat langere boren al haast niet meer passen op de HBM 13. De 16 is een behoorlijk stuk hoger. Voor de rest is alles uiteraard ook groter maar een werktafeltje wat groter is is wat minder belangrijk voor mij. Ik vraag me nog wel af of de Gude kolomboor enigszins wijkt of niet? Ik heb wat verhalen gelezen over kolomboren waarbij de boor zwabbberde en daardoor niet elke keer op dezelfde plek boorde.

Op dit moment nijg ik naar de 16. Ik zie nu dat ze ook een showmodel hebben voor 150 euro. Dat maakt het ook wel interessanter.
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Vermoed dat je het op deze hebt : https://www.hbm-machines.com/produc...lomboormachines/hbm-16-hobby-kolomboormachine

Deze is het zwaardere broertje : https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-kolomboormachines/hbm-16-kolomboormachine

Helaas beide nog met een tandkrans ... ben ook op zoek naar iets zwaarders .. heb nu een oude met 13mm tandkrans .. maar denk wel iets zwaardere motor dan 350 watt ( staat er helaas niet op )

wat mij ook stoort is dat mijn tafel niet regelbaar is met 1 hand .. moet mijn volgende zeker hebben .. en liefst ook een snelspan boorkop ..
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi Lars,
Op marktplaats kan je echt leuke kolomboren vinden hoor. Ik wou er een voor een mooie prijs en in de buurt. Even een weekje zoeken en toen deze voor €40,- in mijn eigen stad gekocht en ben er super blij mee. Echt een top apparaat. Het is een oud model Ferm, toen dat nog goed was :rolleyes:

IMG_2729.jpg

Bij mij hoefde hij ook niet "fancy" te zijn en niet te groot. Uiteindelijk bleek hij groter dan ik had gedacht.. toen voelde ik me helemaal happy voor die €40,-
Maar voor die prijs zie je ze regelmatig voorbij komen.

groeten,
Aaron
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb de Gude GTB16/5 met 600 watt motor en geen tandkranskop maar snelspanner. Ik heb pas in 4 platen staal ieder 16 gaten geboord, maar ik kan je vertellen dat er geen enkele afwijking inzat.
Dat zal misschien met die hele kleine machines gebeuren maar van deze jongen heb ik nog geen moment spijt gehad.
Ik heb er zelf een houten tafel op gemaakt met diverse aanslagen, die kan ik er in 30 seconden weer afhalen, maar dat gebeurt maar zelden.
 
P

Pel

Guest
Lars, ik zou dan toch ter plaatse gaan kijken en voelen, als je voor de 16 gaat, ziet er m.i. degelijk uit maar dat zijn ze op de foto bijna allemaal? Ik persoonlijk ben meer voor een ouderwetse gietijzer kolomboor machine ziet er allemaal niet zo gelikt uit maar ze werken wel precies daar gaat het immers om.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor alle reacties! Klinkt allemaal vrij positief over de wat goedkopere modellen. Ik ga nog een paar dagen zoeken op marktplaats voor en tweedehands. Zit daar niks bij wil ik naar hbm gaan om daar te gaan kijken naar de 13 en de 16.

@Pel Over gietijzere machines heb je gelijk, helaas zijn die dingen vrij zwaar en dat is ook niet praktisch voor mij.

Nog een algemene opmerking over de tandkranskop, wat is hier het nadeel van? Heb vaak met een boormachine gewerkt die dat ook had en ik had daar eigenlijk nooit problemen mee gehad?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb ook een ferm nieuw gekocht, lang geleden, betaalde 100 gulden.
Lijkt op die van SilverApe
Zit dacht ik een 750watt motor op en de boorkop zit met morse conus 2 vast
Ben er dik tevreden mee, ook wat zuiverheid betreft.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Nadeel is dat je altijd een sleutel nodig hebt en die altijd kwijt bent?

Als dat het enige probleem is kan ik daar wel overeen kijken.

Nieuwe ontwikkeling is dat ik vanavond ga kijken naar een tweedehands Top craft van 500w. Op het oog een goede machine, prijs van 45 euro is ook niet gek veel maar je weet natuurlijk nooit wat er mee uitgehaald is. Het is in ieder geval minder dan een derde van de hbm16. Wordt vanavond vervolgd.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik ben net thuis en heb een kolomboor en zelfs een bandschuurmachine meegenomen. Allebei voor 45 euro. De bandschuur leek me in orde en een acceptabele prijs.
De boor was weinig gebruikt en dat zou kunnen kloppen omdat de snaren er nog als nieuw uitzagen.

Info boor:
Tandkrans van 1.5mm tot 16mm
500watt
toerental van 280-2350
boordiepte 50mm
afstand tot 'statief' 120mm
hoogte plaform tot boorkop 200mm
hoogte statief tot boorkop 280mm
Gewicht 22kg

Verder kan het platform ook nog kantelen. Wel opvallen vond ik dat er geen toerental ingesteld kon worden van 870 tot 1550, best wel een gat vond ik maargoed. Nog even een foto:
SAM_4578.jpg
Dat rode ding hangt inderdaad los, de verkoper vond het irritant en heeft het voor de foto er half opgezet. Inmiddels is het ding er helemaal af :)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop Lars, als je bovenin de v snaren omlegt kun je volgens mij sneller en langzamer laten draaien?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Gefeliciteerd met de aankoop Lars, als je bovenin de v snaren omlegt kun je volgens mij sneller en langzamer laten draaien?

Groet Pel.

Dat is helemaal correct, heb er even een foto van gemaakt en vond het toch wel opvallend.SAM_4581.jpg
Verder nog een foto van de Kinzo, ben heel benieuwd of dit wat is. Een tijdje geleden was het handig geweest als ik dat ding had gehad.SAM_4579.jpg
 
P

Pel

Guest
Schuurmachine ziet er ook redelijk uit Lars, beetje opknappen nieuwe schuurbanden erop en hij werkt weer, nieuw kost hij naar ik meen rond de 80 Euro?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dat klopt rond de 80-100 heb je een nieuwe, dat is ook niet duur. Ik dacht 50% korting op een werkende gebruikte machine is zo slecht nog niet. Het was ook een bewuste keuze nu heb ik voor het dezelfde bedrag en een kolomboor en een schuurmachine. Alleen nog even afwachten hoe lang ze het vol blijven houden... Qua gewicht zijn ze gelijk aan de hbm machines ter vergelijking
 
P

Pel

Guest
Als je er met beleid mee omgaat gaan deze machines nog lang mee Lars.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Net even 1 seconde paniek, ik wilde een test gat boren in een stuk hout van 10mm. De boor slipte na 1cm. Ik dacht shit, de snaren zijn opgerekt moet ik weer nieuwe kopen... Maar de motor is te verstellen met 2 draaiknoppen en het probleem was binnen 1 minuut weer opgelost! De snaren stonden weer strak en er kon geboord worden! Het is een prima machine, boort mooi recht en maakt weinig lawaai.

Vooralsnog raad ik mensen aan met een klein budget om een goedkope tweedehands te kopen. Je hebt voor weinig geld een prima machine!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.