Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Welke kolomboor?

Welke kolomboor?

Beste forumleden,

Het wordt tijd dat een kolomboor ga kopen. Zit steeds vaker te klooien met gaten die recht geboord moeten worden. Ik deed het wel eens met een los statief waarin je een boormachine kan monteren maar dat is ook niet alles.
    Grote dingen maak ik niet en veel ruimte heb ik al helemaal niet! Het wordt dus een klein tafelmodel wat voor mij prima voldoet. Enorme precisie zal niet gaan in verband met mijn budget. Ik zit te denken aan de volgende 2 machines:

https://www.hbm-machines.com/product...lomboormachine of het kleine broertje:
    https://www.hbm-machines.com/product...lomboormachine

Ik zat nog te kijken naar een powerplus kolomboor met bijna de dezelfde specificaties als de HBM 13, prijs is 80 euro maarja of een powerplus boor nou zou geweldig is?
    De HBM 16 is een grotere versie van de HBM 13 maar is deze grotere versie het wel waard? Toch even 80 euro duurder terwijl je er niet enorm veel meer voor terug krijgt. Wat zijn jullie visies over een kolomboor van maximaal 175 euro? Zijn de goedkopere merken nog wat waard, of is de HBM 13 of 16 goede machines of vallen ze tegen? Alle reacties zijn van harte welkom!

met vriendelijke groet,

Lars
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Lars, volgens mij staan er toch vaak goede tweedehandse te koop, zeker bij faillissementen, ik kocht die van mij tweedehands voor €100 en kan hem echt niet missen.

Groet Pel
    Hout wirktj.

Het verschil tussen beide zit vooral in het formaat van hetgeen je kan boren. De afstand (uitlading) van de kop tot de tafel/voet scheelt nogal tevens de afstand van de boorkop tot de staander is ook verschillend.

Ik heb zelf een vergelijkbare machine van Gude ook van het formaat van de 16 en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Bedankt voor de reacties!

@Pel Ik heb tweedehands gezocht maar dat viel een beetje tegen. Met name tafelmodellen zijn soms maar een fractie goedkoper. Grotere modellen zijn vaak wel goedkoper maar die zijn vaak weer te groot De HBM 16 is het grootste wat nog past. En garantie op een machine vind ik toch wel prettig moet ik zeggen. Veilingen zijn behoorlijk populair en heb de laatste tijd geen koopjes meer kunnen kopen op gereedschap gebied

@fantic De HBM 13 is inderdaad nogal beperkt, ik ben blij dat je dit aankaart. Het valt me nu eigenlijk pas op dat langere boren al haast niet meer passen op de HBM 13. De 16 is een behoorlijk stuk hoger. Voor de rest is alles uiteraard ook groter maar een werktafeltje wat groter is is wat minder belangrijk voor mij. Ik vraag me nog wel af of de Gude kolomboor enigszins wijkt of niet? Ik heb wat verhalen gelezen over kolomboren waarbij de boor zwabbberde en daardoor niet elke keer op dezelfde plek boorde.

Op dit moment nijg ik naar de 16. Ik zie nu dat ze ook een showmodel hebben voor 150 euro. Dat maakt het ook wel interessanter.
    Laatst gewijzigd door Lars.; 14-12-15 om 00:11.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Vermoed dat je het op deze hebt : https://www.hbm-machines.com/product...lomboormachine

Deze is het zwaardere broertje : https://www.hbm-machines.com/product...lomboormachine

Helaas beide nog met een tandkrans ... ben ook op zoek naar iets zwaarders .. heb nu een oude met 13mm tandkrans .. maar denk wel iets zwaardere motor dan 350 watt ( staat er helaas niet op )

wat mij ook stoort is dat mijn tafel niet regelbaar is met 1 hand .. moet mijn volgende zeker hebben .. en liefst ook een snelspan boorkop ..
    Laatst gewijzigd door kitt1977; 14-12-15 om 02:32.

Hoi Lars,
    Op marktplaats kan je echt leuke kolomboren vinden hoor. Ik wou er een voor een mooie prijs en in de buurt. Even een weekje zoeken en toen deze voor €40,- in mijn eigen stad gekocht en ben er super blij mee. Echt een top apparaat. Het is een oud model Ferm, toen dat nog goed was

IMG_2729.jpg

Bij mij hoefde hij ook niet "fancy" te zijn en niet te groot. Uiteindelijk bleek hij groter dan ik had gedacht.. toen voelde ik me helemaal happy voor die €40,-
    Maar voor die prijs zie je ze regelmatig voorbij komen.

groeten,
    Aaron

Ik heb de Gude GTB16/5 met 600 watt motor en geen tandkranskop maar snelspanner. Ik heb pas in 4 platen staal ieder 16 gaten geboord, maar ik kan je vertellen dat er geen enkele afwijking inzat.
    Dat zal misschien met die hele kleine machines gebeuren maar van deze jongen heb ik nog geen moment spijt gehad.
    Ik heb er zelf een houten tafel op gemaakt met diverse aanslagen, die kan ik er in 30 seconden weer afhalen, maar dat gebeurt maar zelden.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Lars, ik zou dan toch ter plaatse gaan kijken en voelen, als je voor de 16 gaat, ziet er m.i. degelijk uit maar dat zijn ze op de foto bijna allemaal? Ik persoonlijk ben meer voor een ouderwetse gietijzer kolomboor machine ziet er allemaal niet zo gelikt uit maar ze werken wel precies daar gaat het immers om.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Bedankt voor alle reacties! Klinkt allemaal vrij positief over de wat goedkopere modellen. Ik ga nog een paar dagen zoeken op marktplaats voor en tweedehands. Zit daar niks bij wil ik naar hbm gaan om daar te gaan kijken naar de 13 en de 16.

@Pel Over gietijzere machines heb je gelijk, helaas zijn die dingen vrij zwaar en dat is ook niet praktisch voor mij.

Nog een algemene opmerking over de tandkranskop, wat is hier het nadeel van? Heb vaak met een boormachine gewerkt die dat ook had en ik had daar eigenlijk nooit problemen mee gehad?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lars. Bekijk Berichten
    Nog een algemene opmerking over de tandkranskop, wat is hier het nadeel van? Heb vaak met een boormachine gewerkt die dat ook had en ik had daar eigenlijk nooit problemen mee gehad?
    Nadeel is dat je altijd een sleutel nodig hebt en die altijd kwijt bent?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten