Dust Deputy voor Festool CTL26

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
In de zwarte bak zit een plastic opvang zak.Maar omdat de bak vacuum getrokken wordt door de stofzuiger is er kans dat de zak meegezogen wordt in de cycloon.Om dat te voorkomen zit er een dunne vacuumslang vanaf de stofzuiger naar de bak zodat deze de plastic zak in de bak vast gezogen wordt.
 
Laatst bewerkt:

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Inderdaad, bij gebruik zonder plastic zak moet het kraantje dicht. Maar ik stop er altijd een (kleine) vuilniszak in. Gemakkelijker om de bak leeg te maken. Tegen het deksel blijft nog veel stof zitten dat bij het leegmaken alle kanten uitvliegt....
gr,
Danny
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Deze had ik ook al gezien, maar kost toch al een pak meer dan een gewone set met 2 plastic emmers.
Heb nog even tijd om na te denken, ze komen pas in week 3 terug binnen :)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Erop slaan helpt natuurlijk, maar heel fijn stof kleeft aan het deksel en moet met een borstel verwijderd worden. Niet onoverkomelijk.
gr,
Danny
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik wil hier nog even op terugkomen.
Bied de Festool-kit zoveel meerwaarde tov de 2 gewone plastic emmers?
Prijs is het dubbel, enkel weet ik niet hoe het zit met het statische aspect bij zo'n plastic emmers?
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Prijs is het dubbel, enkel weet ik niet hoe het zit met het statische aspect bij zo'n plastic emmers?

Daar zou ik ook graag meer over weten. ik wil graag een Dust Deputy voor mijn ctl-mini gaan zetten maar ben wat afgeschrikt door berichtjes hier en daar dat de elektronica in de Festool stofzuiger niet goed tegen de statische lading in de cycloon/emmers kunnen. Of maak ik me onterecht zorgen?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als ik festool was zou ik ook zeggen dat je persee de bak en cycloon van oneida moest kopen.
Daar hebben zij natuurlijk ook aandeel in.

Beetje et wij van wc eend adviseren wc eend verhaal.

Als je over vloerkleed rijdt met je plastic wieltjes wordt ie toch ook statisch.
Er staat vast nergens in de manual dat je niet over vloerkleed mag rijden
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Festool heeft geen aandeel in Oneida. Sterker nog, ze raden af om accesoires van andere fabrikanten te gebruiken. Dat staat overigens standaard in bijna elke handleiding. Ze verkopen ook meer filters en zakken als je de cycloon juist niet gebruikt:rolleyes:


Er zijn problemen geweest met de elektriciteitsaansluiting van de stofzuigers, omdat de statische elektriciteit niet goed afgevoerd werd. De laatste versie van Oneida met de zwarte box heeft modificaties gekregen om dit te verhelpen. Alleen de prijs is fors, antistatisch is een soort toverwoord, waardoor producten twee keer zo duur worden.

Het alternatief is een gewone cycloon en een koperdraad door de slang heen doen, die je op de aarde aansluit. Ik ben voor de Dust commander gegaan, ook in antistatische uitvoering, en die was €49,- inclusief bezorgen. Dat is een pak goedkoper als de Oneida. Of die werkt weet ik niet, nog niet alle spullen zijn binnen om hem aan te sluiten op de stofzuiger.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik al jaren een oneida cycloon in combinatie met de Festool CTL26. Ook de cycloon wordt bij veelvuldig freeswerk soms flink statisch.
Om dat te voorkomen heb ik een koperen draad tussen de aansluitingen van de slangen geplaatst zodat de statische lading vanaf de machine via de stofzuiger kan worden afgevoerd.
Bij statische geladen cycloon of emmers moet je ze gewoon niet te dicht bij de stofzuiger zetten, dat kan namelijk de electronica van de stofzuiger
ontregelen.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Een echte originele dust deputhy cycloon haalt het fijne stof er bijna allemaal uit. Maar er zal altijd wel iets doorschieten naar de stofzuiger.
Dus kun je niet zonder zak, maar voordat die dichtzit ben je nogal wat tijd verder.
Van mijn figuurzaagmachine komt echt fijn stof. En ondanks dat daar geen originele dust deputy cycloon opzit doe ik nu al meer dan 3/4 jaar met dezelfde stofzak en ik kan niet zeggen dat ik iets merk aan de zuigkracht.

Kijk anders maar eens naar de wood whisperer op https://youtu.be/-Ct5R6_bj80 zodat je een idee krijgt wat een dust deputy (niet)doorlaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.