Dust Deputy voor Festool CTL26

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn schoonvader heeft onlangs bij een dealer een demo gezien van een bovenfrees.
De man gebruikte een Festool stofzuiger icm een cycloon.
Nu zou hij zelf graag ook zoiets kopen, maar ik ken er helaas niet veel van (laat staan welke koppelstukken je nog apart moet kopen).

Bij gereedschappro heb je een heel aanbod: http://www.gereedschappro.nl/accessoires/producten#/?origin=c&parent=b&brand=70&cat=36&sort=1

Momenteel loopt er ook actie, maar geen flauw idee welke stukken er nog bijkomen.
Cycloon komt bij een CTL26 (of 36, niet zeker) te staan.

Hij gebruikt nu de D27 en de D36 slangen voor zijn zagen/frezen, binnenkort misschien ook een 50mm nodig.
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Als je in het forum even zoekt op "cycloon" krijg je een legio aan threads die over dit onderwerp gaan.
Van zelfbouw tot diverse kant en klaar oplossingen en tevens diverse oplossingen voor slangen/diameters/koppelen icm diverse merken apparaten en aansluitingen etc.

Veel leesplezier. ;)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het is vrij simpel.

Koop een cycloon (niet in nederland ivm veel te duur)
Kijk hiervoor op ebay, amazon of aliexpress.

Maak een bak voor op de stofzuiger.
Deze moet 100% luchtdicht zijn.
Ook het hout waar je de bak van maakt.
12mm multiplex is ook porreus.
Dus goed verven en aflakken en tochtband tussen het deksel en kit tussen de cycloon

Schroef de cycloon erop.

Zorg dat de slang van bovenop de cycloon tot de afzuiger zo dik mogelijk is. +50mm

En houdt de slang van de cycloon naar machine kort.
Dus geen 5 meter+.

En verloop stukken maak je gewoon zelf van pvc verloop en koppelstukken welke je op maat maakt met de verfafbrander.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb deze vorige week besteld en is vandaag binnen gekomen:

http://www.ebay.nl/itm/DUST-COMMAND...350972?hash=item19fa68bebc:g:hHoAAOSwo6lWKfKf

Voor de opvangbak ga ik ook voor zo veel mogelijk kant en klaar, namelijk de emmer van een aszuiger. Die is bestand tegen de zuigkracht en luchtdicht, want hij is al voor dit doel ontworpen. De mijne komt hier vandaan:

https://www.vanmelis.nl/powerplus-powx302-aszuiger-20-liter-as-stofzuiger

Dit ga ik samenbouwen met een plaatje aluminium ertussen wat ik nog heb liggen. Er zitten namelijk gaten in het deksel die dicht moeten. Voor de slang tussen de zuiger en cycloon gebruik ik een Festool 50 mm slang, want dan is de hele zaak gelijk antistatisch. De cycloon is dat namelijk ook. Het is een beetje klussen, maar dit is snel, goedkoop en ziet er ook nog goed uit vind ik zelf. De slang van Festool is eigenlijk nog het duurste,maar hier zijn goedkopere oplossingen mogelijk als het niet antistatisch hoeft te zijn. In de lokale stofzuiger onderdelenzaak kun je dan wel slagen voor een goede slang.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ben ik wel van plan. Eerst een crisis oplossen. De draaglatten van de plank waar al onze drank opstond hebben het begeven. Gelukkig geen alcoholverspilling geweest maar er nu staat er daags voor kerst een vouwkrat in de kamer met alle wijn:p

De komende twee weken ben ik vrij en hoop ik de cycloon werkend te hebben. De slang is nog niet besteld, dat moet ik nog doen.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Ik gebruik twee verschillende cyclonen.

De dust deputy voor op een festool stofzuiger i.c.m. een ctl 33. ben ik heel erg tevreden over.
deze gebruik ik voor het zware werk.

Daarnaast ben ik ook gaan figuurzagen en daar is de ctl 33 wat te krachtig voor (zuigt het werkstuk vast op de plaat)
Ik ben toen op zoek gegaan naar een kleine (en stillere) stofzuiger maar met dat fijne stof zat de zak zo dicht.

Aangezien de dust deputy zo goed werkte maar een rib uit mijn lijf had gekost ben ik gaan rondsnuffelen.
Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes een losse cycloon op de kop getikt.
Bij de boer en bond een 26 Liter waterdicht tonnetje (zo'n witte met rode schroefdeksel) gekocht.
(Het was een gok of dat ik hem niet vacuüm zou trekken maar hij blijft in model. Mijn beredenering was; iets wat rond is is slecht te vervormen)
Met een gatzaag een gat in de deksel, cycloon erop en zuigen maar.
Aangezien de aansluitingen van de cycloon te klein waren voor mijn festool slangen, heb ik een oude fietsband in stukken geknipt en die over de aansluitingen gedaan.
met 2 á 3 lagen kon ik de slang er vast opsteken.

Werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb op de afzuiging van mijn cnc frees ook zon dust Commander gezet en dat bevalt me prima. Stofzuiger is een nat/droog henry achtig ding. Even met ducttape de slangen vast gezet voor een test. Het beviel zo goed dat ik het gewoon heb laten zitten.
de emmer is van een as zuiger.

als je wat meer te verspanen hebt, kun je ook op een kliko een deksel met cycloon maken. Dan kun je gelijk je afval aan de weg zetten :D
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoe goed werkt een cycloon voor schuurstof?
Ik heb de laatste tijd veel geschuurd maar dan gaat de zak van de CTL Midi toch tamelijk snel dicht zitten.
Ik heb het stof er uit geklopt in de vuilniszak, maar dat is eigenlijk niet echt de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik de cycloon ook veel bij schuren met de bandschuurmachine, werkt prima, er komt wel wat fijnstof in de zak van de CTL terecht maar gaat
niet dicht zitten.
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Ik ga hem zelf ook maken alleen met een grotere opvangbak.

http://www.voertonnen.nl/voertonnen/40-liter-voerton.
Een goede stofzuiger moet er ook nog komen. Daar ben ik alleen nog niet uit. Ik vind het allemaal behoorlijk prijzig. Maar goed. Mijn longen zijn nog waardevoller.

Wellicht wordt het een festool of berner. In ieder geval gaat dat wel rond de 500 euro kosten.....ai
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
In deze tonnen zul je wel tenminste een 2-tal ringen aan moeten brengen, zodat de ton niet in elkaar wordt gezogen.
Ik heb een voerton op de ctl33 gemaakt en hier een ring in aangebracht.
Dit volstaat als ik de draaisnelheid van de stofzuiger op ongeveer de helft zet, anders zuigt hij de ton nog in elkaar bij grote aanvoer of afsluiten van de zuigopening.


Ik ga hem zelf ook maken alleen met een grotere opvangbak.

http://www.voertonnen.nl/voertonnen/40-liter-voerton.
Een goede stofzuiger moet er ook nog komen. Daar ben ik alleen nog niet uit. Ik vind het allemaal behoorlijk prijzig. Maar goed. Mijn longen zijn nog waardevoller.

Wellicht wordt het een festool of berner. In ieder geval gaat dat wel rond de 500 euro kosten.....ai
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
In deze tonnen zul je wel tenminste een 2-tal ringen aan moeten brengen, zodat de ton niet in elkaar wordt gezogen.
Ik heb een voerton op de ctl33 gemaakt en hier een ring in aangebracht.
Dit volstaat als ik de draaisnelheid van de stofzuiger op ongeveer de helft zet, anders zuigt hij de ton nog in elkaar bij grote aanvoer of afsluiten van de zuigopening.

Goede tip. Zal ook op marktplaats voor een metalen zoeken
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Oneida heeft een compleet set met cycloon, slangen , vergaarbak en aansluitingen. Plug en play als het ware.
Ik heb de set een aantal maanden in gebruik en er plankenvloer, plafonds, gepleisterde muren mee geschuurd. Het fijn stof blijft (bijna) volledig in de plastic zak in de bak achter. Voldoet prima.
gr,
Danny
]Bekijk bijlage 40173]
 

Bijlagen

  • IMG_0842.jpg
    IMG_0842.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 194
  • IMG_0844.jpg
    IMG_0844.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 195

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.