Bureau voor en met een jonge houtbewerker

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Samen met de zoon van een goede vriendin een bureau voor hem gemaakt. Hij is een echte sporter, maar beleefde toch wel plezier aan het zelf maken. We hebben in Akkrum uit een grote stapel eiken planken een paar geschikte gezocht, gevlakt en geschaafd. Daarna in mijn eigen werkplaats tot panelen verlijmd, met lamelle's voor het uitlijnen. Met dominos de zijkanten gemonteerd, geschuurd, de gaatjes gestopt en vandaag nog een keer geschuurd en dan..... (voor mij altijd het leukste moment) olie er op, hardwax olie in ons geval.
Hij is er erg blij mee, morgen gaat het naar zijn slaapkamer!

jaap

bureau eiken - 1.jpg

bureau eiken - 3.jpg

bureau eiken - 4.jpg

bureau eiken - 5.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mooi zo'n ruime werkplaats, Jaap! Dan kun je zulke leuke klussen doen, mooi om zo samen te werken met een jongeling aan een klus, motiveert hen vast wanneer ze zelf meewerken aan de klus!

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja dat is ruim voldoende Silvano, van het duims hout bleef na het schaven 21 mm over. Het zijn 28 cm brede delen, 2 moesten we in lang doorzagen, die waren te krom op op die dikte te vlakken. Er komt nog een klein zijvleugeltje aan op wieltjes, eerst even kijken hoe dit staat!

jaap

nog een foto van boven, het hout tekent echt prachtig!

bureau eiken - 1 (1).jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi zo'n ruime werkplaats, Jaap! Dan kun je zulke leuke klussen doen, mooi om zo samen te werken met een jongeling aan een klus, motiveert hen vast wanneer ze zelf meewerken aan de klus!

Fons

Klopt helemaal Fons, die opgeruimde werkplaats is echt super!! Nog genoeg kleine dingen te doen, maar gelukkig wordt er weer wat gemaakt! Ook een mooie plek voor een kerstborrel :D!!


jaap
 
P

Pel

Guest
Jong geleerd is oud gedaan, misschien voor die jonge gast?

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Lijkt mij heel fijn om zo'n jeugdig iemand dit soort ervaringen te laten opdoen en dan nog met een resultaat dat er wezen mag.
En wat een ruimte in die werkplaats. Zou wel willen ruilen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig...ik moest zelf 2 x kijken ..... Da's een nette werkplaats geworden...hhahaa

Mooi project, goed om te zien dat je weer wat bezig bent !!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Leuk project Jaap, ik denk wel dat je het houtvirus hebt doorgegeven. Genoeg plek voor huiswerk paperassen en een gamecomputer.
Eiken blijft een fijne houtsoort om mee te werken. Hoop trouwens dat de constructie stijf genoeg is en blijft.
Ik denk dat hij niet alleen blij is maar ook trots kan zijn op zijn bureau van ruige plank naar een strak meubelstuk in een weekend.
Hij zal z'n ogen hebben uitgekeken daar bij Haijo.

groetnis, Roeland
 

rombout

Moderator
20 mrt 2015
1
0
Bericht van trotse moeder en leer moment voor een ieder: enthousiasme van de jeugd voor houtbewerking is er - wellicht latent- altijd! Maar : kleine stappen/klussen per keer en de voortgang erin houden. De relatie tussen een boom en uiteindelijk een prachtig afgewerkt en bruikbaar bureau, met alle stappen die er tussen zitten, is soms lastig te leggen of duurt te lang.... Minecraft gaat veel sneller...

En dan nog een tip: moeite met op orde houden van werkplaats? Laat er eens ander kritisch door heen gaan en koester het als die ander bereid is mee te helpen orde aan te brengen (lees: wegdoen wat je in one lifetime nooit meer kunt realiseren...) ook Jaap heeft dat overleefd en zie... er wordt weer gewerkt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.