Advies: eikenhouten plank in nis

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Hoi,

Ik ben een beginnende beginner. Mijn eerste project is een plank te maken van eikenhout in een nis ten behoeve van een garderobe. Het doel is zoiets als op het eerste plaatje. Ik heb geen topic kunnen vinden dat erop lijkt, maar misschien heb ik de verkeerde zoekwoorden gebruikt.

A-01.jpg

De methode zoals op plaatje 2 lijkt mij een goede manier of zijn er alternatieven?

blinde_bevestiging_houten_plank_muur_03.jpg

En welke stappen zou ik moeten nemen?

- Type hout? Ik zit zelf te denken aan zuiver kwartiers gezaagd eiken omdat ik dat het mooist vind. Dosse gezaagd vind ik minder mooi en wat ik heb vernomen kan dat sneller kromtrekken.
- Verlijmen: koud of met deuvels? Ik heb geen lamello/domino frees maar als het moet kan ik er vast ergens één vinden.
- Frezen van de kopse kanten: hoe pak ik dit aan zonder problemen te krijgen met splijten?
- Hoe kan ik het profiel dat op de muur geschroefd moet worden het beste maken? En van welk hout?
- Hoe maak ik het profiel passend?

Afmetingen zijn: ca. 60 x 35 cm.

- Hoeveel planken breed zou dan het mooiste zijn: 2 (van 17,5) of 3 (van 11,7) of 4 (van 8,8)?

Alle tips en advies zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik denk dat het begi t bij het strak verlijmen van je hout. Hoe wil je dat aan gaan pakken? Hoe ga je het hout vlakken en haaksen?
Kwartiers eiken wijkt trouwens aardig af van het plaatje, ik weet niet of dat de bedoeling is?
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik heb inmiddels 2 Frans eiken planken (geschaafd en haaks) op de kop getikt, afmetingen 240 x 16,5 x 4,7 cm. De nis ca. 60 x 30 cm dus aan twee planken breed heb ik genoeg.

Welke methode van frezen zou het beste werken?

1. frezen met een schijffrees
t-groef-slot-en-schijffrezen.jpg

2. frezen met een groeffrees
straight-flutes.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.