Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Question Advies: eikenhouten plank in nis

Hoi,

Ik ben een beginnende beginner. Mijn eerste project is een plank te maken van eikenhout in een nis ten behoeve van een garderobe. Het doel is zoiets als op het eerste plaatje. Ik heb geen topic kunnen vinden dat erop lijkt, maar misschien heb ik de verkeerde zoekwoorden gebruikt.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      A-01.jpg
Bekeken:   285
Grootte:   30,4 KB
ID:        39746

De methode zoals op plaatje 2 lijkt mij een goede manier of zijn er alternatieven?

Naam:      blinde_bevestiging_houten_plank_muur_03.jpg
Bekeken:   285
Grootte:   91,5 KB
ID:        39745

En welke stappen zou ik moeten nemen?

- Type hout? Ik zit zelf te denken aan zuiver kwartiers gezaagd eiken omdat ik dat het mooist vind. Dosse gezaagd vind ik minder mooi en wat ik heb vernomen kan dat sneller kromtrekken.
    - Verlijmen: koud of met deuvels? Ik heb geen lamello/domino frees maar als het moet kan ik er vast ergens één vinden.
    - Frezen van de kopse kanten: hoe pak ik dit aan zonder problemen te krijgen met splijten?
    - Hoe kan ik het profiel dat op de muur geschroefd moet worden het beste maken? En van welk hout?
    - Hoe maak ik het profiel passend?

Afmetingen zijn: ca. 60 x 35 cm.

- Hoeveel planken breed zou dan het mooiste zijn: 2 (van 17,5) of 3 (van 11,7) of 4 (van 8,8)?

Alle tips en advies zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik denk dat het begi t bij het strak verlijmen van je hout. Hoe wil je dat aan gaan pakken? Hoe ga je het hout vlakken en haaksen?
    Kwartiers eiken wijkt trouwens aardig af van het plaatje, ik weet niet of dat de bedoeling is?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Als je het maakt zoals op de 2e foto , dan zou ik het sleufje zo laag mogelijk erin maken . Des te meer gewicht kan het hebben .

Succes er mee , Willem

Ik heb inmiddels 2 Frans eiken planken (geschaafd en haaks) op de kop getikt, afmetingen 240 x 16,5 x 4,7 cm. De nis ca. 60 x 30 cm dus aan twee planken breed heb ik genoeg.

Welke methode van frezen zou het beste werken?

1. frezen met een schijffrees

Naam:      t-groef-slot-en-schijffrezen.jpg
Bekeken:   129
Grootte:   4,7 KB
ID:        49726

2. frezen met een groeffrees

Naam:      straight-flutes.jpg
Bekeken:   127
Grootte:   8,5 KB
ID:        49725