hout buigen mbv de magnetron

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik weet niet of dit al vaker besproken is op dit forum maar ik lees nog wel'ns vragen over hout stomen hier op het forum maar je kan als het om kleine stukken gaat dit ook in de magnetron doen.
Handig bijvoorbeeld voor verbindingsstukken tussen tafelblad en poten of bij stoelen bijvoorbeeld en gaat een stuk sneller trouwens.
https://www.youtube.com/watch?v=nwTFw8Ol2o4

Groet Willem
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of het sneller gaat waag ik te betwijfelen - je ziet dat het hout uit een bak met water komt - daar moet het een flinke tijd in liggen om voldoende op te nemen (de golflengte van een magnetron slaat vooral watermoleculen aan die daardoor harder gaan 'trillen' en dus, per definitie, warm worden. Die watermoleculen geven die warmte vervolgens weer door aan de rest van het materiaal (in dit geval hout). Het opwarmproces gaat ongetwijfeld sneller dan in een stoomoven, maar het totale proces lijkt me even lang. En je kunt idd alleen kleine stukjes doen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Of het sneller gaat waag ik te betwijfelen - je ziet dat het hout uit een bak met water komt - daar moet het een flinke tijd in liggen om voldoende op te nemen (de golflengte van een magnetron slaat vooral watermoleculen aan die daardoor harder gaan 'trillen' en dus, per definitie, warm worden. Die watermoleculen geven die warmte vervolgens weer door aan de rest van het materiaal (in dit geval hout). Het opwarmproces gaat ongetwijfeld sneller dan in een stoomoven, maar het totale proces lijkt me even lang. En je kunt idd alleen kleine stukjes doen.

Wat je zegt over de totaaltijd, dat zou kunnen dat het misschien net zolang duurt.
Ik heb geen idee hoe lang het hout in het water moet liggen?
Misschien kan je ook wel ongedroogd hout gebruiken?
Dan ben je snel klaar.
Misschien als iemand op het forum toch hout wilt buigen dat ie er een proef mee kan doen als ie nog ongedroogd hout heeft liggen?
Het is natuurlijk ook geen vervanging voor het complete stoomwerk, daar is een magnetron te klein voor.
Wel handig als je incidenteel 'ns wat kleine stukken wilt buigen voor een verbinding of zo, hoef je geen stoombuis te bouwen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Wat je zegt over de totaaltijd, dat zou kunnen dat het misschien net zolang duurt.
Ik heb geen idee hoe lang het hout in het water moet liggen?
Misschien kan je ook wel ongedroogd hout gebruiken?

Ongedroogd hout in de magnetron om te buigen?
Als je kleine stukken hout met een wat hoog vochtigheidspercentage in de magnetron wil drogen moet je al oppassen dat de boel niet in de brand vliegt....
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat je zegt over de totaaltijd, dat zou kunnen dat het misschien net zolang duurt.
Ik heb geen idee hoe lang het hout in het water moet liggen?
Misschien kan je ook wel ongedroogd hout gebruiken?

Ongedroogd hout in de magnetron om te buigen?
Als je kleine stukken hout met een wat hoog vochtigheidspercentage in de magnetron wil drogen moet je al oppassen dat de boel niet in de brand vliegt....

Maar Piet, wat is het verschil tussen ongedroogd hout en hout wat je eerst in het water legt alvorens het te gaan buigen?
Het is dan toch beide nat hout?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hout ontbrandt pas rond de 300 graden. Met het verwarmen van watermoleculen in een magnetron kom je niet hoger dan 100 graden. Brandgevaar lijkt me dan ook niet aanwezig.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe zou je anders voedsel kunnen verkolen in een magnetron?

Dat kan alleen als je het voedsel kombineert met andere materialen die ook radiogolven van de gebruikte golflengte absorberen en wel heter dan 100 graden kunnen worden. Zo heb/had je in de VS microwave pizza's waarbij de verpakking, voorzien van een laagje metaalverf, als bakplaat dienst deed - dat laagje metaalverf absorbeert de straling en wordt (veel) heter dan 100 graden zodat je een pizza in de magnetron kunt afbakken.

Overigens absorberen sommige andere voedselcomponenten (zoals vetten) ook wel wat van de straling, en omdat die niet bij 100 graden koken kunnen ze wel heter worden. Maar dan moet je wel eerst (bijna) al het water er uit koken - dan staat je prakje wel even in de magetron...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kan iemand mij nog het verschil uitleggen tussen ongedroogd hout en hout wat eerst geweekt is voor het de magnetron in gaat?
En zo ja, zit daar veel verschil tussen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.