Iemand enig idee wie ze gemaakt heeft en hoe oud ze zijn....

Philipp-Brunke

Actieve deelnemer
11 sep 2013
52
0
36
Zeeland
Ik was gisteren bij een plaatselijke kringloop winkel waar ik deze 2 exemplaren zag liggen!.
Ik twijfelde geen moment en voor 4 euro mag je niet klagen toch

Nu ben ik benieuwd of iemand enig idee heeft hoe oud deze zagen zijn en wie ze gemaakt heeft....
Het idee is om deze weer netjes te maken en te gebruiken op mijn zolder :)

Vriendelijke groet Philipp

IMG_3201.jpgIMG_3203.jpgIMG_3204.jpgIMG_3205.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Ik heb nagenoeg een identieke bij een kringloop gescoord voor 1 euro… Warranted Superior is een label dat door diverse, voornamelijk Engelse, fabrikanten gebruikt werd. Er zijn sites waar alle varianten ervan verduidelijkt worden. Gezien de uitvoering van deze zal het niet om een Diston of zo gaan, ben ik bang…
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Disston-kenners schijnen het redelijk eens te zijn geworden over de volgende theorie:

'Warranted Superior' werd over het algemeen gebruikt door kleine zaagfabrikanten die door Disston waren opgekocht. Deze bedrijven hadden hun eigen machines en bleven in eerste instatie gewoon doorproduceren. Omdat men niet zeker was van de kwaliteit van deze zagen mochten ze niet worden verkocht onder de naam Disston en kregen ze dit warranted superior medaillon, vaak in combinatie met de naam van de originele fabrikant.

Wat kwaliteit betreft kan het dus alle kanten op gaan. Het kan rommel zijn en het kan een topper zijn. De mensen van Disston durfden er in ieder geval geen uitspraak over te doen. Gewoon proberen dus. :)
 

Philipp-Brunke

Actieve deelnemer
11 sep 2013
52
0
36
Zeeland
Beste allemaal,

Je zal het niet geloven maar de zagen zijn echt recht. En zoals ik het kan zien van hele goeie kwaliteit al zeg ik het zelf ik ga morgen eens een proef snede doen!!

Iemand nog tips om deze schoonheden roest vrij te maken en het hout misschien licht opschuren en in de olie zetten..

Gaaf om te lezen dat jullie zoveel kennis hebben!!

Fijne zondag allemaal
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor het ontroesten in citroenzuur of (schoonmaak)azijn leggen. een nacht laten liggen en dan kan de roest afwassen met een schuursponsje.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Ik gok dat het toch een Britse zaag is.
Ik meen een Engelse leeuw en een Noord-Ierse eenhoorn te zien. De "Disston"-Warranted Superior-zagen hebben meestal een adelaar.
Wat ik uit internet opmaak is dat "Warranted Superior" voor Disston inderdaad niet de eigen toplijn was, maar dat de Engelse zagen juist wel "top-grade" zijn. Dat zou mooi zijn! Eigenlijk zou je moeten kijken of er nog iets van een ets te zien is.

Om nog wat verwarring te zaaien: de bovenlijn van het blad is wel weer Disston-achtig?
En schat je in dat het handvat origineel is?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Echte Disstons hebben volgens mij meer gedefineerde labels, dwz scherper van detail en beter van uitvoering. De vorm van het blad kan een persoonlijke aanpassing zijn (ingekorte langere zaag).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooie vondst! Na hier gelezen te hebben over jullie koopjes in kringloopwinkels, ben ik zelf ook paar keer langsgeweest. Maar dit viel dik tegen: nooit iets van gereedschap te bespeuren, zelfs geen verroeste hamer. Moet ik nog frequenter langsgaan? Of zouden kringloopwinkels in België nu eenmaal weinig gereedschap hebben? Wat zijn jullie ervaringen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In België ben ik nog nooit gereedschap in een kringwinkel tegengekomen.
Ik denk dat er verschillende redenen voor zijn. Eerst zijn de meeste kringwinkels sociale tewerkstelling. En die verkopen geen 'oude rommel', wat een verroest stuk gereedschap voor de meeste mensen is.
En dan komen we bij de tweede reden. Nederlanders zullen sneller spulletjes verkopen, ook al krijgen ze er maar een paar centen voor. In België blijven zulke dingen gewoon liggen of verdwijnen in de vuilbak.
Op rommelmarkten kan je wel mooie dingen vinden.
Maar misschien eens informeren vrienden en kennissen. Er zijn vast wel mensen die nog spullen hebben liggen die jij nog kan gebruiken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt Mathieu voor de info. Dan ga ik inderdaad maar eens vaker rommelmarkten afschuimen. Ik heb het geluk gehad veel handgereedschap van mijn grootvader te erven. Er ontbreken echter wel een paar essentiële dingen zoals goeie handzagen, klemmen en veel elektrisch gereedschap, dus ik denk dat die al weggekaapt zijn door een nonkel. Ik ben wel heel tevreden met zijn collectie beitels (zowel schrijnwerkersbeitels als sculpteerbeitels), bandschuurmachine, schaven en handboor. Mij hoor je dus niet klagen :)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Je moet met kringloopwinkels en rommelmarkten gewoon geluk hebben, ik heb er al veel van mijn collectie gevonden. Laatst mijn eerste Erik Anton Berg bijtel gevonden, wel erg gebruikt maar nog wel bruikbaar. En een tijdje geleden ook een echte Diston zaag voor een habbekrats. Maar vooral je ogen goed open houden en de markt echt afschuimen. Ik heb een soort van gereedschap oogkleppen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
In nederland vallen de vangsten bij de kringloopwinkel qua gereedschap ook erg tegen ,mijn beste vangst ooit was een setje slangenboren van irwin
En op markten staan vaak alleen handelaren die over het algemeen te duur zijn
Mijn beste vangsten doe ik op internet ,goed zoeken en toeslaan voor de handelaren je voor zijn
Goede jacht !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.