Hitachi m12 bovenfrees --> geleider rail?

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Hallo allemaal,

Ik aan het nadenken over een systeem om kasten te maken van 9mm multiplex. Deze ga ik dan met groef verbindingen in elkaar lijmen. Om die groeven snel en zuiver te kunnen maken zou het fijn zijn om een simpele geleider rail te gebruiken voor mijn bovenfrees. Ik heb een hitachi m12, maar ik kan tot nu toe niets vinden van rail die erbij zou horen of een omzetstuk om het op bestaande hitachi rails (zijn die hetzelfde als festool?)

Heeft iemand hier een leuk idee voor het maken van een geleider rail? Kan natuurlijk iets maken met de kopieer sjabloon, maar wil liever een bestaande rail (heb festool en bosch geleider rails)

Alle tips zijn welkom!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Je hebt van Makita een universeel hulpstuk voor een bovenfrees. Dat hulpstuk koppel je met de staven aan je bovenfrees (er worden dunne en dikke staven meegeleverd). Dat hulpstuk past op Festool en uiteraard Makita geleiderails. Ik gebruik zo'n hulpstuk voor mijn Bosch bovenfrees.....gaat prima!
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Je hebt van Makita een universeel hulpstuk voor een bovenfrees. Dat hulpstuk koppel je met de staven aan je bovenfrees (er worden dunne en dikke staven meegeleverd). Dat hulpstuk past op Festool en uiteraard Makita geleiderails. Ik gebruik zo'n hulpstuk voor mijn Bosch bovenfrees.....gaat prima!

Thx, ik heb hem gevonden geloof ik.. Maar gaat deze op de hitachi m12 passen?

http://www.toolsxl.nl/makita-adapter-voor-lineaal-adapter-voor-gebruik-makita-bovenfrezen-met-een-liniaal-p-9002.html
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Heb deze ook liggen past perfect op mijn festool geleider .Maar heb ook een makita freesje .. ik denk dat je die staafjes op 2 afstanden kan zetten .. als die afstanden dezelfde zijn op hitachi frees weet ik niet :(
 
Laatst bewerkt:

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Heb deze ook liggen past perfect op mijn festool geleider .Maar heb ook een makita freesje .. ik denk dat je die staafjes op 2 afstanden kan zetten .. als die afstanden dezelde zijn op hitachi frees weet ik niet :(

Wat is de afstand voor de makita bovenfrees? Dan meet ik het even na.. En zo te zien zijn er 2 standen die je kan gebruiken
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De smalle maat is hart op hart 84mm met 8mm stangen. De grote maat is met 12mm stangen, maar de hart op hart afstand weet ik niet zeker, zou 115mm kunnen zijn.

Kun je het exacte model van je Hitachi geven, en de maat die jouw Hitachi heeft, dus de diameter stangen en de hart op hart afstand(nauwkeurig meten).
Dan zou iemand met een Makita RP1800, RP2300 of 3600B, dat zijn namelijk de Makita frezen met de grote maat stangen, kunnen controleren of die hetzelfde zijn.

Ik heb ooit een lijst gemaakt met de maten, omdat ik voor meerdere bovenfrezen in de familie hulpstukken wilde maken. Deze is niet helemaal compleet en correct, maar wellicht heb je er wat aan:

Bekijk bijlage Aantekeningen gereedschap-2.pdf
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Te gek! Ja ik ga zsm even de paralelgeleider nameten. Het gaat dus om de hitachi m12

Thx voor de fotoos :)

-edit: als ik bij de aantekeningen van trilliewillie erbij pak zie ik dat de afstand 115,2 mm is, en dat je daar de bovengenoemde adapter voor kan gebruiken (die van makita dus) die afstand zie ik ook op de foto van kitt terugkomen, dus dat klopt helemaal!
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Meet het even na, want mijn lijst is niet geheel gecontroleerd!
Zou zonde zijn als het uiteindelijk toch niet blijkt te werken.

De Makita en Hitachi maten zijn juist degene niet ik niet zelf heb kunnen nameten, die heb ik van het internet geplukt.
Die info is helaas niet altijd 100% betrouwbaar.

Edit: had op de foto's van Kitt gemist dat ook de brede stand gemeten is. Lijkt inderdaad 115mm te zijn. De 115,2mm komt van het net, maar Japanners zijn zo metrisch als wat, dus ik gok eerder op 115mm ronde maat.
Als de Hitachi dezelfde maat heeft, kun je de Makita geleider dus gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik heb voor zo'n toepassing gewoon een knik in een 8mm stangetje gebogen in de bankschroef, zodat ik de festo geleider ook met mijn andere freesmachine kan gebruiken.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wat is er mis met gewoon langs een recht 'iets' te lopen met (de rechte of ronde kant van) je bovenfrees?
Wanneer je de afstand tussen (ronde/rechte) zijkant van je bovenfrees en het hart meet, weet je toch hoeveel mm je dat 'iets' van je te frezen hartlijn moet leggen.
Dat 'iets' kan perfect de achterkant van jouw festool/bosch geleiders zijn, of een stuk alu profiel, of ...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nadeel van die methode is dat je wel tegen de geleider moet blijvem drukken omdat je er van af kan glijden.
Een originele adapter heeft dat niet want die kan alleen heen en weer.
Ik zou hem gewoon zelfmaken van een stukje betonplex.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik spreek nu enkel over het frezen van een groef, maar wanneer je de aanvoerrichting zo kiest dat de frees de neiging heeft zichzelf naar de geleider toe te bewegen, dan heb je toch geen last van dat uitbreken van de geleider weg. Maar goed, een systeem waarbij de frees in beide richtingen wordt vastgezet is inderdaad praktischer, maar het kan ook goedkoper, mits wat beter opletten bij het frezen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er zijn mensen die met een schaaf en beitel de mooiste dingen kunnen maken. Er zijn er ook die de hele Festool catalogus leegkopen en nog geen kast in elkaar krijgen. Daartussen zitten heel veel keuzes voor zelf maken of kopen. Persoonlijk vind ik een opmerking voor kopen of zelf maken een non argument. Je moet doen wat je het beste lijkt, of dat daar nou vakmanschap of een economische reden voor is.

Voor het frezen met geleider: de rechte lijn is de meest elementaire vorm die je kunt beschrijven. Als je de geleiderail al hebt staan, is zo'n kant en klare geleider voor een paar tientjes het mij niet waard om zelf te maken.
Ik besteed die tijd liever aan mijn werkstuk. Bovendien heb ik deze week nog een gleuf van 19mm met een frees van 12mm gefreesd.
1 keer door de midden, en dan de twee zijkanten op breedte nalopen. Als je de zool langs een rechte lat laat lopen, moet je die lat drie keer verschuiven. Veel succes met het evenwijdig houden, daar gebruik ik dus die geleider voor, veel makkelijker en sneller.

Maar heb ik een bijzondere freesmal maar 1 keer nodig, zal ik deze zeer waarschijnlijk zelf maken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.