Formaatzaag minimax sc3W

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Hi allemaal,

vanwege mijn beperkte werkruimte, 3,50 x 10, ben ik op zoek naar een kleinere formaatzaag. Ik heb tot nu toe veel gewerkt met een Festool zaagtafeltje, maar ben toe aan een iets grotere machine. Hoe graag ik ook met massief hout wil werken, ik ontkom niet aan het werken met plaatmaterialen. Vandaar dat ik een kleinere formaatzaag wil, die weliswaar platen in de lengte niet redt, maar de rest van de bewerkingen wel kan.
Nu ben ik als eerste uitgekomen op de MiniMax SC3w, alleen kan ik hier weinig recencies over vinden. Ik ken het merk eigenlijk niet, en vroeg me af of iemand op dit forum ervaring heeft met deze machine, of mij een andere merk/type aan kan raden wat te vergelijken is met dit model.

Alvast bedankt!

Harm
 
A

Athanor

Guest
Hallo Harm,

Minimax is een merk van SCM, een wereldmerk in houtbewerkingsmachines, dat tot de top behoort. Minimax in de instaplijn voor professionele hobbyisten en professionals. Ergens op het forum heb ik volgens mij eens een vergelijkende test van combimachines geplaatst waaronder de Minimax en de Felder. Felder (en Hammer) is een vergelijkbaar topmerk. Ik moet even speuren om de link te vinden, dan meld ik die wel even!

Groet van Fons
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Hi fons, bedankt voor je reactie. Het artikel heeft het alleen over de combinatiemachine, maar inderdaad schijnt het wel een goed gerenomeerd merk te zijn. Ik ben wel nog steeds benieuwd of iemand ervaringen met de MiniMax heeft, of evt. andere merken kent ter vergelijking.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Harm,

In mijn werkplaats van ~ 4 x 9 meter heb ik een Hammer B3 staan (formaatzaag + freesmachine). Tot nu toe ben ik erg tevreden over de machine en de service van Felder Nederland. Ik weet niet waar je woont, maar als je een keer langs wil komen om te kijken/proberen, ben je van harte welkom. (stuur via PB maar een berichtje)

gr, Wim
 

tuoh

Oud hout
Hallo Harm,

één van onze restauratieateliers is uitgerust met een MiniMax SC3w van SCM, het is geen slechte machine, er is meer dan voldoende power om balken van 83mm dikte te schulpen.
Hoogte- en schuinverstelling gaat probleemloos en is ook exact in te stellen, wel een duidelijk minpunt is de maataanduiding op zowel de vaste tafel als op de rolwagen die is op onze machine niet nastelbaar.
De haaksheid van de roltafel verloopt snel, regelmatig controleren is de boodschap.

Ook de hele constructie van de aanslagen op de roltafel is maar knudde. Je hebt namelijk een houten opvulstuk nodig aan de kant van de zaag, dit houten stuk moet exact even dik zijn als de metalen aanslagen. Telkens wanneer je de aanslagliniaal onder hoek plaatst zaag je steeds in deze houten blok met als gevolg dat je dit stuk regelmatig dient te vervangen.

Conclusie, voor eerder grof werk is het een uitstekende machine, anders heb je regelmatig wat stel- en regelwerk.

Dan is een Hammer of Felder een heel wat betere machine, ik denk zelfs dat er weinig of geen prijsverschil is tussen de MiniMax SC3w en de Hammer formaatzaag.

Mvg,

André
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Bedankt voor alle reacties. Ik ben gisteren naar Felder in Barneveld gereden en heb daar een B3 bekeken, de formaatzaag met frees. Waanzinnig mooie machine en het ziet er al gelijk een stuk degelijker uit dan de MiniMax. Het schijnt ook dat MiniMax weliswaar onderdeel is van SCM, maar niet dezelfde onderdelen gebruikt, terwijl Hammer wel dezelfde onderdelen van Felder gebruikt.
Ben goed en uitvoerig geholpen daar en waarschijnlijk ga ik as. vrijdag mijn bestelling voor deze machine plaatsen.
@ Wim: Ik woon zelf in Zandvoort, maar zou het sowieso leuk vinden eens te komen kijken bij iemand die al werkervaring heeft op de machine!

Bedankt voor de hulp.

Gr Harm
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo vraagje ben je alleen bij felder wezen kijken of heb je ook de minimax gezien
ik zelf heb vorig jaar en combi aangeschaft en vond de minimax machine toen net even degelijker en vooral het afzuig gedeelte van de zaag
bij mij werd de minimax helemaal geinstaleerd en als je even het forum na leest moet je dat bij de felder zelf doen
en service is bij scm helemaal super mischien is dat ook de reden dat je deze machine,s in bijna elke prof,werkplaats wel tegen komt
vr,gr
hakkelaar
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Ik ben bij zowel Felder als Teygeler wezen kijken. Ik moet ook zeggen dat ik de Hammer er wat degelijker uit vond zien, maar ik heb met beide machines nog geen werkervaring, dus kan daar geen oordeel over geven. Ik ben nu afgegaan op:
de adviezen/ervaringen van verschillende meubelmakers
het feit dat in de MiniMax geen gebruik wordt gemaakt van SCM onderdelen
het feit dat Hammer nog steeds in Oostenrijk wordt gemaakt i.p.v. het verre Oosten.

Het klopt dat je bij Hammer apart moet betalen voor de installatie, maar als je de totaalprijs uitkleed zul je zien dat je indirect daar toch voor moet betalen. De afzuiger op de minimax kan inderdaad op een aparte arm geplaatst worden, iets wat niet mogelijk is op de Hammer, daar kan dit alleen op het spouwmes. Dit is inderdaad een onhandig punt, geheel mee eens.

Maar uiteindelijk ben ik toch ook gevallen voor de stationaire frees combinatie....; )

Maar goed, we zullen zien wat de machine mij voor plezier gaat brengen.

GR Harm
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
harm zei:
Maar uiteindelijk ben ik toch ook gevallen voor de stationaire frees combinatie....; )
Maar goed, we zullen zien wat de machine mij voor plezier gaat brengen.

En Harm, ik ben heel nieuwsgierig. Wat is het geworden en hoe werkt je machine?
Ik heb ook plannen om een andere aan te schaffen.
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Er zat een levertijd op....ivm de oostenrijkse bouwvak. Dus de machine wordt pas begin oktober geleverd. De upside hiervan is wel dat de machine pas gebouwd wordt na de opdracht. In elk geval een leuk idee. Maar zodra de machine er is zal ik uitgebreid verslag doen op dit forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.