Tuinhuis Blom3dd

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik heb de bahco profcut en het is me gelukt het handvat te breken, kan er niet meer mee zagen , en kan geen los handvat bestellen, wel die van het wisselsysteem. Daarom ook een Price cut gekocht (met gratis afbreekmesje) maar die zaagt toch minder lekker. Ik heb het nog niet gedaan, maar ik denk dat ik het handvat er af kan slopen en op de prof cut kan zetten.

Maar, waar zijn de zagen gebleven die je van opa kreeg? Met heel handvat? Waarom moet dat in plastic dat zijn eerste klus niet overleefd? Of ben ik zo sterk?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ha ik was stiekem al veel verder natuurlijk.
IMG_27351.jpg
mn vriendin heeft de bouwplaats netjes opgeruimd. en de muurbalk is rond. De architect heeft een aantal met de handgetekende schetsen gemaakt. Vooral de hoekdetails zijn interessant , ik moet eerst aan hem vragen of ik ze hier mag laten zien..

@pete dus de profcut zaagt zowiezo beter? ik heb nog geen last van de handvaten gehad... In mijn veel te grote handgereedschaps assortiment zit nu ook een ryoba van de bauhaus het merk is wisent en het werkt wel lekker maar daar ga je geen dikke balken mee door zagen.
Helaas is mijn tijd ook beperkt, ik heb nog een aantal oude zagen die ik moet (bij)slijpen. maar ik moet ook al mn beitels scherp houden en mn schaven. Misschien in een verloren uurtje binnenkort.
frappant is ook dat de larix balken toch erg hard zijn en iemand zei dat het door de jaren ook harder wordt. Een groot verschil met de c24 vuren..
Nu wil ik zo snel mogelijk de hoogte in ...

IMG_27421.jpg

Moi
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Gaat het goed met de fundering? Nog problemen tegengekomen? Het vordert al aardig inderdaad. Betreft het zagen, ik heb zelf erg veel schik van de Japanse zagen, ook voor balkhout een prima optie, maar voorzichtigheid is we geboden uiteraard. Je moet er niet even op gaan staan of iets dergelijks.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nou problemen.. noem het uitdagingen. vooral het werken met oud hout is er een van. krom en grillig (bv zijn alle houtwormen dood, en wordt de binnenkant van de balken wel droog genoeg) Maar de tijd zal het leren. Kwam in het partijtje balken een balk tegen helemaal vol met boktor gangen :( wat een verschrikking. Tja ik heb alles zo goed als waterpas (2m) verder heb ik een aldi lazer waterpasje. het verschil is een paar centimeter over ±7meter. Het plan is dat ik eerst de boel droog wil hebben dmv van een dak, daarna volgt het aftimmeren. het geheel staat nu nog op draadeinden die ik nog wel kan stellen. als het geheel bv 1/3 van het totale gewicht is metsel ik die de poeren op.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Gisteren nog wat detail fotos gemaakt.

IMG_5134.jpg
IMG_5137.jpg
IMG_5128.jpg
IMG_5119.jpg

Mijn houthok is helemaal ge-update en gereorganiseerd, en ik ben lekker aan het puzzelen met het gerecyclede hout. Ik ga nu bezig met de hsb bouw standaard maten. Ik moet ook nog definitieve keuzes maken waar de raampartijen in de wanden komen.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_5379.jpgIMG_5392.jpg
IMG_5400.jpgIMG_5402.jpgIMG_5412.jpg

Het bouwwerk vordert langzaam maar gestaag. Ik doe ook bijna alles alleen, en met handgereedschap. Bij het omhoog duwen van het gebint kreeg ik onverwacht 10 man opbezoek. er was klussendag op de vereniging en ik had wat hulp nodig, (mijn vrienden hadden het weer es te druk of kwamen te laat:mad:) Met wat hulp ging dat fluitend en het paste ook goed.
Afgelopen week de sporen gelegd en nu verder met het dak. Het is een hele puzzel. :confused: Al dat passen en meten.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ziet er zeer netjes uit. Zie dergelijke opbouwen zeer graag, niet de standaard rechttoe rechtaan. Mijn complimenten.

Ken het "helpen" van "vrienden". Ben mijn huis aan het verbouwen en heb mijn lessen al wel geleerd.
Mis het eigenlijk dat ik geen vrienden heb met echt dezelfde interesses (elektronica & "houtbewerking").
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Ik vind het al knap dat je al zover bent, daar mag je zeer trots op zijn.
Dit draadje volg ik met plezier.

grt. Michael
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
De herfst is nu lekker bezig, en de dagen hebben niet veel licht meer. Gelukkig gaat het nog steeds goed. Ik ben nu lekker bezig met het dak. al heb ik wel meer hinder van die vervelende zwaartekracht. Ladder op met schroefmachine, balkje rolmaat en potlood. allemaal dingen die vallen. Maar de oplossing vond ik op een rommelmarkt en voor maar 50 cent heb ik daar een echte leren timmermans gereedschapgordel gevonden. Een vriend had nog een leren buidel voor spijkers/schroeven. Nu lijk ik dus echt op een timmerman! Het sterk verdroogde leer heb ik met lijnolie weer soepel gekregen. tip op internet was een beetje azijn door de lijnolie te doen, maar ik vond dat niet echt nodig. (stinkt ook)

IMG_3992.jpgIMG_3988.jpgIMG_3993.jpg

Er gaan ook wel dingen mis, zoals de h o h afstand van de osb3 plaatjes is dus 59 cm en ik heb de dakgording op 60cm :mad: maar ach, denk ik dan, tis een dak niemand loopt er op en ik ga het echt niet overdoen. Nu ben ik aan het onderzoeken hoe en wat over epdm, laatste idee is om banen te verlijmen, want het dak is ook 6 hoekig en op de internet sites kan ik alleen rechthoeken bestellen.
Lijmen kan ook pas als de temperatuur boven de +-8 graden is. Ik wil de 1.3mm variant epdm, denk ik.

tuinhuis13p35.jpgviz in Blender3d

Binnenkort komt dak deel 2. Dan de boel een beetje in de bouwzeilen vast sjorren, en een beetje storm proof maken. ik heb al een paar vloerplaten gehaald en daarop kan ik dan mn werkbankje en een werk hoekje bouwen. :). Kan ik lekker rustig de winter door al die dak details afwerken. jeeuh..
 

Bijlagen

  • IMG_3988.jpg
    IMG_3988.jpg
    105 KB · Weergaven: 779
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik kan je wel wat vertellen over EDPM. Ik Heb al een aantal daken zelf gedaan. Het is heel goed zelf te doen.
Ik zou niet zelf edpm zelf gaan lijmen weet niet of je dat goed water dicht krijgt.
Ik heb het gekocht bij: http://budgetdak.nl/ als je ze mailt met je dakmaat denk, dat ze het ook wel andere vormen kunnen maken.

Leuk project.
 
Epdm is ook op maat verkrijgbaar (2D). Scheelt snij-afval. Zonder ballast (grind of vegetatiedak) is het wel aan te bevelen om de epdm op de dakplaten te lijmen. Daar is speciale contactlijm voor, dak en epdm insmeren of spuiten, even drogen en dan de epdm op het dak aanbrengen. Zou ik wel met twee personen doen, vast is vast. Epdm onderling verlijmen valt op locatie niet mee. Met kit zijn grote naden nauwelijks waterdicht te houden.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb al een paar filmpjes gekeken en daar ziet het er erg gemakkelijk uit natuurlijk. De stroken verlijmen dat word het dus niet. Binnenkort ga ik wel een paar epdm bedrijven mailen. Vooral hopen dat de weergoden mij goed gezind zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik moet wel vertellen dat de filmpjes wel een beetje een vertekend beeld geven. Het zijn kleine daken, de mensen die het doen hebben het vaker gedaan en laten niet de lastige hoekjes zien. Maar het is goed zelf te doen.
Het vergt wel wat handigheid. Je werkt met contaktlijm dus vast is vast. Zorgen dat het edpm overal strak ligt is toch nog wel lastig. Je moet in 1 keer een struk van je rol kreukelvrij vast plakken. Bij grote dakvlakken is dat best lastig.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het is weer beter weer en langer licht, en ik ben weer fris van start. Ik hoop dat aan het eind van de lente mijn dak af is. Nu ben ik bezig met de dakranden klaar te maken voor de windveren, kimlatten maken en uitzoeken over daktrimmen waar het epdm in valt. Ook de totale constructie moet wat steviger. als je op het dak loopt is er nog wel een beetje torsie beweging. ik denk dat dat er pas uit is als alle wanden beplaat zijn.

IMG_5020.jpgIMG_4998.jpgIMG_5001.jpgIMG_5019.jpg

Het arme houthok heeft het zwaar dit heb ik getimmerd met het meest hopeloze hout wat ik had. Laatst heb ik wat nieuw hout gehaald en ik kon een partijtje gebruikt standbouw / decorbouw hout ophalen. nu zijn er een paar liggertjes geknapt. Gelukkig blijft het wel allemaal droog genoeg.

IMG_5002.jpg
Wind en slagregen protectie. Ik hoop dat de es op de voorgrond weer beter wordt, volgens mij heeft ie last van de essen schimmel, vorig jaar had ie ook weinig blad..

@Markmoes ik heb je een pb gestuurd...

Groet
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.