Tuinhuis Blom3dd

Gezien, waarvoor dank. Ik reageer inhoudelijk liever hier, dan kan een ander er ook nog wat van opsteken. Pikante details volgen tzt wel per pm... :D

EPDM voor vijvers is gelijk aan dat voor daken, behalve dat het officieel niet brandveilig is. Dat wil zeggen: EPDM voor daken is bestand tegen vliegvuur, zoals de vonken uit een vuurkorf. Beide zijn gewoon waterdicht.

EPDM kan 'van de rol', dus zo breed als de rol is. 2d op maat kan ook, per meter iets duurder maar het snijverlies heb je dan zelf niet. Voor erg lastige oppervlakken is 3d op maat ook mogelijk, mits er een detailtekening wordt aangeleverd. Voor 2d is dat, met ingewikkelde vormen, ook aan te raden.

In alle gevallen is het belangrijk om de maten ruim te nemen. Dus als de lengte van je dakvlak 900cm is, moet je de opstanden er bij tellen, bijvoorbeeld de mastieken à 10x4=14cm x 2 = 28cm. Dat tel je bij je lengte van het dakvlak op: 900+28=928cm en dan nog wat overmaat, zo'n 20 cm aan weerszijden.

Twee stukken EPDM in het werk aan elkaar lijmen is niet aan te raden, gewoon op maat bestellen. Afvoeren en dergelijke kunnen, mits goed uitgevoerd, met speciale kit worden afgedicht.

Kun je een tekening maken met de maten en de vorm?
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dus 2 vierhoeken van 9.30 x 4.57 (standaard epdm breedte)

9.30 nok lengte
4.60 lage kant lengte
de zijdes zijn ongeveer 4.80 lang moet ik nog na meten (maar er ligt nu een heel vervelend zeil op en is bijna niet te meten met dit rot weer en in mn uppie...)

de nok wil ik laten ventileren dus daar komt een nokstuk op van een ander materiaal.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
De tijd vliegt voorbij met al die dakdetails. Gelukkig is het eind in zicht. Epdm erop gesleurt, en geventileerde boeidelen afgemaakt.

IMG_5384.jpgIMG_5383.jpgIMG_6102.jpgIMG_6114.jpg

Ik ga onder de epdm nog een laag doen van xps ondervloer spul en daarop de epdm partieel verlijmem, daarna de aluminium trim afwerken en de geventileerde nok en de hwa als laatste denk ik.
groet
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_6015.jpgIMG_6014.jpg

Balk eind details gemaakt. Een model waar regendruppels makkelijk vanaf vallen.

En zo nu en dan doe ik wat updates in blender. We zijn ook aan het nadenken over kleuren.

thuis05d.jpg
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Phoe lang geleden dat ik dit verslag bij heb gehouden. Mijn Ubuntu had ruzie met mn iphone:rolleyes:. waardoor ik al een tijdje geen foto's kon uploaden.
Status update: Dak is klaar, behalve de kachelpijp doorvoer. Een kant is al geplant met sedum plantjes. Om het wegregenen en uitwassen van het medium (glasvezelmat cocoapeat en beetje witzand) heb ik een rij rubberen speeltuin tegels gelegd.
Ik heb iets meer dan een kozijn per week gemaakt. Nu 7 stuks. Lang getwijfelt over het aanschaffen van een langgatboor. Ik heb alles toch met zaagtafel met zaagslede en lintzaag en de hand gedaan
.[Untitled].jpgIMG_0124.jpgthuis2.jpgIMG_0158.jpgIMG_0181.jpgIMG_0317.jpg
Als jullie vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dank, ik zit lekker in het groen van het stadspark. Maar het noorden wordt ook wel drukker, je hoort wel een eeuwig soezen van de A7 en ringweg. Het is een afgesloten tuinvereniging, dus in de winter is het erg rustig. In de zomer is de grote abeel vol in blad en dat is best een rustgevend geluid.
 
P

Pel

Guest
Ik zie dit draadje nu pas, petje af voor dit project Blom, dat wordt een prachtig tuinhuis.

Groet Pel.
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Als ik de foto's zo zag leek het de ideale werkplaats tussen de bomenrij het bos. Dan is die herrie van de snelweg wel een min puntje. Ben wel erg benieuwd hoe het huisje er nu bij staat?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Even vraagje aan jullie, Ik moet voor de kozijnen met dubbelglas nog geventileerde glaslatten maken, welke houtsoort is jullie favoriet? ik heb de keuze uit Teak, Padoek, Meranti, Eik . Ik zag laatst op facebook een betoog van de hout handel uit Arnhem dat meranti eigenlijk troep is.. ( Die van mij is al wel 30 jaar oud, maar er zit er toch wel wat verschil van kwaliteit in)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Prachtig werk Blom! Heb je geen last gehad van die hevige storm 2/3 weken geleden?
Neem aan dat je toch wel even je hart vast houd met al die gevallen bomen destijds
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dank Jelte, Tuurlijk is er tijdens die dikke stormen meer stres. Gelukkig werd het noorden een beetje gespaard.
De eerste winter maakte ik me vooral bezorgd om het nat worden van de osb platen op het dak, ik had het wel met bouwzeilen vast gesjord. Ik kan nu misschien al zeggen dat was de meest hopeloze bouw tijd. In je eentje tijdens de korte dagen dakwerkzaamheden doen, eest de zeilen los frummelen dak op dan valt je hamer oid krijg je honger, komt de buurman kletsen, buitje tussendoor. Bouwzeil weer vast sjorren, dan alweer donker.
Ik ben erg tevreden over de osb 3 platen. Ze worden wel wat dikker door vocht maar houden het erg goed. Bij underlayment platen is er toch ietwat meer kans op delaminering, warp en torsie, dat heb ik ondervonden bij een collega tinyhouse bouwer.
Al met al qua stormschade, de achterdeur thermopeen kaduk en de voorlaatste storm is er een groot thermopeen raam omgewaaid stond redelijk schuin tegen een dikke coniferen haag. Nu is dat erg vervelend, en een tegenslag, maar het meeste glas heb ik gratis gekregen.
En elke tegenslag opent ook weer andere inzichten, zo vind ik mn achterdeur erg saai, en zou ik daar graag een mooie stijlvolle entree van willen maken.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Zo weer een half jaartje verder.
Even kijken hoe het stalraampje staat.
IMG_0349.jpg

Na alle regeltjes is het eindelijk zover om het dampopen spinvlies vast te maken, het is een wat dikkere variant.

IMG_0591.jpg
IMG_0590.jpg
Hoek detail een meranti plank dat vroeger een hek is geweest, zaten hier en daar best verweerde plekken tussen , vooral om de verroeste slotbouten . Na even doorbijten wordt' t het wel wat (ben tegenwoordig erg fan van de staalborstel hiermee kan je snel zien wat er mis is, daarna schaven en oppoetsen)

Op marktplaats kwam ik om de hoek een mooi partijtje lariks tegen. Inlands hout wat zelf verzaagd is. Wat me opviel was dat deze partij vrijwel noest(kwast)loos is. Het heeft ook al een aantal jaartjes gelegen. Jammer genoeg zat er bij sommige planken wel wat spint hout.

IMG_0652.jpg
Was natuurlijk vergeten om de zijkantjes van de kozijnen een likje verf te geven. Gekozen voor Copperant bio verf.

IMG_0653.jpgIMG_0655.jpg
IMG_0685.jpg
Voor de gein en omdat spiegels wel lekker vervreemdend zijn heb ik een compositie van oude spiegels gemaakt, als je erlangs loopt kun je kroon van de eiken boom zien. met zelf gefabriekte rvs ophang beugeltjes en een teak druip latje.

IMG_0696.jpgIMG_0709.jpg

nu met de achterdeur gevel bezig. En langzaam de boel wat dichter maken door deuren en ramen te plaatsen. Hoop dat ik snel aan het plaatsen van de kachel toekom.

groet,
 
Laatst bewerkt:

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Prachtig draadje, had dit nog niet gezien. Zal dit zeker, ook voor mijn eigen inspiratie en bouwplannen, verder volgen!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dank voor de leuk reacties, Ik zal de schetstekeningen van de architect ook kunnen posten maar ik vergeet altijd om toestemming te vragen.

Iemand nog tips om ( dubbele deuren) en kozijnen te stellen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.