Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 55

Onderwerp: Tuinhuis Blom3dd

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013

Tuinhuis Blom3dd

Hallo,
    Mijn plan is om de komende tijd een tuinhuis te gaan bouwen. In de afgelopen jaren heb ik aan diverse klussen bouwmaterialen overgehouden en de tijd is rijp om hiervan een tuinhuis te maken. In ons volkstuintje in het stadspark heb ik al een paar jaar een kavel ±500m2. De eerste paar jaar de boel ontgonnen want het was een verwaarloosd oerwoud. het bestaande huisje gesloopt en wat geexpirimenteerd met een groente tuintje op de Groningse klei.

IMG_0353.jpg

Ik probeer een verslagje te maken de komende tijd.

Het plan
    tuinhuis11p27.jpgtuinhuis11p12.jpg

De vorm wordt een 6 hoek met een hap eruit dus een 7 hoek. dit omdat mijn tuin nogal langwerpig is, en deze vorm beter past. Het wordt ongeveer 40 m2 groot. 4 meter hoog, zijdes van 4m en doorsnee van 8m

Over de fundering heb ik lang nadacht, schuimbeton, schroef fundering, poeren, houten palen met kunstof kop, etc. Helaas is mijn financieële toestand niet toereikend om hier een aantal constructeurs naar te laten kijken. Na rondvraag op de vereniging besloten om betonnen palen te maken van pvc buis.

Ik heb nu 15 palen geboord waarvan 11 van 2meter deze ga ik volgooien met beton, en dan de pvcbuis erin om deze 20cm boven het maaiveld uit laten komen, hierin draadeind om de hele zooi later te kunnen stellen ivm inklinking. Met een dompelpomp haal ik het water uit het gat en dan giet ik beton met glasvezelwapening. mijn beton mix is aardig droog, maar ik ben bang dat er toch wat cement uitspoelt. Sommige gaten lopen aardig snel vol met grondwater.
    IMG_1779.jpg

Vraagje, is er een eenvoudig additief waarmee ik de portland in de beton mix kan laten zitten, of moet ik gewoon wat meer cement gebruiken.

groet en tot zover.
    Laatst gewijzigd door Blom3dd; 12-12-15 om 11:02.

Wat je eigenlijk nodig hebt is colloïdaal beton.
    Wat is de buisdiameter?
    Als alternatief, wat alleen werkt als er geen waterstroming is: onderin beginnen de storten mbv een buis daarna verdichten. Meer cement wordt de beton in het algemeen niet beter van. Beton ook niet te droog maken, dan is het lastig om de buis goed te vullen.
    Ik ben niet zo bekend met de groningse bodemsamenstelling, met 2 meter diep ben je dan door de klei heen?
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Neeh met 2 meter ben je nog lang niet op vast zand, er zijn een paar sonderingen in de buurt en volgens mij zit er iets van zand op 6 meter. Pvc Buisdiameter is 125, geboord gat is 150. Mijn idee is fundering op kleef en zo licht mogelijk bouwen. ik heb 4 paalgaten van een meter diep en die heb ik als proef nu klaar. Pompen heeft weinig zin het gat loopt gelijk weer vol, of ik moet een bemalings instalatie gaan verzinnen.

poeh, ik heb zin in timmeren en met hout bezig

Het draagvermogen op positieve kleef is beperkt met 2 meter paallengte en een gat van rond 150 met een buis van rond 125. De invloed van de negatieve kleef blijft op deze manier wel beperkt.
    Gat niet leegpompen maar de buis vullen vanaf onderen met behulp van een stortkoker.

Succes
    sometimes you just need a bigger hammer

Constructief weet ik niet genoeg van funderen om dit ontwerp te beoordelen, maar ik heb nog wel een tip mbt het water in je gaten.

Ik ga er gezien je verhaal vanuit dat je de pvc pijp wilt laten zitten in het gat. Je zou de pijp aan de onderkant kunnen dichtlijmen met een eindkap. Hij zal hierdoor waarschijnlijk gaan drijven op het grondwater, maar zodra je eer beton in stort zinkt hij wel weer. Je palen zijn ook klein genoeg om ze al deels te vullen voor je se buis in het gat laat zakken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    oke, goede tips.
    Maar het collodiaal beton lijkt me ook wel haalbaar. alleen weet ik nog niet hoe. zetmeel, houtlijm, ik ga wel even naar http://www.schriever.nl/ even kijken of ze me daar kunnen helpen.

Een keer een serre gezien waarbij de palen ook zelf geboord waren, maar dan wel tot op de zand laag.
    Helaas begon dit wel te zakken doordat de grond/zand onderin in roering was geweest en pas na het eind van de bouw weer inklonk.
    En kleef hielp ook niet met de pvc buizen, ook omdat het gat groter geboord was en dus laten nog telkens mooi ruimte omheen zat.(moeilijk dicht te krijgen).

mvg

Op je funderingsvraag kan ik niet ingaan , maar wat mij intrigeert is:
    Mag je op het terrein van een stadspark in het volkstuin gedeelte 4 meter hoog bouwen? 40m2 groot?
    Er zijn geen bezwaren en je krijgt een vergunning?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ja das juist het toffe, het is gerelateerd aan tuin oppervlakte, eigenlijk mag ik tot 62 m2 groot. Maar ik heb al een oud schuurtje van 18m2 en ik wil ook nog een kas. Het gaat buiten de gemeente om. Jij pacht de grond en de opstal kan je verkopen. Bomen kappen/knotten is wel een gedoe. Eerst bij de vereniging indienen en dan naar de gemeente dan krijg je de aanvraag terug moet je het weer naar een andere afdeling van de gemeente sturen (mbv onleesbaar juridisch jargon) en dan willen ze ook nog geld van je.
    Laatst gewijzigd door Blom3dd; 13-12-15 om 19:00.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ik heb even rondgebeld en collodiaal beton is in stilstaand water niet nodig. een klein beetje meer portland kon geen kwaad. Er is wel een additief te koop bij Cugla in Breda. Rare jongens die betonlui. In praktijk is het vaak komtwelgoed. in theorie is het een wis/natuurkundige wetenschap. Wat ik wil horen is doe er wat behanglijm in of een pakje aardappel puree. Wat ik wel gevonden heb op het internet is om er wat houtas bij te doen, maar dat is meer een substituut.

Forum Rechten