Eiken planken 53 dik, van 28% naar 14%

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Beste allen,
Ik kan van een handelaar een paar dikke planken kopen, maar het vocht percentage is nog veel te hoog. Ik weet niet wanneer het gekapt is, en de handelaar ook niet. Ik zie droogtijden van 1 jaar per cm etc. Maar er staat niet bij wat de vochtigheid van het hout dan is. Ik mat zelf een vochtigheid van 28%.
Ik kan het van hem overnemen voor 1500 euro per kuub, maar als ik dit nog dik een jaar moet laten liggen heb ik er niet zo veel aan.
Ik wil er een eettafel van maken, en kan het ongeveer een half jaar op zolder late drogen.

Alvast bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Om het hout aan de lucht te drogen mag je bij een dikte van 50mm makkelijk rekenen op drie à vier jaar, je hout gaat dan een vochtgehalte laten optekenen tussen de 14 à 16%, wat nog te hoog is voor binnenshuis. Een ruimte die met cv verwarmt word vraagt om hout met een vochtgehalte van rond de 10%.

Een vochtgehalte van 20% of meer is gewoon zeiknat hout, daar is binnenshuis niks mee aan te vangen.
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Om het hout aan de lucht te drogen mag je bij een dikte van 50mm makkelijk rekenen op drie à vier jaar, je hout gaat dan een vochtgehalte laten optekenen tussen de 14 à 16%, wat nog te hoog is voor binnenshuis. Een ruimte die met cv verwarmt word vraagt om hout met een vochtgehalte van rond de 10%.

Een vochtgehalte van 20% of meer is gewoon zeiknat hout, daar is binnenshuis niks mee aan te vangen.

en dan is 1500 euro per kuub best veul geld...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Bij Arnhemse fijnhouthandel zit je rond de 3000 per kuub onbekand gedroogd mix van kwartiers en dosse. op het gedroogde na schat ik ongeveer jouw situatie.

als je dan voor 1500 euro nat hout krijgt wat je zelf zal moeten drogen moet je je afvragen of je die 1500 het waard vindt om 3 a 4 jaar te wachten voordat je de juiste percentage behaald. wat je ook kan doen is op zoek gaan naar een droogkamer en kijken hoeveel het kost om het te laten drogen, is dit een acceptabel bedrag dan zou je dat kunnen doen, op deze manier zou je alsnog onder de marktwaarde het hout kunnen kopen. maar dan zou ik wel eerst naar het hout kijken, de kwaliteit van het hout zou bij mij hier zeker een rol in spelen gezien je bij een goede houthandelaar zelf het hout nog zou kunnen kiezen als het vraagt.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank voor het advies, ik heb de koop geannuleerd.. Heel fijn dat er zo veel mensen de moeite namen om te reageren!
En die vochtmeter heeft z'n dienst bewezen. Volgens de handelaar kon het prima verwerkt worden, even een weekje binnen leggen te drogen....

Ik woon in Groningen trouwens. Fijnhout handel Drenthe heeft mooi droog eiken, echter voor meer dan 2400/kuub, inc btw.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Bel ook eens met Jaap van Leersum van Inlands hout in Burgum, die heeft windgedroogd eiken liggen dat veel dichter bij jouw wensen zal komen. Anders heeft Hayo van de Akkrumer Houthandel misschien nog wel wat of bij Talen in Staphorst vragen.

Succes! Fons
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
was dat een particuliere verkoper of een houthandelaar? indien het een handelaar is zou ik hier niet snel weer naar toe gaan, krijg er het gevoel bij dat hij liever snel een verdienste wou maken dan een goed product leveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.