Glazen planken voor in vitrinegedeelte

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Hoi allemaal,

misschien hoort deze vraag niet in de categorie "hout gebruikt in meubels" thuis, maar ik kon zo snel geen betere plek vinden, dus toch maar hier geplaatst: :D

ik ben een buffetkast aan het maken voor in de keuken en daar zit een vitrinegedeelte in. Daar wil ik graag 2 glazen planken in hebben. De breedte is 70 cm en de diepte 33 cm. Welke dikte is dan voor het glas aan te raden?
En is gehard glas noodzaak of wenselijk of kan gewoon glas ook?

Groeten,
Adrie
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Met die breedte zou ik 8mm gehard gebruiken. Je kan zulke glazen legplanken bij elke glasboer bestellen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
gehard is niet noodzakelijk.
ik zou wel de randen laten afwerken met een ronde kant.
ikea heeft ook glazen planken maar het moet wel net de juiste maat zijn
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou gewoon voor gehard gaan. Ik ben misschien een zwartkijker, maar als er wat omvalt in op een niet geharde plaat waaronder je met je handen bezig bent om wat anders neer te zetten bent wil ik niet denken aan de scherpe punt die dan naar beneden komt.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik zou gewoon voor gehard gaan. Ik ben misschien een zwartkijker, maar als er wat omvalt in op een niet geharde plaat waaronder je met je handen bezig bent om wat anders neer te zetten bent wil ik niet denken aan de scherpe punt die dan naar beneden komt.
Ja gehard glas word niet voor niets ook veiligheidsglas genoemd.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ook gehard glas valt aan scherven als het breekt. Je zult gelaagd- of hardgelaagd veiligheidsglas moeten gebruiken. Gehard gelaagd kan dunner dan alleen gelaagd (voor dezelfde sterkte) maar is wel duurder.

4/4/2 voldoet zeker (ongehard)

Groeten Willem
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Gehard gaat prima, gelaagd is beter maar niet strikt noodzakelijk aangezien er door de versplintering bij breuk geen al te gevaarlijke situaties ontstaan bij gehard.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
ok, bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal eens bij de glasboer langs gaan :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb indertijd gewoon 8 mm glas besteld bij de glasboer, nooit geen last mee gehad.
Zoals Boertje 125 zegt, wel even laten afwerken/polijsten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Je hebt met glas pas problemen als er iets fout gaat en dan heb je echt wel in potentie behoorlijke problemen als je regulier glas hebt toegepast. Moet er niet aan denken dat iemand (een kind?) zich opensnijdt omdat er niet een paar tientjes extra werden uitgegeven bij aanschaf van een ruitje....brrr....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.