Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Glazen planken voor in vitrinegedeelte

Hoi allemaal,

misschien hoort deze vraag niet in de categorie "hout gebruikt in meubels" thuis, maar ik kon zo snel geen betere plek vinden, dus toch maar hier geplaatst:

ik ben een buffetkast aan het maken voor in de keuken en daar zit een vitrinegedeelte in. Daar wil ik graag 2 glazen planken in hebben. De breedte is 70 cm en de diepte 33 cm. Welke dikte is dan voor het glas aan te raden?
    En is gehard glas noodzaak of wenselijk of kan gewoon glas ook?

Groeten,
    Adrie

Met die breedte zou ik 8mm gehard gebruiken. Je kan zulke glazen legplanken bij elke glasboer bestellen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    8 mm dik is mooi genoeg gehard is niet noodzakelijk. We hebben hier een glasplaat niet gehard 800x300 en daar staat heel veel op.
    Jeroentje

gehard is niet noodzakelijk.
    ik zou wel de randen laten afwerken met een ronde kant.
    ikea heeft ook glazen planken maar het moet wel net de juiste maat zijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik zou gewoon voor gehard gaan. Ik ben misschien een zwartkijker, maar als er wat omvalt in op een niet geharde plaat waaronder je met je handen bezig bent om wat anders neer te zetten bent wil ik niet denken aan de scherpe punt die dan naar beneden komt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtenklaas Bekijk Berichten
    Ik zou gewoon voor gehard gaan. Ik ben misschien een zwartkijker, maar als er wat omvalt in op een niet geharde plaat waaronder je met je handen bezig bent om wat anders neer te zetten bent wil ik niet denken aan de scherpe punt die dan naar beneden komt.
    Ja gehard glas word niet voor niets ook veiligheidsglas genoemd.

Ook gehard glas valt aan scherven als het breekt. Je zult gelaagd- of hardgelaagd veiligheidsglas moeten gebruiken. Gehard gelaagd kan dunner dan alleen gelaagd (voor dezelfde sterkte) maar is wel duurder.

4/4/2 voldoet zeker (ongehard)

Groeten Willem

Gehard gaat prima, gelaagd is beter maar niet strikt noodzakelijk aangezien er door de versplintering bij breuk geen al te gevaarlijke situaties ontstaan bij gehard.

ok, bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal eens bij de glasboer langs gaan

Ik heb indertijd gewoon 8 mm glas besteld bij de glasboer, nooit geen last mee gehad.
    Zoals Boertje 125 zegt, wel even laten afwerken/polijsten.

Forum Rechten