kerstkleingheidje voor de kleinkinderen

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Vaak zit ik met grote afgunst te kijken naar de "super-projecten" die sommigen van jullie ondernemen op het gebied van fijne houtbewerking. Klussen en dingen bouwen kan ik wel aardig, maar 'het fijnere houtbewerken" is nog nieuw voor me.

Toch kan ik het niet nalaten om voor ieder van onze 6 kleinkinderen wat kerst-kleinigheidjes maken. Ze zijn nog erg klein en onbesuist, dus ik zocht iets wat niet te kwetsbaar is. En bovendien mag het niet teveel tijd kosten omdat ik het momenteel erg druk heb met totaal andere dingen.

Al speurende kwam ik een mooi klein lintzaag-projectje tegen in de vorm van een 3D "hertje" dat uit een stukje 2x4 wordt ge(lint)zaagd. Leek me een mooie gelegenheid om mijn vingervlugheid met de pasverworven Metabo lintzaag te vergroten. De video met de zaaginstructie/mal is te vinden op WWGOA.com. Daar gebruikten ze een lint van 4 mm. Dat heb ik niet, ik heb moeten werken met een lint van 8 mm, maar dat gaat met 'beleid' ook wel.

Zojuist heb ik het eerste exemplaar "geproduceerd". Inderdaad erg simpel en snel (de zaagtijd was maar en paar minuten), maar wel grappig denk ik. Zie fotootje, deze moet nog glad geschuurd worden en in de (reebruine...haha) lak, maar dat doe ik wel als de hele serie gemaakt is.

Een ander dingetje dat ik voor ze ga maken staat op YouTube op het kanaal van " What's up Wayne" : een erg simpel 3D kerstboompje. Daar ga ik er ook 6 van maken.....

ik dacht dat er misschien meer menen zijn die nog iets voor hun (klein)kinderen willen maken, dus laat ik het maar vast delen.....de tijd tot kerstmis is nog maar kort.....
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 508
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik zou er geen lak verf op doen, kinderen steken graag van alles in hun mond vandaar, ik zag laatst dat iemand op het forum kindvriendelijke verf had gebruikt voor ik meen een schommel.

Groet Pel.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik zou er geen lak verf op doen, kinderen steken graag van alles in hun mond vandaar, ik zag laatst dat iemand op het forum kindvriendelijke verf had gebruikt voor ik meen een schommel.

Groet Pel.

Voedingskleurstof opgelost in alcohol als ik me niet vergis!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Het bleek dat het "prototype" wat ik gemaakt had bij verschillende dames tot een plotselinge aanval van "hebberigheid" leidde : "Wil je er voor mij ook een maken...please...?" In het kader van de kerstgedachten kan ik dan natuurlijk niet weigeren....toch?

Inmiddels heb ik een serie van 13 van die beesten gemaakt, een echte hertenplaag dus, meer gingen er (gelukkig) niet uit mijn balk......
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 306

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Mga, je noemt het simpel, ik noem het mooi :). Juist iets maken uit 1 stuk hout is vaak mooier dan nodeloos ingewikkelde constructies welke de aandacht van het hout afleiden. Uiteraard zijn er uitzonderingen, wanneer het echt iets toevoegt en men ergens echt goed in is qua segmentatie, maar liefst zie ik iets als dit.

Foto rechtop om je werk iets meer recht aan te doen:

image.jpg
 
P

Pel

Guest
Ja, ze zijn mooi geworden, zeker als je de hele groep bij elkaar ziet. Als je een hertje goed bekijkt dan zit je automatisch te denken hoe is dit gemaakt, omdat het allemaal mooie ronde vormen zijn?

Groet Pel.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ja, ze zijn mooi geworden, zeker als je de hele groep bij elkaar ziet. Als je een hertje goed bekijkt dan zit je automatisch te denken hoe is dit gemaakt, omdat het allemaal mooie ronde vormen zijn?

Groet Pel.

Heel simpel: met de lintzaag eerst het vooraanzicht uitzagen. De afgezaagde stukken met tape aan het 'gewenste' stuk plakken zodat get weer een handzaam blok is. Daarna het met de lintzaag het profiel in het zijaanzicht uitzagen. Aftekenen deed ik met een malletje, schuren is het meeste werk.......
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Hoi Mga, je noemt het simpel, ik noem het mooi :). Juist iets maken uit 1 stuk hout is vaak mooier dan nodeloos ingewikkelde constructies welke de aandacht van het hout afleiden. Uiteraard zijn er uitzonderingen, wanneer het echt iets toevoegt en men ergens echt goed in is qua segmentatie, maar liefst zie ik iets als dit.

Foto rechtop om je werk iets meer recht aan te doen:

Bekijk bijlage 39804

Dank je Wimmel!

Hoe krijg je die foto gedraaid? In mijn foto collectie (iOS) staat hij gewoon recht, maar zodra ik hem inlees in mijn post draait hij dus...... Is er binnen de forum-software een editor om dit te corrigeren?
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat ligt aan de software op de meeste mobiele telefoons. Wat ik altijd doe:

1: klik op forum op knopje "insert image" zoals je altijd al doet.
2: zoek de foto welke je wilt plaatsen maar wanneer je hem hebt gevonden niet al gaan uploaden maar erop klikken met rechtermuisknop en kiezen voor "open with"
3: Selecteer een programma om de foto mee te openen, windows paint staat standaard geïnstalleerd en is hiervoor goed genoeg.
4: zet het plaatje in paint recht en klik op "save" (als het plaatje al recht stond, klik dan alsnog op "save".
5: sluit paint
6: upload het plaatje via de forum tool welke nog geopend was

Dat zijn 6 heel korte en makkelijke stappen en succes gegarandeerd.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Dat ligt aan de software op de meeste mobiele telefoons. Wat ik altijd doe:

1: klik op forum op knopje "insert image" zoals je altijd al doet.
2: zoek de foto welke je wilt plaatsen maar wanneer je hem hebt gevonden niet al gaan uploaden maar erop klikken met rechtermuisknop en kiezen voor "open with"
3: Selecteer een programma om de foto mee te openen, windows paint staat standaard geïnstalleerd en is hiervoor goed genoeg.
4: zet het plaatje in paint recht en klik op "save" (als het plaatje al recht stond, klik dan alsnog op "save".
5: sluit paint
6: upload het plaatje via de forum tool welke nog geopend was

Dat zijn 6 heel korte en makkelijke stappen en succes gegarandeerd.

Erg bedankt! Ga ik volgende keer zeker volgen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.