Restauratie stuurhuis sleepspits.

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
WOW... ben je een restaurateur geweest ofzo? Werkelijk fantastisch mooi werk. Ik zou willen dat ik dat ook kan...en de tijd voor kan maken / vinden.
succes met de afronding en ik kijk uit naar de plaatjes als alles gemonteerd en wel in de boot zit. Heb je toevallig ook nog foto's van voor de restauratie?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Gaat er weer geweldig mooi uitzien André! Ik ben nog benieuwd hoe het dan met het glas komt, vallen die platen over elkaar heen om inwateren te voorkomen? Het gaat toch om een uitzetraampje neem ik aan?

Fons
 

tuoh

Oud hout
Heren, bedankt voor alle positieve commentaren:eek:

@Arthur, heb inderdaad de laatste 10 jaar als restaurator gewerkt bij het MAS/Scheepvaarmuseum:p

@ Fons, het glas van het uitzetraamje valt een kleine cm over het onderglas, daarom moeten de draaghaakjes wat opgeplooid worden zodat het bovenglas schuin in de sponning komt te zitten. Hierdoor kan het over het onderglas vallen, ter hoogte van de haakjes komt er dus een dikkere laag mastiek tussen glas en sponning te zitten.


Het voorfront is ondertussen ook volledig gereed, nieuwe scharnieren incluis.

Al eerst eens een overzichtsfoto van voor de werken, geeft een idee van wat het opnieuw moet worden;)
Lauranda1.jpg

De sluitingen langs binnen.
CIMG5959.jpg

Scharnieren geplaatst met koperen schroeven met gleuf.
Dank zij een stukje "oude techniek" een fluitje van een cent:p
CIMG5962.jpg

Een stel gouwe ouwe,
CIMG5963.jpg

Na de "facelift":D
CIMG5969.jpg

De volgende patiënt, hier is gelukkig een minder drastische operatie nodig.
CIMG5972.jpg

CIMG5975.jpg
 
P

Pel

Guest
André, ik sta bij iedere posting van nieuwe foto's met bewondering te kijken naar die prachtige restauratie van de stuurhut, de combinatie teakhout en jou vakmanschap is fenomenaal. Aan die pomp schroevendraaiers heb ik minder goede herinneringen, toen er alleen maar gleufschroeven bestonden schoten die dingen nogal eens uit. Dat koste menigmaal vel, ook als je toevallig je vingers onderaan waar de schroevendraaier zat wat te hoog hield, verschenen er wel eens bloedblaren. In de werkplaats ging het wel met die dingen dan stond je er meestal goed voor, maar op de bouw was het vaak een ander verhaal.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is al eerder gezegd, ook door mij, maar ik blijf het geweldig vinden!

Ik moet wel zeggen dat ik door de bovenste foto compleet verrast ben. Bij de titel stuurhuis van een sleepspits had ik een andere gedachte. In een lichtgrijs verleden woonde ik elders in den lande met uitzicht op het historische deel van de haven van de eerste stad aan de Waterweg, Maassluis. Een fantastisch uitzicht, ook op de net gerestaureerde sleepboot De Furie, ooit acterend in de TV serie Op hoop van zegen. Ik dacht : sleepspits zal wel Vlaams zijn voor sleepboot!
Tot mijn grote verbazing toont de foto naar mijn een binnenvaartschip! :confused:

Maar goed, dat maakt mijn bewondering voor de werkzaamheden er niet minder om. TOP ;)
 

tuoh

Oud hout
Is inderdaad een binnenvaartschip, een "spits" is een gestandaardiseerd type schip met als hoofdafmetingen, 38,50m lengte en 5,05m breed. Zo passen ze naadloos in de sluizen op de Franse kanalen. Dit exemplaar is toentertijd gebouwd zonder motor, de voortbeweging gebeurde door te jagen, te slepen, of met een opduwer(tje) Daarom ook het zeer grote roer met "lunette" = verlengstuk aan het roer. Het schip bevat een hele mooie schipperswoning in het achteronder, een combinatie van Eik en marmer:p

@Pel, ben toch blij dat ik die dingen nog heb, je speelt al eens wat vel kwijt, maar dat heb ik er wel voor over:p
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Walenmajol

Tja, na de uitleg van Touh ga je zoeken hé en dan kom je hier uit.
Van sleepspit naar Walenmajol en Majol. Uiteindelijk kom je uit bij Droge en Natte spits. Niet te verwarren met een voetballer die speelt als een natte dweil..... ;)
Leuk om te lezen in ieder geval!
 

tuoh

Oud hout
Maassluis, de vroegere thuishaven van "Hollands glorie":p De zeeslepers van L. Smit & co, met als beroemdste lid de "Zwarte Zee III" In haar glorietijd de sterkste zeesleper ter wereld:D
Doodjammer dat het schip op het eind verschroot werd. In 1966 werd de snijbrander gezet in de zeesleper die dan reeds hernoemd was naar "Ierse Zee, dit om de naam terug vrij te maken voor de "Zwarte Zee IV" welke in 1962 te water gelaten werd.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ja André, er is heel veel verschroot, wat moeten we met die oude rommel werd er dan gezegd, waar achteraf dan werd gezegd wat jammer dat het weg is. Al hoewel ik meen, dat de zeg maar laatste 25 jaar het besef er steeds meer is gekomen, om oude schepen weer op te knappen? Maar helaas zijn de restauratie kosten al is het soms nog zo'n klein scheepje, voor de gewone man / vrouw niet meer te betalen, als je al een vakman zoals jij kunt vinden. Mijn zwager heeft zijn visbootje deze winter ook helemaal opgeknapt, er hingen vele kilo's mosselen aan, wat de vaar eigenschappen ook niet erg bevorderden, die gaat van de zomer weer als een vis door het water. Maar hij heeft er al bij al heel veel werk aan gehad, maar goed hij hoefde ook geen uurloon uit te betalen, dan is het nog te doen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Het bedrijf had wel een goeie reden om het schip zo drastisch op te ruimen, de voorganger ervan, de "Zwarte zee II" hadden ze jaren ervoor verkocht naar de concurrentie. Die plaatste er nieuwe (diesel)motoren in en bracht het terug succesvol in de vaart:mad: Dat was balen natuurlijk, de concurrentie moeten dulden van je oude schip. Geen tweede maal hebben ze toen besloten, en bijna alle andere uitgediende toppers gingen voor de bijl.
Maar niettegenstaande deze reden blijft het jammer dat het schip verdwenen is.
Niet elk oud schip is het waard om te bewaren, er moet een goede reden voor zijn, en er moet ook een zinnig doel aan kunnen gegeven worden anders is maar een bodemloze put waar geld in verdwijnt.

Door (potentiële) booteigenaren word wel eens zegswijze gebezigd die duid op enige ervaring ermee: "koop een boot en werk je dood" daarr zit wel een grond van waarheid in vind ik:D
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Door (potentiële) booteigenaren word wel eens zegswijze gebezigd die duid op enige ervaring ermee: "koop een boot en werk je dood" daarr zit wel een grond van waarheid in vind ik:D

Nee, dan kun je beter de boot van een ander opknappen! ;)

Dat we nog lang van jouw kennis en kunde kogen genieten, André.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Super Tuoh, waar is de tijd gebleven. Ik herinnerde mij niet dat de Grote Gust de klus geklaard had. Die is in ieder geval damaged beyond repair. De Lauranda oogt door jouw werk als nieuw. Fijn dat jullie mee zulke mooie herinneringen helpen bewaren.
 

tuoh

Oud hout
Terug wat vrije tijd gevonden om hier aan verder te knutselen:p
Gisteren het buitenkader opnieuw toonbaar gemaakt, vandaag is de vleugel aan de beurt. Die ziet er niet florissant uit, plenty brosse plekken bij de verbindingen, sommige delen zijn zelfs al sponsachtig geworden.
Om dat klaar te spelen bij Teak moet er toch al aardig wat water naar de zee lopen, maar ook hier is het probleemloos gelukt.
Dit betekend dat er bij de vleugel niet veel te recupereren valt, alles nieuw dus op uitzondering van de bovenregel, deze is nog in goede staat.

Oeps, het spul valt al spontaan uit elkaar.
IMG_0272.jpg

Kubisch rot in de verbindingen.
IMG_0274.jpg

Een opgekalefaterd buitenkader.
IMG_0270.jpg
IMG_0271.jpg

Nieuw hout wacht op de nodige verbindingen.
IMG_0276.jpg
 
P

Pel

Guest
Als er vroeger ergens gerestaureerd moest worden aan een kozijn of raamvleugel, zei de oude baas "zet er maar een timmermannetje in". Ik weet niet of die uitdrukking nog gebruikt wordt, kan natuurlijk ook een streek gebonden woord zijn?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.