Restauratie stuurhuis sleepspits.

tuoh

Oud hout
Ziiet er goed uit !
De tweede patiënt is wat minder terminaal als ik de foto zo zie

Schijn bedriegt jammer genoeg, deze is in een nog slechtere staat, heeft niet alleen te lijden gehad van het klimaat, nee, de grootste schade is aangericht door allerlei inbrekers/vandalen. Goe zat is het blijkbaar heel leuk om op oude schepen wat deuren kapot te trappen, de klootzakken!
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ze hebben wel wat achter gelaten die klootzakken
Een uitdaging !! Ha ha
 

tuoh

Oud hout
De tweede deur begint ook terug op een echte deur te lijken:p Volgende week nog eens volledig opschaven en schuren en dan is 't ie ook klaar, kan het volgende onderdeel aangepakt worden, nog wel ettelijke te gaan overigens:D

CIMG5515.jpg

CIMG5514.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ga je de deuren ook weer van glas voorzien, of komt daar multiplex oid in? De ramen in de deuren van een spits wilden nog wel eens aan diggelen gaan als de wind vat kreeg op de deur, veel spitsen zie je dan ook varen met hout op de plaats waar glas gezeten had. Dan hadden ze genoeg van kapotte ramen en deden ze het maar zo.
 

tuoh

Oud hout
Het is op foto niet te zien maar het zijn schuifdeuren:p Geen problemen met de wind dus, wel met vandalen! Niettegenstaande dit komt er toch opnieuw (gekleurd) glas in, vastgezet met "stopverf" Als het zover is ga ik wel op zoek naar de alternatieve stopverf omdat de "echte" te hard word en dan loskomt, met alle gevolgen van dien (inwateren)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Moet de spits ook weer gaan varen, of is het een spleepspits? In NL kan ze dan nog tot eind 2018 onder de overgangsregeling gekeurd worden, dan hoeft ze niet aan nieuwbouweisen te voldoen. Anders mag er geen gekleurd glas in de stuurhut zitten.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Het is op foto niet te zien maar het zijn schuifdeuren:p Geen problemen met de wind dus, wel met vandalen! Niettegenstaande dit komt er toch opnieuw (gekleurd) glas in, vastgezet met "stopverf" Als het zover is ga ik wel op zoek naar de alternatieve stopverf omdat de "echte" te hard word en dan loskomt, met alle gevolgen van dien (inwateren)
Stopverf vervanger van dryflex is zeer goed te verwerken en blijvend flexibel
Patiënt 2 kan al weer van de ic dokter!
 

tuoh

Oud hout
Tijdens het voorbije winterweer heb ik niet veel gedaan in het atelier, wel in de tuin een paar bomen aan het vellen en opruimen geweest. Een Esdoorn ligt al in nootjes en volgende week moet er nog een Notenboom plat gelegd worden, heb ik weer een hoop draai- en projecthout op stock.
Maar vandaag de tweede deur van het stuurhuis afgewerkt en een "nieuw" stuk op de operatietafel gelegd. Bij dit laatste ga ik er rigoureus de zaag moeten inzetten en een paar nieuwe stijlen maken, die zijn gewoon in te slechte staat. Ook de onderregel moet deels vernieuwd worden wegens teveel gaten bijeen:rolleyes:

Opnieuw twee complete deuren.
CIMG5534.jpg
CIMG5535.jpg

Een mooie collectie gaten bijeen, maar hier gaan we toch ingrijpen:D
CIMG5525.jpg
CIMG5526.jpg
CIMG5527.jpg

Het eerste nieuw stuk gelijmd.
CIMG5532.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ze worden er niet beter op
Ditmaal heeft vocht aardig zijn best gedaan zo zie je maar dat zelfs teak naar de kloten gaat
Gaat vast weer goedkomen met jouw vaardigheden !
 

tuoh

Oud hout
Na wat oogproblemen terug aan de slag met het stuurhuis, verder met de gatenkaas van hierboven:D
Het Teakhout was hier in te slechte staat om enkel met stopstukken te werken, er moesten ineens nieuwe stijlen of regels ingepast worden om terug iets degelijks te krijgen.

De (deels) nieuwe onderhoek.
CIMG5723.jpg

Terug een kompleet buitenframe.
CIMG5725.jpg

De volgende klus, de raamvleugels.
CIMG5730.jpg

CIMG5732.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi restauratie André, dit is weer prachtig vakwerk van een echte ambachtsman.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik sluit me bij Pel aan!
Eén vraag: op de eerste foto zit een sprong in de stijl, lijkt het. Waarvoor dient deze?
 

tuoh

Oud hout
@Hunto, de "sprong" die je ziet aan de stijl is gezichtsbedrog, er liggen namelijk twee losse draagbalkjes onder het kader, ook te zien op foto 3. Eén balkje is in Sipo, het andere in Yellow poplar en dit heeft ongeveer dezelfde kleur als het nieuwe Teakhout:D
Zo zet je dus onbewust mensen op het verkeerde been:p
 
P

Pel

Guest
Ben benieuwd als het stuurhuis klaar is, dat wordt m.i. een prachtig plaatje met al dat mooie teakhout.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
@Pel, eens alles terug kompleet word de hele constructie behandeld met "Biopin" houtolie, daar gaat het Teakhout van opfleuren:D

Verder weer wat dichter bij de finish gekomen vandaag met het quasi volledig vernieuwen van twee raamvleugels. Die waren in een dermate slechte staat dat "euthanasie" de enige optie was, enkel de twee bovenregels waren nog te recupereren.

Hier moet ik geen woorden aan vuil maken denk ik:p
CIMG5821.jpg

Hopeloos.
CIMG5826.jpg

Toch één lichtpuntje evenwel:D
CIMG5827.jpg

Nieuwe stukken.
CIMG5828.jpg

En bijna terug een stel complete raamvleugels.
CIMG5834.jpg

Oud tussen nieuw.
CIMG5833.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.