Restauratie stuurhuis sleepspits.

tuoh

Oud hout
Daarstraks een berg brandhout binnen gekregen dat, tot een paar maanden geleden, als stuurhuis op een museumschip stond:p Ik weet deze winter wat doen, er is geen enkel onderdeel bij waar geen werk aan is. Gelukkig zijn alle onderdelen in elkaar gezet met pen & gat en opgesloten met toognagels, er is geen lijm gebruikt, dit maakt het demonteren een stuk makkelijker voor ondergetekende. De gebruikte houtsoort is Teak, wat meteen ook de houtsoort word om één en ander terug in goede staat te brengen.

Zo ziet het er nu uit.
CIMG5229.jpg

Een paar details.
CIMG5231.jpg

CIMG5240.jpg

Hier heb ik al een paar nieuwe delen ingepast, de originele waren in te slechte staat om er nog iets mee te kunnen, idem voor de paneeltjes.
CIMG5237.jpg
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Oefffff veel werk, maar wel een prachtige klus lijkt me......voor iemand die dat kan tenminste
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
mooie deurtjes, beetje art deco, art nouveau. Het lijkt me ook wel een mooi klusje, maar moeten ze blank hout blijven? ik zou het een beetje plamuur en verf weer strak kunnen krijgen. maar zonder? :rolleyes:
 

tuoh

Oud hout
Het is de bedoeling dat na de restauratie het geheel word afgewerkt met Biopin houtolie & houtlak, alle imperfecties komen dan ongenadig aan het licht.
Een reden te meer om de klus serieus aan te pakken, en dat vraagt van de uitvoerder wel wat vakkennis, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt:p

En ja, de stijl is een beetje eigen aan de werf die het schip toentertijd gebouwd heeft in 1926, scheepswerf Van Praet-Dansaert, te Baasrode. Deze infrastructuur herbergt nu het scheepvaartmuseum van Baasrode, waarbij de originele timmerwerkplaats waar bovenstaand stuurhuis gebouwd werd, nog volledig intact bewaard gebleven is, idem voor het ijzeratelier en originele spantenvloer.
Een paar jaar geleden heb ik die timmerwerkplaats trouwens eens bezocht, alle machines en materialen staan en liggen daar nog alsof de mannen net zijn gaan schaften. De tijd is daar bijna letterlijk stilgezet, een onwezenlijk gevoel voor de "uitgenodigde" bezoeker. Zo lag er een fikse stapel duims dik, dosse gezaagd Mahonie, met op het bovenste schaaldeel nog de smetlijnen van de scheepstimmerman die toen bezig was met het maken van een stuurhuis. Tegen de wanden van het atelier staan nog diverse losse onderdelen, deuren en ramen, van stuurhuizen in opbouw, stof te verzamelen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mooie klus !
Restaureren heeft natuurlijk het meest karakter nadelig is dat herstelstukken altijd zichtbaar zijn
En met het aantal uren die er in gaan zitten maak je het ook nieuw voor
Een aantal jaar terug heb ik een salonboot opbouw op een woonboot gezet in iroko met dezelfde stijl van deze stuurhut en ik vond de hoeveelheid werk best meevallen
Het is net wat je voorkeur heeft
Karakter of strak
Veel plezier !
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Voor de afwerking heb ik toen cetol marine naturel van sikkens gebruikt wat jammergenoeg uit de handel is genomen
Als iemand nog weet hoe je hier aan kan komen ?
 

tuoh

Oud hout
Mooie klus !
Restaureren heeft natuurlijk het meest karakter nadelig is dat herstelstukken altijd zichtbaar zijn
En met het aantal uren die er in gaan zitten maak je het ook nieuw voor
Een aantal jaar terug heb ik een salonboot opbouw op een woonboot gezet in iroko met dezelfde stijl van deze stuurhut en ik vond de hoeveelheid werk best meevallen
Het is net wat je voorkeur heeft
Karakter of strak
Veel plezier !

Het zal karakter worden:D Het schip ligt in het Maritiem Park van MAS/NSM, oftewel het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen. Nieuwbouw is uit den boze hier, het word een stuurhut in "patchwork":D Gelukkig heeft de voormalige schipper/eigenaar hier al de voorzet gegeven, er zitten al diverse stopstukken in de opbouw, ingewerkt door de beste man en heel proper uitgevoerd allemaal. Dergelijke stuurhutten moesten tijdens de vaart regelmatig op- en afgebouwd worden om onder lage bruggen door te varen bijvoorbeeld, dan blijft er wel regelmatig eens iets in de hand:p
Nieuwbouw zou inderdaad een stuk sneller gaan, maar dit stopwerk heeft ook zijn charme:D:D:D
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Uiteindelijk wint karakter het altijd van strak
Dat zal een mooie puzzel worden om deze oude glorie te laten stralen
Veel timmergeluk
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mooi gerestaureerd !
Goede stevige werkbank heb je
Weet je al waarmee je de hut gaat afwerken
 

tuoh

Oud hout
Eén deur is nu volledig afgewerkt, nog X aantal stuks te gaan dus:p
Nadat de grootste slechte stukken vernieuwd werden, en de ontbrekende stukken bijgemaakt, reste er nog enkel wat klein stopwerk onderaan de stijlen. Zelfs Teak laat het uiteindelijk afweten als het teveel word, de koppen van de stijlen hadden deels erg te lijden gehad van inwatering. Omdat de schade heel plaatselijk was heb ik hier enkel de aangetaste delen weggefreesd en opgevuld met stopstukken inplaats van de complete stijlen te vernieuwen. Als het nieuwe hout niet snel genoeg verkleurt zal het wat moeten bijgekleurd worden alvorens de olie erop komt. De huidige Teak op de markt is toch niet meer te vergelijken met wat er vroeger gebruikt werd, dat is een groot verschil. Met het ouder worden verhard Teak wel, maar dan nog is er een serieus verschil te zien en te voelen met de huidige Teak.

Stopstuk infrezen.
CIMG5481.jpg

Zoiets dus.
CIMG5482.jpg

Nieuwe toongagels in de maak.
CIMG5485.jpg

Niet gekliefd maar gedraaid deze maal.
CIMG5486.jpg

Binnenzijde volledig klaar.
CIMG5492.jpg

En idem voor de buitenkant.
CIMG5493.jpg

Ons volgend slachtoffer op de operatietafel.
CIMG5501.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ziiet er goed uit !
De tweede patiënt is wat minder terminaal als ik de foto zo zie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.