Eiken balk schoon / mooi maken

Tassadar

Nieuw lid
10 dec 2015
7
0
Goede middag,
ik heb een mooie oude eiken balk staan. Deze is door de jaren donker en lelijk geworden. Ik zou hem graag weer mooi willen maken, de vraag is natuurlijk hoe?
Is de enige manier om hem helemaal te schuren of zijn er andere manieren? Is het slim om hem eerst met de hogedruk-spuit helemaal af te spuiten of juist niet?
Iemand die me kan helpen?
Groeten,
Tass.
 

Bijlagen

  • IMG_4755.jpg
    IMG_4755.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 327

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Definieer svp 'mooi' ?

Als dat betekent lichtbruin, dan moet er flink hout af. Dat kan met zagen, met zandstralen of met heel veel staalborstelen.

Maar als je de losse stukken er met een staalborsten afhaalt en de rest in de olie zet (wellicht zelfs tot het glimt), is het dan niet mooi?
 

Tassadar

Nieuw lid
10 dec 2015
7
0
Definieer svp 'mooi' ?

Als dat betekent lichtbruin, dan moet er flink hout af. Dat kan met zagen, met zandstralen of met heel veel staalborstelen.

Maar als je de losse stukken er met een staalborsten afhaalt en de rest in de olie zet (wellicht zelfs tot het glimt), is het dan niet mooi?

Met mooi bedoel ik zo kaal mogelijk. Wil het hout weer kunnen zien, niet de donkere kleur. Is dat haalbaar denk je?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je alle het relief wilt houden is zandstralen denk ik het mooiste.
Als je het strak wilt hebben zou ik m schoonborstelen, checken op steentjes/metaal en dan schaven.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Met een haakse slijper (slijptol) en een schuurschijf met korrel 80 kun je het flink schuren. Dan kun je zelf bepalen of je stopt bij mooi grijzig hout of doorgaat tot lichter hout.

Een vlak van dikte bank is een enigszins dure machine die je kan gebruiken om een stuk hout vlak of op dikte te maken. Hiermee haal je elke keer een dun laagje van het hout af. Maar vanwege je graag wat dat is kun je beter een slijptol gebruiken dan ben je in een middagje klaar.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Met een haakse slijper (slijptol) en een schuurschijf met korrel 80 kun je het flink schuren. Dan kun je zelf bepalen of je stopt bij mooi grijzig hout of doorgaat tot lichter hout.

Een vlak van dikte bank is een enigszins dure machine die je kan gebruiken om een stuk hout vlak of op dikte te maken. Hiermee haal je elke keer een dun laagje van het hout af. Maar vanwege je graag wat dat is kun je beter een slijptol gebruiken dan ben je in een middagje klaar.

Ja maar dan kom je nooit in al die spleten. Als je die ook schoon wil krijgen wordt het lastig met een schijf.
Met een borstel kom je iets verder en met zandstralen nog verder.

Weet je trouwens zeker dat het onbehandeld is? Als het met carboleum of creosoot is behandeld zou ik er niet zonder meer mee gaan klooien. sowieso een stofmasker opzetten!
 

Tassadar

Nieuw lid
10 dec 2015
7
0
Ja maar dan kom je nooit in al die spleten. Als je die ook schoon wil krijgen wordt het lastig met een schijf.
Met een borstel kom je iets verder en met zandstralen nog verder.

Weet je trouwens zeker dat het onbehandeld is? Als het met carboleum of creosoot is behandeld zou ik er niet zonder meer mee gaan klooien. sowieso een stofmasker opzetten!

Ik weet niet zo goed wat carboleum of creosoot is, to behonest....
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Kom op, straks komt er een vraag binnen op het forum hoe iemand de geel verf op de snuit van hun houten eend van de speelgoed winkel best kunnen verdwijnen omdat hij oranje mooier vindt. Kan wij dan 5 pagina's verder over dat onderwerp discussiëren?
 

Tassadar

Nieuw lid
10 dec 2015
7
0
Kom op, straks komt er een vraag binnen op het forum hoe iemand de geel verf op de snuit van hun houten eend van de speelgoed winkel best kunnen verdwijnen omdat hij oranje mooier vindt. Kan wij dan 5 pagina's verder over dat onderwerp discussiëren?

Beste Ernest,
wat onaardig dat je zo reageert. Ik stel een vraag omdat ik het antwoord niet weet, en de aardige mensen hierboven proberen me te helpen. Dat waardeer ik zeer.

Om wat terug te doen zal ik als tegenprestatie ook jou helpen met iets waar jij duidelijk niet zo goed in bent: de Nederlandse taal.

- "een vraag hoe..." moet zijn "een vraag over hoe..."
- "de geel verf..." is best een lelijke fout. Goed is: "de gele verf..."
- "best kunnen verdwijnen" is een bijzonder knappe van je: twee fouten in drie woorden. Juist is natuurlijk: "het beste kunnen verwijderen"
- "kan wij dan..." is ook weer geen Nederlands he? Dit moet natuurlijk "Kunnen wij dan..." zijn.

Geheel in lijn met het idee achter dit forum om elkaar te helpen waar we kunnen zeg ik u: graag gedaan!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik kan me de reactie van Ernest goed voorstellen. Ik kreeg ook het gevoel dat Tassadar aan het trollen was.....
En voor Tassadar, niet iedereen op dit forum is Nederlander en Ernest doet stinkend zijn best om hier in het Nederlands te posten. Zijn taalfouten zijn hem daarom bij voorbaat al vergeven.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Back to business vechthaantjes!

Creosoot en Carboleum zijn (tegenwoordig verboden) verduurzamingsmiddelen. Omdat je stuk hout eruit ziet als een biels achtig ding en bielzen hiermee werden behandeld vroeg ik me dat af.
Het is allebei vies spul.
 

Tassadar

Nieuw lid
10 dec 2015
7
0
Back to business vechthaantjes!

Creosoot en Carboleum zijn (tegenwoordig verboden) verduurzamingsmiddelen. Omdat je stuk hout eruit ziet als een biels achtig ding en bielzen hiermee werden behandeld vroeg ik me dat af.
Het is allebei vies spul.

Het is volgens mij inderdaad een biels geweest, geen idee of het behandeld is met een van de middelen die je noemt. Als dat zo zou zijn, moet ik me daar dan zorgen over maken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als hij met creosoot/carboleum behandeld is als spoorbiels, is dat een eind het hout ingetrokken en hou je hooguit een balkje over als je dat allemaal weg wil hebben. Dan zou ik de balk afvoeren (als chemisch afval, wel te verstaan). Een zinnig idee om daar achter te komen is om er aan de onderkant een plal van zeg 2-3 cm af te zagen, dan zie je vanzelf hoe de binnenkant van de balk er uit ziet en of er nog wat aan te redden valt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De kopse kant is vierkant en de kopse kant van een biels is rechthoekig
Ik zit eigenlijk aan een stuk meerpaal te denken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het ding is dat de OP hem “Mooi” wil maken, en dan hoe weten wij wat hij “mooi” vind ??

Zo voor mij zou Ik zo’n blok met een hoge druk spuit behandelen zodat hij zuiver is, je kan dan met een zand straaler verder het buitenste laagje van het hout verwijderen en al het karakter van dat blok hout verder behouden.

Als je er meer van af wilt halen of het blank hout wilt hebben (met de scheuren er in) dan moet je met schaaf en of bijtel of machinaal gaan werken, oud hout heeft meestal wel zand en dergelijk er in, fataal voor scherp materiaal.
 
P

Pel

Guest
Eigenlijk is de vraag wat wil hij er mee, als het schoon, of mooi is?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.