Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Eiken balk schoon / mooi maken

Goede middag,
    ik heb een mooie oude eiken balk staan. Deze is door de jaren donker en lelijk geworden. Ik zou hem graag weer mooi willen maken, de vraag is natuurlijk hoe?
    Is de enige manier om hem helemaal te schuren of zijn er andere manieren? Is het slim om hem eerst met de hogedruk-spuit helemaal af te spuiten of juist niet?
    Iemand die me kan helpen?
    Groeten,
    Tass.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Eerst goed schoonmaken en dan door de vlak van dikte bank

Definieer svp 'mooi' ?

Als dat betekent lichtbruin, dan moet er flink hout af. Dat kan met zagen, met zandstralen of met heel veel staalborstelen.

Maar als je de losse stukken er met een staalborsten afhaalt en de rest in de olie zet (wellicht zelfs tot het glimt), is het dan niet mooi?

Te hopen dan op geen spijkers oid....!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lontemanos Bekijk Berichten
    Eerst goed schoonmaken en dan door de vlak van dikte bank
    Wat bedoel je daar precies mee? "door de vlak van dikte bank" ??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Definieer svp 'mooi' ?

Als dat betekent lichtbruin, dan moet er flink hout af. Dat kan met zagen, met zandstralen of met heel veel staalborstelen.

Maar als je de losse stukken er met een staalborsten afhaalt en de rest in de olie zet (wellicht zelfs tot het glimt), is het dan niet mooi?
    Met mooi bedoel ik zo kaal mogelijk. Wil het hout weer kunnen zien, niet de donkere kleur. Is dat haalbaar denk je?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Als je alle het relief wilt houden is zandstralen denk ik het mooiste.
    Als je het strak wilt hebben zou ik m schoonborstelen, checken op steentjes/metaal en dan schaven.

Met een haakse slijper (slijptol) en een schuurschijf met korrel 80 kun je het flink schuren. Dan kun je zelf bepalen of je stopt bij mooi grijzig hout of doorgaat tot lichter hout.

Een vlak van dikte bank is een enigszins dure machine die je kan gebruiken om een stuk hout vlak of op dikte te maken. Hiermee haal je elke keer een dun laagje van het hout af. Maar vanwege je graag wat dat is kun je beter een slijptol gebruiken dan ben je in een middagje klaar.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door golddigger Bekijk Berichten
    Met een haakse slijper (slijptol) en een schuurschijf met korrel 80 kun je het flink schuren. Dan kun je zelf bepalen of je stopt bij mooi grijzig hout of doorgaat tot lichter hout.

Een vlak van dikte bank is een enigszins dure machine die je kan gebruiken om een stuk hout vlak of op dikte te maken. Hiermee haal je elke keer een dun laagje van het hout af. Maar vanwege je graag wat dat is kun je beter een slijptol gebruiken dan ben je in een middagje klaar.
    Ja maar dan kom je nooit in al die spleten. Als je die ook schoon wil krijgen wordt het lastig met een schijf.
    Met een borstel kom je iets verder en met zandstralen nog verder.

Weet je trouwens zeker dat het onbehandeld is? Als het met carboleum of creosoot is behandeld zou ik er niet zonder meer mee gaan klooien. sowieso een stofmasker opzetten!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansB Bekijk Berichten
    Ja maar dan kom je nooit in al die spleten. Als je die ook schoon wil krijgen wordt het lastig met een schijf.
    Met een borstel kom je iets verder en met zandstralen nog verder.

Weet je trouwens zeker dat het onbehandeld is? Als het met carboleum of creosoot is behandeld zou ik er niet zonder meer mee gaan klooien. sowieso een stofmasker opzetten!
    Ik weet niet zo goed wat carboleum of creosoot is, to behonest....

Forum Rechten