ontwerp Roubo Framesaw, haalbaar?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
De winter staat weer voor de deur en dat betekend dat er weer bomen gaan vallen.
Meestal krijg ik het wel voor elkaar om een paar stammetjes thuis te krijgen om daar plankjes van te maken voor meubels.
om het verzagen van deze stammen wat makkelijker te maken wil ik een Roubo Framesaw maken:
design.jpg

het zaaglint wil ik maken uit een stuk lintzaag van Tuffsaws: 1" - SuperTuff Premium 1,3 TPI Ripper.
de stammen die ik in huis haal zijn vaak niet groter dan 350 a 400 millimeter dus de lengte van de zaag wil ik op 900mm maken, zo heb ik minimaal het dubbele van de dikte van de stam zodat bij een volle haal de voorste tanden hun zaagsel aan de achterkant kwijt kunnen.

de spijlen wil ik maken van Essen 40x40 en de handels van 40x60 Essen. de zaag wordt gespannen 2 stukken ijzeren kokers van 100x50x5 met op de kopse eind een M8 of M10 bout met oog er op.
het lint valt in een gleuf van 1mm breed ,het lint zelf is 0.65mm dik, en wordt dmv 2 metalen staven of spijkers tegengehouden.

mijn vragen:

Is essen wel een geschikte houtsoort? ik heb ook nog een flinke voorraad rood eiken en vuren liggen.
Hoe voorkom ik dat de zaag scheluw en scheef gaat staan?
en als laatste het lint, is dit geschikt of te grof?
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Op zich zou de gleuf er voor moeten zorgen dat de zaag niet scheef gaat staan.
Twee kleine inkepingen aan de binnenzijde van de kokers waar de pennen tegen aan liggen, zodat de pennen niet gaan schuiven of draaien.
De plaatst waar de kokers over het frame heen vallen zou ik geen speling laten hebben.
En nog een andere tip: Een klein plaatje metaal (messing of staal) op het frame onder de bout.
Hiermee bescherm je het hout.

Ik denk dat essen wel een goede houtsoort is, zolang de draad er recht doorheen loopt.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7


Dankje, wat mij ook hier weer opvalt is dat het zaagblad beduidend dikker en breder is dan 1" en 0.65mm. ik hoop dat het blad gaat werken en niet gaat twisten tijdens het zagen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk dat als je een goed geslepen blad maar strak genoeg spant, het zagen vanzelf goed komt.
Maar je moet wel rekening houden dat het nat groenhout is. Dat is een stuk lastiger dan een droge plank schulpen.
Dan zou je beter eerst kunnen klieven, en dan planken zagen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Hallo lhoornweg,

Ben mij momenteel ook in deze materie aan het verdiepen en zal de vorderingen en het resultaat graag volgen.
Je hebt het over een zaagblad van 1,3 tpi. Klopt dat? Dat betekent een tandafstand van 19 mm, wat ik wel erg grof vind. Als je kijkt naar het zaagblad dat Caspar gebruikt dan is dat volgens mij aanzienlijk minder. En daarbij lijkt het blad dat hij gebruikt wel een stuk steviger dan wat ik als lintzaagblad ken. Ik moet overigens erkennen dat ik het betreffende blad van Tuff Saws niet ken.
Ik ben mij aan het oriënteren op zaagbladen van Schmidt Feine werkzeuge. Die zijn 40 mm hoog en max 70 cm lang met tanden van 7 mm. Dat lijkt mij acceptabel, maar het komt niet in de buurt van het zaagblad van Caspar. Dus, als iemand tips heeft, dan hoor ik dat graag.

Gr.

Hubert.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hallo lhoornweg,

Ben mij momenteel ook in deze materie aan het verdiepen en zal de vorderingen en het resultaat graag volgen.
Je hebt het over een zaagblad van 1,3 tpi. Klopt dat? Dat betekent een tandafstand van 19 mm, wat ik wel erg grof vind. Als je kijkt naar het zaagblad dat Caspar gebruikt dan is dat volgens mij aanzienlijk minder. En daarbij lijkt het blad dat hij gebruikt wel een stuk steviger dan wat ik als lintzaagblad ken. Ik moet overigens erkennen dat ik het betreffende blad van Tuff Saws niet ken.
Ik ben mij aan het oriënteren op zaagbladen van Schmidt Feine werkzeuge. Die zijn 40 mm hoog en max 70 cm lang met tanden van 7 mm. Dat lijkt mij acceptabel, maar het komt niet in de buurt van het zaagblad van Caspar. Dus, als iemand tips heeft, dan hoor ik dat graag.

Gr.

Hubert.

Ik heb gekozen voor de 1.3 tpi vanwege de vuistregel minimaal 6 a7 tanden in het hout maar niet teveel omdat het dan aanzienlijk meer energie zou kosten om grote stukken te "rippen".
ik ben er zelf ondertussen ook erg bang voor dat dit niet de juiste keuze was voor het blad maar deze is eenmaal besteld en onderweg.

Eigenwijs ik ben wil ik het er wel mee proberen, ook al zal ik met een gewone handzaag een gleuf moeten voorzagen.
van mijn fouten leer ik. als dit niet gaat werken heb ik iig alvast een frame en ga ik op zoek naar een springstaal leverancier die me kan helpen, ga ik zelf de tanden wel vijlen.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Ziet er mooi uit, zag deze het eerst bij Tom Fidgen, die hippie-handtool-only houtbewerker op Youtube. Supermooie zaag, lijkt me alleen al mooi om aan de muur te hebben hangen. Ga je er ook de bijpassende kerf plane bij maken?

Tom heeft samen met Bad Axe Toolworks een set hardware samengesteld om de zaag te kunnen maken, Lee Valley verkoopt em sowieso, misschien is er in Europa ook een winkel te vinden?

edit: http://www.badaxetoolworks.com/kpfs
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
We moesten wat 12mm plankjes zagen voor 10mm panelen en ik dacht dat sommigen het leuk zouden vinden om mijn raamzaag weer eens in aktie te zien, maar dan met twee personen. Hetgeen echt een wereld van verschil is qua efficientie en comfort. Zaagsneden op de mm precies en dus maar 2 mm overmaat voor een 10mm paneel. Uiteraard is het zuiver kwartiers materiaal dat niet krom trekt nadat het is losgezaagd.

https://www.youtube.com/watch?v=6dtKlYdJm4U

https://www.youtube.com/watch?v=HaNeeHCBAMk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.