Werkbank & even voorstellen

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
deelstuk1.jpg
Toch maar even een tekening gemaakt. De rode box is er eentje van 40cm/40cm. Die past in het chasis van de onderliggende ladeblok. In
de rode box zelf zitten vaste draadstangen, die kan je op hun beurt in de bovenkant van de werkbank vastschroeven. Ik hoop dat het zo wat
duidelijker is.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je in die rode box aan beide zijden ook een uitsparing maakt kan je in plaats van de draadstangen de twee frontpanelen in hun uitsparing met een snelklem op elkaar klemmen. Dat werkt een stuk vlotter dan met een draadstang naar een inslagmoer 'zoeken'.

Verder, als je zeker wilt zijn dat het aanbouwdeel goed gericht koppelt kan je gebruikmaken van 'slot en sleutel', zoals dat bij het maken van meerdelige mallen wordt gebruikt. Je maakt een driehoekige uitstulping op het aan te hangen deel die matcht met een driekhoekige uitsparing in het vaste deel. Als je die zowel horizontaal als verticaal maakt, zeg maar als de 12, 3, 6 en 9 van een klok, voorkom je meteen dat het aangekoppelde deel kan afschuiven.
 

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
20151219_130026.jpg
Vandaag het hout gehaald... we kunnen er stillaan aan beginnen. Ik heb het merendeel van de resterende tijd gespendeerd aan het
maken van een geleiding voor mijn cirkelzaag en een mal om pocket-holes te boren. Werkt goed fotos volgen nog.

Ik wil je de huidige toestand ook niet onthouden. Na een verbouwing een oude werkbank en wat rekken bijeengestouwd en verlvolgens
het hele kot volgeduwd met rommel.... shame, maar komt goed!

Ook nog even vermelden dat ik niet over high tech gear beschik, maar wel over twee werkhanden. De fotos van de bouw zullen nu snel volgen.
20151219_130036.jpg

20151219_130040.jpg
 

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
Draad terug opgepikt...

Na een jaartje stil gelegen te hebben (alee das relatief; lees 1e jaar vaderschap :) ) zijn we er terug in gevlogen. Ben enkele weken begonnen aan met werkhuis op orde te krijgen en de werkbank verder af te werken. Hier alvast wat foto's hoe het er nu bij ligt.

20170103_182231.jpg
Algemeen overzicht van de gereedschapswand en de werkbank.

20170103_182154.jpg
Het uitschuifbare gedeelte is aan de bovenzijde gekomen. Dit lijkt me veel beter te werken en de werkoppervlakte kan makkelijk uitgebreid worden.

20170103_182221.jpg
Een van de steunen uitgeschoven op zijn maximum. Deze kunnen tot 80kg per steun dragen (zelf getest ;))

20170103_182129.jpg
Hierbij al een voorbeeld van hulpstuk wat op de werkbank komt te liggen. Dit moet een werkbank worden om grote
stukken in te klemmen om te schaven en dergenlijke;

De volgende stap is machines/mahinehouders maken die in de beugel passen. Al bij al ben ik tevreden van het resultaat, alle verbeteringen
zijn natuurlijk welkom.
 

Bijlagen

  • 20170103_182214.jpg
    20170103_182214.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 222

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.