Dikte MDF legplanken

tuoh

Oud hout
Je kan die honingraatkarton ook vervangen door styrofoamplaat (Isomo) van 20mm als kern.
Langs beide kanten afgewerken met een mdfplaat van 3 à 5mm dikte. Dit geheel doet in sterkte niet onder met een opbouw in honingraatkarton.
Lijmen gaat met Pvac.lijm, wel zorgen dat je mooi gelijkmatig kan persen.

Aan voor- en achterkant een massieve lat mee tussen lijmen met dezelfde dikte als de vulling, wanneer je nadien de randen voorziet van een vellingkantje zie je niet eens meer dat het een sandwichpaneel is.

Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Mijn voornaamste zorg is en blijft het doorbuigen van de plank en niet het gewicht van de plank op zich. Kan zo'n styrofoamplaatsandwich voor genoeg stijfheid zorgen?
 

tuoh

Oud hout
Het grote voordeel van sandwichpanelen is nu eenmaal een grote stijfheid bij een licht gewicht, twee vliegen in één klap dus.
Maar zoals hierboven in de posting van Jaap al werd vernoemd, alles staat of valt met een goede verlijming van het geheel.

De sterkte van de verlijming bepaald de uiteindelijke sterkte of belastbaarheid van het geheel, niet de aard van de vulling of het materiaal van de dekplaten.


Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik vind dat mooi spul, maar meubels worden er wel een beetje ikea-achtig van.
Gaat de duurzaamheid van hetgene dat je maakt er niet op achteruit met dat sandwichspul?
Ik wist trouwens niet dat je dit spul gewoon kan kopen. Wel grappig!
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik vind het een zeer boeiend onderwerp, maar vraag me voor mijn concreet geval nog steeds het volgende af:

Ik wil als optimale dikte 18mm of maximaal 25mm met een breedte van 115cm en een standaardkleerkastbelasting. Voor de minste doorbuiging, neem ik dan best multiplex van bvb 22mm of maak ik een sandwich van 2 lagen multiplex van bvb 3.6mm met daartussen een vulling?

Het gewicht van de legplanken zelf speelt voor mij weinig rol, en zal uiteindelijk min of meer verwaarloosbaar zijn tov hetgeen er op komt te liggen, denk ik.
 

tuoh

Oud hout
Beide opties zijn mogelijk, een sandwichpaneel vraagt alleen wat meer werk maar is lichter dan een stuk multiplex.
Wens je met multiplex te werken kies dan best voor 22mm dikte, zo ga je zeker geen problemen ondervinden.

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
golddigger zei:
je kan ook de voorkant een balkje plaatsen en daarachter mdf wat uit het zicht lekker mag doorbuigen oid.

Trouwens bij de 1e post, is het niet heel veel mooier als je inhammetjes maakt in de planken waar die metalen pinnetjes invallen zodat je ze niet ziet. Die pinnnetjes hebben een ikea-look vind ik persoonlijk jammer.

Een gleef ter dikte van de pinnetjes frezen en dan de plank erover heen schuiven is de mooiste oplossing.

Maar als beide opties even goed zijn dan zou ik kijken wat het minste kost kwa prijs en tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.