Dikte MDF legplanken

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wil een kleerkast maken met dubbele deuren van in totaal 116 cm breed en +-60 diep. Als ik de legplanken van dezelfde breedte uit MDF wil maken, welke dikte dienen ze dan te hebben? Ik had gelezen dat iemand schreef vanaf 60cm breedte dien je 22mm te nemen.

Of is dit af te raden omdat mdf gegarandeerd zal doorbuigen, ongeacht de dikte? Zijn er andere voorstellen?
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Voor een kleding kast is 22mm dik MDF prima te doen, aangezien er alleen kleding op de legplank komt te liggen... zo gauw je de plank vol zou pakken met zware boeken zal het na een tijd wel z'n rechtheid beginnen te verliezen denk ik.

Ik zou zeggen gebruik 22mm
Succes!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mdf gaat altijd doorbuigen, zeker op die grote afstanden in jouw kast. Ik heb zelf een paar jaar geleden de planken in sandwich gemaakt, 2 dunne platen mdf met daartussen stroken mdf gelijmd. Zo maak je mooie lichte en stijve planken die niet doorbuigen, het is alleen iets meer werk, maar doorhangende planken is echt geen gezicht :oops:

jaap


Attached files
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Welke dikte en afmetingen hebben de onderdelen van zo'n legplank dan? In de foto lijken de planken zeer dun om te bestaan uit twee lagen mdf met daar haaks latjes tussen.
Is multiplex een oplossing? Als de achterkant ook ondersteund wordt?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
sorry Bram voor het verlate antwoord. De legplanken zijn 70 bij 30 cm en gemaakt van 2 lagen 9 mm dik mdf met daartussen mdf latjes van 12 mm. De latjes wel door en door verlijmen anders werkt het sandwich principe niet. Op de foto zie je dat het ietsje doortekend.

jaap


Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En dan voor het beste resultaat de stroken neerzetten en niet neerleggen. Dus als je stroken van 9x12mm maakt, dan plak je de 9mm-kanten vast, niet de 12mm. Weliswaar wordt je plank dan 3mm dikker, maar hij buigt bij hetzelfde gewicht ook bijna 1/3 minder door.

Arthur
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bedankt voor de reacties!
Als ik kan tellen wordt je legplank dan 3cm dik?
Door en door verlijmen, bedoel je dan aan weerszijden én over de hele lengte?
Mijn planken zijn nog dieper en vooral nog breder. Zou de latjes diagonaal plaatsen de doorbuiging niet nog beter tegengaan?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bedankt voor de interessante link. Het lijkt me wel massaal veel werk!

3cm dik lijkt me visueel een beetje te lomp voor mijn kleerkast. Zou het ook lukken met dunnere mdf of multiplex als deklagen? Bvb multiplex van 3.6mm dik ipv MDF van 9mm (en dan eventueel de latjes een klein beetje hoger maken)?

Om de hoeveel cm raden jullie een latje aan?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je die sagulator gebruikt uit de eerdere link, dan kan je uitrekenen dat je om de 9 à 10 cm een latje moet zetten. Wat je doet is kijken hoe groot je de span van een tweezijdig gefixeerde plank kan maken van 3.6mm plywood.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bram zei:
Bedankt voor de interessante link. Het lijkt me wel massaal veel werk!

3cm dik lijkt me visueel een beetje te lomp voor mijn kleerkast. Zou het ook lukken met dunnere mdf of multiplex als deklagen? Bvb multiplex van 3.6mm dik ipv MDF van 9mm (en dan eventueel de latjes een klein beetje hoger maken)?

Om de hoeveel cm raden jullie een latje aan?

ik denk dat dat prima werk, als je maar goed verlijmd. In ons composiet werk maken we hele lichte constructies van 10 mm schuim met aan beide zijden een laagje carbon van 0,4mm. Het is dan echt de sandwich die het geheel stijf en sterk maakt. Maak een keer een proefstukje, kan een enorme eye-opener zijn.

jaap
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Een andere mogelijkheid die ik pas had gezien is het verlijmen van een strip hardhout aan de voorkant (met als voordeel dat je geen lijmnaden ziet, en eventueel een overhang aan de onderkant kan doen zodat de plank er dikker uitziet.

Hiervoor frees/zaag je een rabat aan de voorkant van de plank, zodat de lip van onderen zit. In een strip hardhout frees je een groef die daar precies overheen past, zodat de top van het hardhout vlak langs de bovenkant van de plank komt.

Dit is ook handig als je multiplex planken gebruikt en toch de randen aan het verbergen bent.

Hoeveel zou zoiets helpen tegen het inzakken?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Waarom niet 14mm dwarskarton en hier aan beide zijden mdf tegenaan? (4 of 6mm)
je kunt dan de kanten gewoon met een kantlatje afwerken.
Is mega sterk en toch licht ;)


Wij maken van het afval zelfs pallets zo sterk is het :lol:
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Bram zei:
@hubert: Waar koop je zoiets?

http://www.ijsselfoort.nl ;)
42.jpg


52.jpg


55.jpg
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik woon in België, is dit haalbaar denk je? Wat raad je dan aan het dwarskarton te bestellen of de panelen? Voor dwarskarton staat er minimum 26mm op hun site, 14 zie ik nergens staan...
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Bram zei:
Ik woon in België, is dit haalbaar denk je? Wat raad je dan aan het dwarskarton te bestellen of de panelen? Voor dwarskarton staat er minimum 26mm op hun site, 14 zie ik nergens staan...


er is ook 14mm.
Panelen bestellen is het makkelijkst natuurlijk, dan hoef jer er zelf practisch niks meer aan te doen :D
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
je kan ook de voorkant een balkje plaatsen en daarachter mdf wat uit het zicht lekker mag doorbuigen oid.

Trouwens bij de 1e post, is het niet heel veel mooier als je inhammetjes maakt in de planken waar die metalen pinnetjes invallen zodat je ze niet ziet. Die pinnnetjes hebben een ikea-look vind ik persoonlijk jammer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.