wOCA WERKBLADOLIE

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allemaal,

ik heb een weekje geleden op een eiken tafelblad één woca werkbladolie gezet (kleurloos);
echter ik ben niet zeker of dit wel voldoende bescherming zal bieden;

wat is jullie advies? zou ik er nog een tweede laag opzetten? zoja, hoe moet ik dat doen? licht opschuren/ grof opschuren, niet opschuren...

of zou ik er nog iets anders bovenop zetten? iemand sprak mij van woca hardwax oil...

alvast bedankt,

joris
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Bij olie mik je op verzadiging van het houtoppervlak. Meerdere lagen dus, tot het niet meer opneemt. Tussenschuren is in principe onnodig. Ik gebruik vaak was als eindlaag, die ik dan met fijne staalwol inbreng.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Normaal gezien staat het op de verpakking, gewoonlijk voor hardhout zijn 2 lagen voorgeschreven. 3 bij zacht hout. Tussen schuren hoeft normaal gezien niet tenzij de eerste laag niet goed afgeveegd is en ruw aanvoelt.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
bedankt voor de reactie. op de verpakking staat inderdaad dat de handeling (inolieën) herhaald mag worden binnen de 30 minuten na aanbrengen van eerste laag;
maar het probleem is dat ik de olie heb laten uitharden (nu week geleden) en weet dus niet wat ik moet doen om een tweede laag aan te brengen.

mvg,

joris
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
gewoon opbrengen. Het zal duidelijk minder goed indringen dan als je meerdere lagen nat in nat had aangebracht, maar dan nog kun je blijven doorgaan tot het oppervlak niks meer opneemt, en dat weet je pas als je dat punt bereikt. Steeds aanbrengen en na 15 minuten het overtollige olie wegvegen. Heb je de indruk dat je (bijna) net zo veel wegveegt als je had opgebracht dan is het hout wel verzadigd..

In principe niet langer dan 15 minuten laten zitten zonder wegvegen, anders gaat het OP het hout uitharden en dan krijg je onaangename plakkerige vlekken. Kennelijk is dat bij jouw eerste laag geen probleem geweest - dat komt dan ongetwijfeld omdat het hout alles meteen opnam. Ook dat is al een indicatie dat het best zinvol is om ook nu nog door te gaan met olie aanbrengen.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik denk dat Joris bedoelt dat hij de olie OP het hout heeft laten uitharden. Dan is het toch beter om met schraapstaal en schuurpapier de laag op het hout weg te nemen en dan verder gaan zoals Henk beschrijft.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ronald, ik lees dat niet. En als hij 1 laag op eiken heeft aangebracht verwacht ik dat dat helemaal is ingetrokken (en dus in het hout is uitgehard). Maar als er uitgeharde olie óp het hout ligt dan is schrapen/schuren zeker noodzakelijk voordat er een nieuwe laag wordt aangebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.