Waarom een lintzaag of alaskan mill nodig?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Even terug naar die boot.
Deze zuiver kwartiers gekloofde huidplanken zijn absoluut de beste delen die je uit de boom kan halen.
in die zin is er geen hout verspild meer van dergelijke delen zitten er alleen in als je ze smaller maakt
en een groter stuk van de kernhout verspild
(Breder delen leveren een lichter schip op de naden zijn dubbel)
 

tuoh

Oud hout
En waarom we kasten vol gereedschap aanschaffen en altijd de grootste werkbanken willen bouwen mag Joost weten, zoals je hier ziet kan het ook zonder al die balast;)


Ps: dit is blijkbaar het favoriete gereedschap van de man, heb dit stuk gereedschap nog nooit eerder gezien.

Tbeitel.jpg

Tbeitel01.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
whaaw, dat is vakmanschap in dit laatste filmpje! En met zo weinig gereedschap. En die vrouw slaat er pittig op los, met haar hamer. Voor het vastklemmen zijn er telkens specifieke oplossingen bedacht.

Dit gereedschap wordt opnieuw gemaakt door Ashley Iles en noemt in het Engels een twybil
hieronder uittreksel uit hun catalogus.

Twybil.jpg

zeer impressionant wat de man in het filmpje er allemaal mee doet.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
whaaw, dat is vakmanschap in dit laatste filmpje! En met zo weinig gereedschap. En die vrouw slaat er pittig op los, met haar hamer. Voor het vastklemmen zijn er telkens specifieke oplossingen bedacht.

Dit gereedschap wordt opnieuw gemaakt door Ashley Iles en noemt in het Engels een twybil
hieronder uittreksel uit hun catalogus.

Bekijk bijlage 39771

zeer impressionant wat de man in het filmpje er allemaal mee doet.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu


Dat is het niet dat is om een verplatsbar schapen hek te maken, die van André is een snij gereedschap zo te zien een sort ritsmes. Heb je bij de MOT dat gereedschap geprobeerde te vinden André?
 

tuoh

Oud hout
P

Pel

Guest
Ongelofelijk, op het eerste filmpje werd met beleid twee ribben gemaakt uit een spar, het viel me op dat er helemaal geen geweld aan te pas kwam. Daar wij vaak gewend zijn om met geweld de balken te splijten zo niet hier. Het lijkt me trouwens erg vermoeiend om met een bijl zo schuin te werken, maar ja, ik stond vroeger dagen aan een stuk boven mijn hoofd te spijkeren dat was je gewend, zo zal het hier ook zijn door het te doen gaat het wennen.

Filmpje twee slaat alles, als je een echte vakman wilt zien dit is zonder meer een Vakman met een hoofdletter geschreven, hoe iemand met heel weinig gereedschap zo een top werkstuk afgeleverd krijgt niet te geloven. Maar goed dat het op film staat, anders had ik het nog niet gelooft als iemand mij dit verteld had. Bedankt voor het delen van de filmpjes.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Interssant van de film, samen met de snij gereedschap, (is geen twibil zoals de follansbee het ook noemde. Hij doet vakkers geweld aan het karakteriseren van traditioneel gereedschappen maar dat is een andere verhaal), is het laten zien - een beetje - van de afwerking. Dat heb ik nooit in de ouwe films eerder gezien.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hier wat planken op een vergelijkbare manier gewonen dwz uit een dik stam gespleten en gekloofd maar dan met een kloofijzer, a la Caspar Labarre.
Dat was een tijd geleden, vandaag tot op dikte gebracht wel met de lintzaag en nu in het drooghok gelegd tot volgende jaar want ik ben geen green woodworker maar een droog woodworker.PC140199.jpg PC140201.jpg PC140206.jpg PC140208.jpg
PC140202.jpg PC140209.jpg PC150210.jpg PC150212.jpg
 
P

Pel

Guest
Als ik zulke stapels planken zie Ernest, dan gaat mijn hart sneller kloppen en mijn vingers jeuken.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
En waarom we kasten vol gereedschap aanschaffen en altijd de grootste werkbanken willen bouwen mag Joost weten, zoals je hier ziet kan het ook zonder al die balast;)


Ps: dit is blijkbaar het favoriete gereedschap van de man, heb dit stuk gereedschap nog nooit eerder gezien.

Bekijk bijlage 39766

Bekijk bijlage 39767

Ik heb gelezen dat het die man 6 dagen kost om de kist te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.