Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Waarom een lintzaag of alaskan mill nodig?

Ik kwam laatst deze video tegen op Facebook. Kon hem helaas zo snel niet op youtube vinden, vandaar de link ernaar.

Amazing skills

In het begin denk je, "wat doen ze met die boom", maar na een kleine 2 minuten zie je het resultaat.

Waarom je hout nog machinaal laten zagen?
    Laatst gewijzigd door klusrob; 08-12-15 om 20:06.

Doe dit maar eens voor 50 bomen. De verspilling aan hout is ook nog eens groter. Ik denk dat freehand milling nog wel is efficienter en sneller is dan dit....
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

maar, eerlijk is eerlijk, het is wel een mooi stukje ambacht :-)
    Onze 2017-creaties: https://www.youtube.com/watch?v=ycEeOgq1ktU. Benieuwd wat 2018 gaat brengen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door golddigger Bekijk Berichten
    Doe dit maar eens voor 50 bomen. De verspilling aan hout is ook nog eens groter. Ik denk dat freehand milling nog wel is efficienter en sneller is dan dit....
    Ja, volgens mij hadden die vikingen er beter aan gedaan hun tijd te besteden aan het uitvinden van de zaag, ipv die tijd te verspillen door koppig vol te houden die drakkars met bijl en wig te maken. Maar wellicht hadden ze al dat afvalhout wel gewoon nodig om akvavit te kunnen stoken...

;-)

De sterkte en flexibiliteit van hun schepen kwam juist doordat ze geen zagen gebruikten Een gekliefde plank is ALTIJD superieur aan een gezaagde. Mede daarom ook de verbazingwekkende vaareigenschappen van hun overnaads gebouwde schepen.

Klieven is iets dat ik in dit leven ook nog eens wil gaan leren. Ik begrijp dat het het beste werkt met vers hout. En dat opent weer een hele nieuwe manier van werken. Niks te meubeltjes maken met oven gedroogd hout. Als er geen water meer uitstroomt is het droog genoeg.

Maar goed, dat is weer een hele hobby op zich.

Weinig afval met kloof en bijl werk in vergelijking met zagen. Je kan meer doen met de resthout dan met zaagsel.
    Sinds het moment de zaag werd uitgevonden zijn men aan het vergeten hoe je met hout bewerken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    De sterkte en flexibiliteit van hun schepen kwam juist doordat ze geen zagen gebruikten Een gekliefde plank is ALTIJD superieur aan een gezaagde. Mede daarom ook de verbazingwekkende vaareigenschappen van hun overnaads gebouwde schepen.
    Maakt dat op zulke lange planken, en op die schaal nog veel uit? Ik weet wel dat het een groot verschil maakt bij strip-verlijmde bamboehengels (lees: splitcane), of de strips gespleten zijn uit een bamboe paal (zoals het hoort), of gezaagd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest Dubois Bekijk Berichten
    Weinig afval met kloof en bijl werk in vergelijking met zagen. Je kan meer doen met de resthout dan met zaagsel.
    Sinds het moment de zaag werd uitgevonden zijn men aan het vergeten hoe je met hout bewerken.

Dat zal best Ernest, maar in het filmpje kreeg ik het idee dat uit elke (uiteindelijke) wig maar 1 plank werd gemaakt. Dan heb je per plank wel heel veel afval...

Vergeet niet dat die situatie in de film is nep en de bedoeling vrij specifiek en dus heel inefficient wat betreft het gebruikt grondstof, hout.
    Als ik met kloven en met bijlen werken heb ik het gevoel dat ik uiteindelijk veel minder afval heb dan waneer ik veel aan het zagen ben. Resthout kan ik als er niks anders is de kachel in gooien om warmte van te krijgen en wat kan je niet met die warmte? drogen, koeken, ijzer smeden, dat lekker gevoel van krijgen.... Bovendien zoals André schrijft is de product van veel hoger kwaliteit dus heeft het een langer en meer productief levensduur en dus minder vernieuwing/onderhoud nodig en dus minder afval.
    Een voorbeeld is een dakbedekking van houten dakleien. Gekloofd heb je heel weinig afval in vergelijking met gezaagd leien de leien gaat ook langer mee en dus gebruik je minder hout.

Forum Rechten