Taxus voor een bijlensteel

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Iedereen,

Ik vraag mij af waarom Taxus niet vaak gebruikt wordt voor de steel van een bijl/hamer. Voor bogen wordt het wel regelmatig gebruikt, en ik kan mij voorstellen dat de eigenschappen die hiervoor relevant zijn (taai, veerkrachtig) ook bruikbaar in het geval een een steel voor een bijl/hamer.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet,
Meron
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik dacht omdat goed taxus hout niet altijd makkelijk te vinden is. Bijvoorbeeld essenhout, dat vaak voor een steel wordt gebruikt makkelijker te vinden is. Ik denk dat taxus zeker geschikt is voor een steel. De houtsoorten ontlopen elkaar namelijk niet heel veel:

http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/european-ash/

http://www.wood-database.com/lumber-identification/softwoods/european-yew/

Taxus is iets beter maar essen doe het ook niet slecht, het is goedkoper en bijna net zo goed misschien.
Modulus of rupture en elastic modulus zijn vrij belangrijk voor bogen, misschien ook voor stelen van hamers en bijlen?

Overigens nog een stukje over het theoretisch het ''beste'' hout voor een boog:

http://www.wood-database.com/wood-articles/bow-woods/

Weet niet of dit ook betrekking heeft tot stelen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Heb je ooit een stuk taxus gebroken? Hij laat in een keer los als hij breekt en krijgen je heel scherp scherven. Ouch!

Voor een bijl misschien als je wil een steel zo precise maken dat er geen een fiber uitloopt zoals een boog die volgt precise een groeiring over zijn heel lengte en dat zoals bij een boog er een flink stuk spint hout er op is.

Maar toch niet want taxus is te hard, hij vangt geen schok op dus dat gaat allemaal naar de lichaam van de gebruiker.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat van die scherven klinkt wel als een valide argument. Maar dat de taxus te hard is en dat de schokken voelbaarder zijn dan bij Essen verbaasd mij, gezien het gegeven dat het juist voor bogen wordt gebruikt vanwege de veerkracht. Hoe zit dit dan?

Maar al zeker bedankt voor jullie inzichten.

Trouwens, ik wil het niet voor een grote kloofbijl gebruiken, maar voor het bijltje dat sommige van ons op 10 april in Alkmaar gaan maken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
volgens de wood database is taxus maar iets harder dan essen... aan hardheid zal het niet liggen. Misschien de manier waarop de kracht door de steel wordt doorgegeven? De moleculen in essenhout kunnen dit beter absorberen dan taxus?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat van die scherven klinkt wel als een valide argument. Maar dat de taxus te hard is en dat de schokken voelbaarder zijn dan bij Essen verbaasd mij, gezien het gegeven dat het juist voor bogen wordt gebruikt vanwege de veerkracht. Hoe zit dit dan?

Maar al zeker bedankt voor jullie inzichten.

Trouwens, ik wil het niet voor een grote kloofbijl gebruiken, maar voor het bijltje dat sommige van ons op 10 april in Alkmaar gaan maken.

Je maakt een vergelijking tussen hardheid en veerkracht maar daar is geen direct verband in.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Voor een boog gebruik je Taxus anders. Van Taxus gebruik je een paar jaarringen van het spinthout en iets meer van het kernhout (idealiter). Het spinthout is ideaal om de trekkrachten op te vangen en het kernhout is goed om de drukkrachten op te vangen. Een bijl kun je van twee kanten gebruiken en je kunt moeilijk de steel daarvoor iedere keer omdraaien. Maar volgens mij is het grootste punt dat er niet zo veel rechtdradig Taxus te vinden is. Het is daarnaast giftig. Al met al is essen beter geschikt voor stelen en rechtdradig Taxus voor bogen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Omdat Taxus veel te mooi is om gewoon voor stelen te gebruiken? :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dag Iedereen,

Ik vraag mij af waarom Taxus niet vaak gebruikt wordt voor de steel van een bijl/hamer. Voor bogen wordt het wel regelmatig gebruikt, en ik kan mij voorstellen dat de eigenschappen die hiervoor relevant zijn (taai, veerkrachtig) ook bruikbaar in het geval een een steel voor een bijl/hamer.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet,
Meron

Ik denk dat er veel meer bijlen en pikhouwelen stelen nodig waren dan dat er Taxus hout voor te vinden was, en Essen groeit volgens mij vlugger dan Taxus, wat ook wel gebruikt werd was jong Acacia hout, tenminste in mijn omgeving.

Hickory is een veel gebruikt hout hier maar werd ook wel in Nederland gebruikt als Ik me dat goed herinner.

Gewicht telt ook mee en Taxus is zwaarder dan Essen volgens mij, plus Taxus is vergiftig, dus zagen en schuren en dergelijke kan een probleem zijn, all die dingen bij elkaar maakt het minder gebruikt en mensen zijn dan gewent om Essen te gebruiken, en blijven dat doen denk Ik :confused:
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik denk dat er veel meer bijlen en pikhouwelen stelen nodig waren dan dat er Taxus hout voor te vinden was, en Essen groeit volgens mij vlugger dan Taxus, wat ook wel gebruikt werd was jong Acacia hout, tenminste in mijn omgeving.

Toch maak je met die argument het een kwestie van een keuze tussen twee vergelijkbaar houtsoorten van gelijk eigenschappen in plaats van kijken naar de hout die de meest geschikt voor een bij steel is. Een verschil is bijvoorbeeld dat essen is een loofboom, taxus een naaldboom. En naaldboom heeft geen poriën, de poriën zijn luchtruimten die in es geconcentreerde zijn langs de overgang tussen winter en zomer hout, zogenoemde ring poreus, en geeft es een schok dampende kenmerk als een van de effecten. Het is ook waarom geen enkele naaldhout geschikt voor een bijl steel is.
Kom op nou, hout is hout maar de ene hout is de andere hout niet.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hout is hout, is niet wat of waar Ik aan dacht, zoeken wat de reden kon zijn en dan denk, dat de mensen die de bijlen gebruikten door ervaring wel het meest geschikte hout vonden, maar het moet ook te verkrijgen zijn in een prijs en hoeveelheid die zin maakt.
Ik denk niet dat de mensen vroeger naar de vroeghout porien keken om te zien dat het betere hout was, ze gingen volgens mij met de ervaringen van het gebruikte hout, zo ja gebruik wat vader en groot-vader gebruikte, en Essen was goed en makkelijk te verkrijgen.
Ik ben er ook van overtuigt dat andere soorten hout gebruikt werd, al was het alleen al om uit te vinden of het goed was voor het doel dat ze voor ogen hadden, zo Taxus was goed voor een boog maar niet zo goed voor een steel :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Leo: Ik kan mij ook voorstellen dat het zo gelopen is. Ik merk dat er vaker een historische en pragmatische reden is, dan een wetenschappelijke.

Voor de bijlenworkshop van 10april ga ik er iig eentje maken van taxus. Dat wordt toch een sierbijltje, of eentje voor het subtielere werk.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben ook zeker van dat eerder mensen kende een heel breeder scala van houtgebruik dan als wat wij nu aan denken en dat dat kennis is nu mogelijk terug te vinden zo niet verloren gegaan. De es was goed voor een bijl of schep maar voor de hooivork ongeschikt, daarvoor was de den of wilg of een lichter hout beter. Er was special op het erf van de boerderij special plek voor bomen die hout leverde voor verschillende gebruik es, iep, hazelaar, poplier of verder op in het bos eiken voor gebouwen.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Toch wilde ik dit nog wel even delen. Een paar week geleden een keukenbijltje opgeknapt omdat ik een rietgedekt vogelhokje wil gaan maken van vers hout en een klein keukenbijltje daar wel handig bij kan zijn. Nieuwe steel gemaakt van Taxus. Dit omdat ik dit nog in ruime mate heb liggen en het fantastisch mooi hout is.

Op deze foto de bijl in oude toestand met het stukje taxus ernaast waar ik de nieuwe steel van wilde gaan maken.
20160126_185713.jpg

Hier met de lintzaag de boel al wat in vorm gezaagd, om het vervolgens met de trekmes de rest in vorm te krijgen
20160127_201116.jpg

De kop ontroest en weer wat meer in vorm gebracht met de haakse slijper. Daarna de kop weer donker laten kleuren door het te koken in azijn. En hier het resultaat
20160131_164336.jpg
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Het zuur etst het staal van de bijl, waardoor je een zwart oxide-laagje aan de buitenkant krijgt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Das toevallig.
Een riet gedekt vogelhuisje ben ik ook net aan het maken, alleen het riet gaat me niet zo goed af. Het is niet voor niets een vak.

Zoiets

voorbeeld vogelhuis.jpg
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Met dat oxide laagje ziet het er weer mooier uit dan dat gebling vind ik zelf plus dat het ook weer wat beschermt tegen verdere roestvorming.

Bobmartin, toevallig is dat nou ook net mijn inspiratiefoto geweest. Rietdekken is zeker weten een vak apart, maar niks is onmogelijk toch? Ook zij hebben het moeten leren... zo strak als op de foto zal het ook wel niet worden maar ik wil tenminste wel een poging wagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.