Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Taxus voor een bijlensteel

Dag Iedereen,

Ik vraag mij af waarom Taxus niet vaak gebruikt wordt voor de steel van een bijl/hamer. Voor bogen wordt het wel regelmatig gebruikt, en ik kan mij voorstellen dat de eigenschappen die hiervoor relevant zijn (taai, veerkrachtig) ook bruikbaar in het geval een een steel voor een bijl/hamer.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet,
    Meron

Ik dacht omdat goed taxus hout niet altijd makkelijk te vinden is. Bijvoorbeeld essenhout, dat vaak voor een steel wordt gebruikt makkelijker te vinden is. Ik denk dat taxus zeker geschikt is voor een steel. De houtsoorten ontlopen elkaar namelijk niet heel veel:

http://www.wood-database.com/lumber-.../european-ash/

http://www.wood-database.com/lumber-.../european-yew/

Taxus is iets beter maar essen doe het ook niet slecht, het is goedkoper en bijna net zo goed misschien.
    Modulus of rupture en elastic modulus zijn vrij belangrijk voor bogen, misschien ook voor stelen van hamers en bijlen?

Overigens nog een stukje over het theoretisch het ''beste'' hout voor een boog:

http://www.wood-database.com/wood-articles/bow-woods/

Weet niet of dit ook betrekking heeft tot stelen.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Heb je ooit een stuk taxus gebroken? Hij laat in een keer los als hij breekt en krijgen je heel scherp scherven. Ouch!

Voor een bijl misschien als je wil een steel zo precise maken dat er geen een fiber uitloopt zoals een boog die volgt precise een groeiring over zijn heel lengte en dat zoals bij een boog er een flink stuk spint hout er op is.

Maar toch niet want taxus is te hard, hij vangt geen schok op dus dat gaat allemaal naar de lichaam van de gebruiker.

Dat van die scherven klinkt wel als een valide argument. Maar dat de taxus te hard is en dat de schokken voelbaarder zijn dan bij Essen verbaasd mij, gezien het gegeven dat het juist voor bogen wordt gebruikt vanwege de veerkracht. Hoe zit dit dan?

Maar al zeker bedankt voor jullie inzichten.

Trouwens, ik wil het niet voor een grote kloofbijl gebruiken, maar voor het bijltje dat sommige van ons op 10 april in Alkmaar gaan maken.

volgens de wood database is taxus maar iets harder dan essen... aan hardheid zal het niet liggen. Misschien de manier waarop de kracht door de steel wordt doorgegeven? De moleculen in essenhout kunnen dit beter absorberen dan taxus?
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Dat van die scherven klinkt wel als een valide argument. Maar dat de taxus te hard is en dat de schokken voelbaarder zijn dan bij Essen verbaasd mij, gezien het gegeven dat het juist voor bogen wordt gebruikt vanwege de veerkracht. Hoe zit dit dan?

Maar al zeker bedankt voor jullie inzichten.

Trouwens, ik wil het niet voor een grote kloofbijl gebruiken, maar voor het bijltje dat sommige van ons op 10 april in Alkmaar gaan maken.
    Je maakt een vergelijking tussen hardheid en veerkracht maar daar is geen direct verband in.

Voor een boog gebruik je Taxus anders. Van Taxus gebruik je een paar jaarringen van het spinthout en iets meer van het kernhout (idealiter). Het spinthout is ideaal om de trekkrachten op te vangen en het kernhout is goed om de drukkrachten op te vangen. Een bijl kun je van twee kanten gebruiken en je kunt moeilijk de steel daarvoor iedere keer omdraaien. Maar volgens mij is het grootste punt dat er niet zo veel rechtdradig Taxus te vinden is. Het is daarnaast giftig. Al met al is essen beter geschikt voor stelen en rechtdradig Taxus voor bogen.

Omdat Taxus veel te mooi is om gewoon voor stelen te gebruiken?

Zoek een stuk kornoelje en maak je een steel van. (over twee jaar).

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Dag Iedereen,

Ik vraag mij af waarom Taxus niet vaak gebruikt wordt voor de steel van een bijl/hamer. Voor bogen wordt het wel regelmatig gebruikt, en ik kan mij voorstellen dat de eigenschappen die hiervoor relevant zijn (taai, veerkrachtig) ook bruikbaar in het geval een een steel voor een bijl/hamer.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet,
    Meron
    Ik denk dat er veel meer bijlen en pikhouwelen stelen nodig waren dan dat er Taxus hout voor te vinden was, en Essen groeit volgens mij vlugger dan Taxus, wat ook wel gebruikt werd was jong Acacia hout, tenminste in mijn omgeving.

Hickory is een veel gebruikt hout hier maar werd ook wel in Nederland gebruikt als Ik me dat goed herinner.

Gewicht telt ook mee en Taxus is zwaarder dan Essen volgens mij, plus Taxus is vergiftig, dus zagen en schuren en dergelijke kan een probleem zijn, all die dingen bij elkaar maakt het minder gebruikt en mensen zijn dan gewent om Essen te gebruiken, en blijven dat doen denk Ik

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten