Eigen boom zaaien.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
dagelijks ben ik te vinden op dit forum en lees graag veel threads over hout, (hand)gereedschap en de objecten die men er mee maakt.
uiteraard hou ik ook de marktplaats sectie in de gaten voor wanneer me een mooi stuk hout aanspreekt. daarnaast ben ik ook aangemeld bij onze vaste houtleverancier uit Zwolle.

Hout is een prachtig iets wat niet zomaar voor lief genomen kan worden. het groeit in de vorm van een boom wat zijn eigen weg gaat.
zoals velen zeggen, "hout groeit niet op bestelling".

Nou lijkt het me "leuk" interessant en ook erg leerzaam om zelf een boom te "planten" en te laten groeien in mijn huis, voor de eerste paar jaar tenminste,
dit omdat ik nu nog geen tuin heb maar wel van plan ben om binnen nu en 5 jaar te verhuizen naar een woning met een tuin.

Nu vraag ik mij af welke soort boom kan ik het beste planten? (ik heb katten dus het mag niet giftig zijn) en het liefste een boom die de na 5 jaar niet hoger is dan 2.50 meter.
daarnaast, welke grond kan ik het beste gebruiken? potgrond? zwart zand of wat anders?
Ik het totaal geen groene vingers maar dit lijkt me een prachtig project.

alle hulp/input is welkom!
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Doordat de boom zowel binnenshuis als ook buitenshuis moet gedijen wordt de keuze al heel sterk ingeperkt. En dan is nog de vraag waar straks die tuin ligt. Is het een open gebied en krijgt de boom in de winter de wind uit het noorden? Of kan hij langs een muur op het zuiden en is de plek heel beschut? Het antwoord op dit soort vragen kan heel bepalend zijn. Ik begrijp dat je wens voortkomt uit een bepaald gevoel voor hout en bomen, maar ik vrees dat het momenteel prematuur is om deze stap te zetten. Als je dit wilt doorzetten, dan zou je de vraag misschien het beste bij een tuincentrum kunt stellen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Doordat de boom zowel binnenshuis als ook buitenshuis moet gedijen wordt de keuze al heel sterk ingeperkt. En dan is nog de vraag waar straks die tuin ligt. Is het een open gebied en krijgt de boom in de winter de wind uit het noorden? Of kan hij langs een muur op het zuiden en is de plek heel beschut? Het antwoord op dit soort vragen kan heel bepalend zijn. Ik begrijp dat je wens voortkomt uit een bepaald gevoel voor hout en bomen, maar ik vrees dat het momenteel prematuur is om deze stap te zetten. Als je dit wilt doorzetten, dan zou je de vraag misschien het beste bij een tuincentrum kunt stellen.

Dank voor je reactie, Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, een boon kan zich niet zomaar aanpassen aan een totaal andere leefomgeving? dus van een beschut warm klimaat naar een open klimaat waar de temperaturen kunnen dalen onder de 15 graden?

zijn er bomen die uberhaupt niet groter worden van 2.5 meter Bonsaiboompjes uitgezonderd?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Wat je leuk lijkt gaat niet lukken.
Er zijn bomen die in huis het uitstekend doen, b.v. Ficus, maar buiten gaan ze in de winter dood.
Er zijn bomen die het buiten uitstekend doen, b.v. Fagus, maar binnen gaan ze dood.
Probeer eens een Fatsia japonica.
Wordt in de volle grond 2a3 meter, doet het binnen goed en buiten doet hij het ook goed.
Kan goed tegen de kamertemperatuur, plus 20 ook in de winter.
Kan goed tegen de buitentemperatuur, min 20 buiten op een luwe plek
Buiten gaat hij nog bloeien ook.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wat je leuk lijkt gaat niet lukken.
Er zijn bomen die in huis het uitstekend doen, b.v. Ficus, maar buiten gaan ze in de winter dood.
Er zijn bomen die het buiten uitstekend doen, b.v. Fagus, maar binnen gaan ze dood.
Probeer eens een Fatsia japonica.
Wordt in de volle grond 2a3 meter, doet het binnen goed en buiten doet hij het ook goed.
Kan goed tegen de kamertemperatuur, plus 20 ook in de winter.
Kan goed tegen de buitentemperatuur, min 20 buiten op een luwe plek
Buiten gaat hij nog bloeien ook.

Dank voor je reactie, als ik op google kijk lijkt het meer een plant te zijn dan een boom, alleen foto's van "Planta artificial, Fatsia Japonica" ik verwacht nep plant fatsia japonica hebben een stam in het midden.
het is de bedoeling om na 25 a 30 jaar, als dit word behaald, de boom te kappen en het hout gebruiken om een meubel van te maken en misschien weer een nieuwe te planten.
de stam hoeft echt niet groot te worden, maar dat lijkt me wel leuk.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Echte fatsia,s krijgen ook een stammetje, maar of je er mee wat kan doen weet ik niet.
Je zal dan toch moeten wachten tot je een tuin heb.

Wat giftigheid betreft hoef je met katten niet op te letten.
Ik heb bijna 40jaar katten en giftige planten, in soorten en maten, alleen de planten gaan dood, niet de katten.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Dit is niet te doen, bomen die in Nederland gedijen zijn gewend aan afwisseling van seizoenen waarbij ze wel (loofbomen) of geen (naaldbomen, m.u.v. larix en nog wat anderen) blad verliezen. Binnenshuis ontbreken natuurlijk de seizoenen en daarbij wordt de lucht door verwarmingen gortdroog, funest voor uberhaupt veel planten. Ik schat zo in dat fatsia japonica geen secundaire diktegroei kent en aldus wordt er geen hout gevormd, alleen een dik pak stengels. ALternatieven zijn natuurlijk dat je een boompje zaait in iemand anders zijn tuin en hem tzt naar je eigen tuin verplant, wel handig om tussendoor de wortels te snoeien en een paar keer verplanten zoals in een boomkwekerij ook gebeurt. 2,5 meter na 5 jaar is vrij klein, Japanse esdoorn komt denk ik wel in aanmerking, misschien magnolia, maar beide neigen meer naar heesters. Fruitbomen kunnen ook een optie zijn, die zijn goed te snoeien, misschien zelf een aantal spillen opkweken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Heb je toevallig geen balkon of een plek bij je woning waar je de boom neer kan zetten? Ik bedoel dat je dan de boom gewoon in een pot buiten kan zetten.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Wat hierboven al is gezegd ga ik niet nog eens herhalen maar houd ook rekening met het feit dat lengtegroei = diktegroei. Daar waar je op de stam een cm dikker wilt zul je (beetje afhankelijk van de soort) al snel naar een meter lengtegroei moeten.
Ik heb in mijn voortuin 8 jaar geleden een pink dikke Noorse esdoorn (Acer platanoides) geplant, een paar keer heb ik de lange takken (tot 3m) terug gesnoeid en weer laten groeien. De stam heeft nu een diameter van ongeveer 25cm op zo'n 40cm hoogte gemeten, de takken zijn nu een kleine 5m hoog en gaan binnenkort er weer af. De boom is voor mijn doel (Vormsnoei) nu dik genoeg. Om een fatsoenlijk stuk hout uit een stam te krijgen voor een meubel dien je echter nog een stuk dikker te gaan ben ik bang.
Daarbij komt nog de term 'boompje groot, plantertje dood', wat wijst op het feit dat het tientallen jaren duurt voordat je er iets mee zou kunnen doen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wat hierboven al is gezegd ga ik niet nog eens herhalen maar houd ook rekening met het feit dat lengtegroei = diktegroei. Daar waar je op de stam een cm dikker wilt zul je (beetje afhankelijk van de soort) al snel naar een meter lengtegroei moeten.
Ik heb in mijn voortuin 8 jaar geleden een pink dikke Noorse esdoorn (Acer platanoides) geplant, een paar keer heb ik de lange takken (tot 3m) terug gesnoeid en weer laten groeien. De stam heeft nu een diameter van ongeveer 25cm op zo'n 40cm hoogte gemeten, de takken zijn nu een kleine 5m hoog en gaan binnenkort er weer af. De boom is voor mijn doel (Vormsnoei) nu dik genoeg. Om een fatsoenlijk stuk hout uit een stam te krijgen voor een meubel dien je echter nog een stuk dikker te gaan ben ik bang.
Daarbij komt nog de term 'boompje groot, plantertje dood', wat wijst op het feit dat het tientallen jaren duurt voordat je er iets mee zou kunnen doen.

Dank voor je imput, juist vanwege je mooie en passende uitspraak wil ik het liefste nu beginnen, ben nu 25 jaar, mijn verwachting is dat ik met een jaar of 25 a 30 voldoende formaat heeft om er een leuk kastje, tafeltje of kistje van te maken. ik hoop dat de stam dan toch rond de 40 cm zal zitten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je een boom in een pot hebt staan, bepaald het formaat van de pot het formaat van de boom. De boom wordt wel (iets) dikker, maar niet veel langer. Je kan het bonsai noemen als je wilt. Snoeien van de boom is niet erg belangrijk, snoeien van de wortels wel. Elke twee jaar de wortels snoeien en in verse potgrond zetten. Vooral de dikke wortels weghalen.

Op balkon is beter, maar veel bomen kunnen ook binnen staan. Dan af en toe even onder de douche zetten.

Ik heb veel bomen in pot in de tuin staan, om er later mooie bonsai van te maken. Ik vergeet nogaleens de wortels te snoeien, waardoor ze telkens vastgroeien in de grond :(
Nadeel van later in de volle grond zetten kan zijn dat ze ineens flink gaan uitschieten. Dat kan een lelijke boom opleveren.
 

DennisvanBaast

Nieuw lid
7 sep 2015
8
0
Er zijn weinig 'bomen' die niet groter worden dan 2 a 3 meter. Dan zul je al snel een struik moeten kiezen die dikke stammen maakt. Je zou ook kunnen wachten met planten en een snellere groeier planten zoals een toonaangevende sinensis of pauwlonia elongata deze zijn vlug groot en dik genoeg om eventueel iets van te maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eerst een paar jaar verzorgen als bonsai boompje daarna de tuin in en boom zal groeien. Nu denk ik niet dat je er voordeel uit kan halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.