Bielzen

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Hallo!

Ik gebruik het woodworkingforum al geruime tijd en omdat er al een schat aan informatie op staat heb ik nooit wat hoeven posten! Tot vandaag.

Ik wil graag een salontafel maken van oude spoorbielzen. Nou zijn die dingen niet het meest fris en carboleum schijnt niet zo lekker voor de gezondheid te zijn. Toch vindt ik de uitstraling van een oude spoorbiels erg mooi.

Ik vraag me af of je deze zou kunnen bewerken met een epoxycoating om het als het ware "af te sluiten", en of je hiermee dan ook de ongewenste geurtjes die een spoorbiels kan afgeven mee voorkomt. Zou een goede epoxy hechten op dit materiaal?

Ik heb nog nooit met epoxycoating gewerkt maar de hoogglans afwerking vindt ik erg mooi.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of veel verstand van!?
 

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Voor zover ik weet mogen er geen gebruikte spoorbielzen verhandeld worden aan particulieren. Dit inderdaad vanwege de schadelijke creosoot olie die destijds gebruikt werd ter verduurzaming van de bielzen. Zou je niet gewoon een nieuwe eiken biels kunnen nemen en die kunnen "behandelen" zodat deze lijkt op een oude gebruikte? Ik denk dat er vast mensen zijn die hier een methode voor hebben.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Bedankt voor de reacties. Nieuw bewerken is inderdaad ook een mogelijkheid maar ik vindt de uitstraling van oude, liefst al voor een deel vergaan, juist mooi. Beetje zoals op onderstaande foto, zijn dit geen "spoortbielzen"? Dan heb ik misschien de verkeerde naam gebruikt.

Ideeën?



Bielzen.JPG
 

Bijlagen

  • Biels.JPG
    Biels.JPG
    70,4 KB · Weergaven: 270

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
en ze zitten vol met creosootolie en andere troep; daar hecht niks op en die wil je niet in je kamer hebben....
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Lijkt mij dat er nogal wat nadelen kleven aan het gebruik/ verwerken van spoorbielzen. De bielzen zijn wss vervuild met zand/ ijzer/ grint, om nog maar te zwijgen van de middelen waarmee de bielzen behandeld zijn. Creosoot (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) is zwaar kankerverwekkend.
Er zijn vast veiligere middelen om nieuwe onbehandelde eiken bielzen een oude doorleefde uitstraling te geven, en die je dan met een gerust hart in je interieur kunt plaatsen.
http://www.eikenhoutenbalken.nl/eiken-bielzen/
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ben het met de voorgangers eens. Als je bielzen wilt die zo verweerd zijn dat je geen last van de creosoot wilt hebben, gebruik dan gebinten. Minder verweerde gebinten zweten het creosoot uit. De vlekken krijg je niet meer uit de kleding om over de penetrante stank nog maar niets te zeggen. Ze zijn allen geschikt als hoekpost in een weiland. Maar veel boeren willen ze ook niet meer hebben want het is chemisch afval als je bij de stort er mee komt.
 
P

Pel

Guest
Misschien zou het een mogelijkheid zijn om de bielzen te laten stralen, maar of je dan de creosoot olie nog ruikt?

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb vroeger een 3-tal oude bielzen bewerkt met een oude houtbeitel en een haakse slijptol.
Deze zijn toen gebruikt om een gedeelte van de zolder in de kamer op te vangen. We hadden geen last van stank o.i.d..
Werd er toen misschien iets anders gebruikt om de bielzen te verduurzamen?

en ze zitten vol met creosootolie en andere troep; daar hecht niks op en die wil je niet in je kamer hebben....
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Er is veel tweedehands hout verkrijgbaar wat vergelijkbaar is aan een spoorbiels. Bv. wagondelen, of een meerpaal, of een stuk spant. Ga gewoon even neuzen bij een tweedehands bouwmaterialenwinkel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou zijn die dingen niet het meest fris en carboleum schijnt niet zo lekker voor de gezondheid te zijn.
Ach, je moet het niet opdrinken...

Oude spoorbielzen hebben tientallen jaren in weer en wind gelegen. Dat wat er uit kan logen van de carboleum zal dus reeds lang uitgeloogd, verdampt, of anderszins vertrokken zijn. De componenten die er nog in zitten zitten lekker opgesloten. Dat komt vrij bij bewerkingen (zagen enzo) maar vooral bij verstoken. Zolang je de bielzen (grotendeels) intact laat en ze goed afsluit lijkt de residuele creosoot me geen groot probleem. Dat betekent ook dat de nog aanwezige creosoot hoogstwaarschijnlijk weinig of geen effect meer gaat hebben op de hechting van de epoxy.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Dus wellicht toch mogelijk, dan ga ik op het oog kijken of het er een beetje fatsoenlijk uit ziet. Als het gaat stinken breng ik het spul zo naar de stort, als je kijkt wat ze kosten, daar hoef ik het niet voor te laten.

gebinten etc, zijn een mooi alternatief maar in veel gevallen erg aan de prijs. ik ga nog eens even goed rondneuzen. Bedankt voor de tips!!!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Als je spoorbielzen naar de stort brengt ga je voor de hoofdprijs, want het is chemisch afval.
Let dus op.
 
P

Pel

Guest
Joerai, als je niets uit probeert dan weet je het ook niet, als je de al bielzen hebt, zou ik het gewoon maken, het enige wat je verliest is de tijd die je erin steekt.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.