Paulk Inspired Workbench

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Even topic uitgesplit ..Ik ben dus van plan om binnenkort een PaulK inspired workbench te maken ..Aangepast aan de plaats die ik er voor heb .. en hij moet niet mobiel zijn .Eerst wat ik afvraag is materiaal keuze .. hij gebuikt PlyWood 1/2" .Dus in Belgie/Nederland Multiplex 12mm .. maar daaar heb je ook soorten in .. (welke houtsoort er in gebruikt wordt ) in de DHZ heb je meestal maar 1 soort ..Als je dan kijkt de MFT tafel van festool is met MDF blad met bench gaten .. maar de hele bank in MDF maken .. lijkt me toch niet zo een goed idee ..Ander optie die mss te overwegen is .. betonplex als toplaag .. Graag pro's & contra's :)
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ben ook al lange tijd aan het overwegen om deze werkbank te maken.
De meesten gebruiken berkenmultiplex, maar dit is vrij duur, zeker aangezien je zo'n 5 platen nodig hebt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De mijne is van berken multiplex 12 mm gemaakt. Berken heeft m.i. de goede verhouding tussen gewicht en stijfte. Voor de schragen à la Paulk vind ik 12 mm in de praktijk iets te dun; ik ga die van mij denk ik verstevigen omdat ze iets te veel doorbuigen. Het kan ook zijn dat ik 'echte' poten maak, aangezien mijn Paulk niet buiten mijn werkplaats gebruikt wordt.

Ik zou geen betonplex gebruiken. Is vervelend materiaal om te bewerken en te zwaar. Als je het blad 'beter' wilt maken kun je er altijd nog hpl opplakken.

Wat betreft de prijs: je hoeft geen B/BB te gebruiken, het mag ook wat minder van uiterlijk zijn. Scheelt in de prijs. Ik heb wel de mooiere gebruikt en was iets van 225 euro kwijt, als ik het me goed herinner. Afgewerkt met lijnolie.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik heb hem gewoon van 12mm multiplex gemaakt direct van de Hornbach. Werkt prima. MDF is erg zwaar en betonplex is duur. De tafel is stevig genoeg. Wij hebben er met 3 man op gestaan zonder problemen. Ook de schragen zijn van 12mm.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Yep ik ga idd wel voor multiplex 12MM gaan .. maar ik ga die niet op schragen zetten .. wss met balkjes een kaderment maken en daar dan later eventueel nog lades/kastjes in voor storage .. Ben er alleen nog niet uit hoe groot ik die maak .. 120x240 cm is wat groot .. denk eerder 120 x 150 of 120x200 te doen .. heb maar klein werkplaatsje .. ( garage voor 2 auto's achter elkaar )TylerDIY is beetje wat ik ongeveer wil maken : https://www.youtube.com/watch?v=Erlqzta6encGa er wel de gaten in maken voor benchdogs :)Iemand een idee wat multiplex 12mm zoal kost ? Ik vrees dat ik hier maar één soort vind in dhz .. en die is nogal bruinig .. nie zo mooi als die in filmpjes van Paulk / JayBates / TyelerDIY ..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Berken multiplex 12 mm B/BB kost 26–30 euro per m2, ex BTW, dus iets van 97 tot 113 per plaat. Had ik toch iets anders in het hoofd…
CP/CP is een stuk goedkoper, rond de 16 per m2, dus 60 euro per plaat… (Prijsniveau 2014, groothandel.)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik begin dit weekend aan mijn Paulk werkbank. ik ga voor 2 stuks van 60x175 in multiplex 12mm en de schragen in 18mm.
In de ene wil ik een freestafel maken en in de tweede ruimte voor de afkortzaag. Aan beide samen wil ik dan mijn tafelzaag hangen.

Wat betekent die B/BB en CP/CP juist?

Eens opgezocht en de platen die ik besteld heb zijn "Standaard Multiplex WBP - Hardwood - Lauan - Meranti BB/CC"
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
  • B: Ongevoegd, opgepropt, tweezijdig geschuurd. Kleine open noestjes mogen voorkomen. Kleine kopscheurtjes en enige miskleur vormen geen reden tot afkeuring. Geschikt voor blank lakwerk.
  • BB: Gepropt, 2 zijde geschuurd. Goede doorsnee kwaliteit. Aan beide zijden geen uitgevallen noesten. Grove gebreken zijn vervangen door ingezette stukjes. Geschikt voor schilder- en fineerwerk.
    WG: Als BB, alleen zijn uitgevallen noesten wel toegestaan.
  • S: Opgepropt, wel gevoegd, willekeurig aantal gesloten noestjes. Miskleur geen reden tot afkeuring.
  • CP: Geschuurd en gepropt, waarbij soms twee proppen voor een kwast zijn gebruikt, naast bruin kernhout kunnen voorkomen: grotere vaste noesten, kopscheurtjes en kleine technische gebreken. Geschikt om over te plakken met onder meer Duropal.
  • C: Ingezette stukjes, open en gesloten noesten. Miskleur en overlap (over elkaar geplaatste fineerlaag in de kern) zijn toegestaan.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ziet er nie slecht uit !ik twijfel dus idd nog over de toplaag .. CNC zal niet echt optie zijn ..Ik zie dat je geen pockethole gebruikt hebt ? maar extra balkjes om te schroeven ?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
effe gevraagd aan beroeps timmerman die ik ken en die zegt dat ze in usa vooral Yello Pine gebruiken. Heb dit ook gevonden op de site van een lokale grote houthandel ..Morgen eens bellen .. wat zo een plaat kost .. volgens Paulk .. 33$ per sheet .. vrees dat dit hier wat duurder ga zijn :)http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/southern-yellow-pine Verkrijgbaar bij cras, dedeurwaerder en nog wel wa winkels ook. Frans Vlaeminck.Is goedkoop, maar je moet de rechte platen uitzoeken want is een minderlagse multiplex.
 

Bijlagen

  • yello-pine.jpg
    yello-pine.jpg
    23 KB · Weergaven: 517
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Zonet even langsgeweest in een grote houthandel in de buurt . ( amper +/-3km van mijn deur )

effe wat prijzen gevraagd voor multiplex

12MM
---------
Multiplex Populier ( spanje ) 10,22 euri m²
Multiplex Oko garantie 17,33 eur m²
Multiplex Berk (rusland ) 19,36 euro m²

15MM
----------

Multiplex Pine ( pools) 16,60 euro m²
Multiplex Oko garantie 19,90 euro m²
Multiplex Populier 11,67 euro m²
Multiplex Berk ( rusland ) 22,62 m²

In neig nu naar populier 12mm of 15mm te gaan .. heb ze zien liggen in de loods ziet er mooi licht uit .
De yellow pine platen ook zien liggen .. maar dat zit dus vol met knoesten en is niet zo mooi vlak .. gebruiken ze volgens mij vooral op werven voor op de grond te leggen .
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
In neig nu naar populier 12mm of 15mm te gaan .. heb ze zien liggen in de loods ziet er mooi licht uit .
De yellow pine platen ook zien liggen .. maar dat zit dus vol met knoesten en is niet zo mooi vlak .. gebruiken ze volgens mij vooral op werven voor op de grond te leggen .

Persoonlijk vind ik populier te zacht. Het oppervlak deukt en beschadigt veel sneller dan berken of MDF in mijn optiek.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Zijn dit prijzen met of zonder btw?


Stuur eens een mailtje naar Vanrobaeys in Izegem om prijs te vragen. Ook niet zo heel ver voor jou dacht ik?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Klopt zonder btw.
Prijzen van omniplex.

Vanrobays ken ik ook ..maar ben er geen klant. Heb nu ook prijs gekregen voor beuk rond de 12eu ( romeense denk ik )of 14eur (Poolse grenen )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.