van handgereedschap naar meer elektra :)

Geck0

Actieve deelnemer
Ik houd erg van handmatig houtbewerken en ik doe het ondertussen al een tijdje op die manier., maar sinds kort veel klussen op mijn werk met een bovenfrees gedaan.., en dat is ook best leuk :D
Maar tja om er eens rustig met frezen te beginnen hoeft het niet gelijk een superluxe apperaat te zijn.
Hoofdzakelijk wordt het profiel aanbrengen, wat inleg werk met de frees lijkt me ook erg leuk.,
Groeven en zwaluwstaartjes blijf ik wel met de hand doen want geeft veel voldoening op die manier.

Al om al heb ik dus wat freesbitjes nodig (al aardig wat dingen daar voor gevonden)

En om inleg werk te doen? kom ik niet helemaal uit vanwege kopieer ringen enzo
moet ik dan zoiets als op deze foto hebben?
3805_1898_popup.JPG

verder een bovenfrees natuurlijk
ik denk om te beginnen een budget van rond de €200ish
Hebben jullie een idee wat voor "beginner" een mooie frees kan zijn?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb zelf een tijdje geleden een Makita 700 aangeschaft ..https://www.klium.be/makita-rt0700cx3j-combinatie-kantenfrees-bovenfrees-710w-304103
Vond dit goed setje om mee te starten .. kwa prijs/kwaliteit ..
Wellicht voor het zwaardere frees werk te licht .. maar voor mij voldoet het tot nu doe ..afronden kant , flush trimmen , cirkeltje uitfresen ..vrees met 200 euro je niet veel verder komt tenzij in diy gamma bosch / b&d / powerplus .. maar dat is duurkoop soms ..
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Triton is nogal populair in VS ook laatste tijd .. je ziet ze meer en meeer in youtube video's idd ..of de kwaliteit zo super is weet ik niet .. ze zijn in elk geval iets betaalbaarder den Festoool :)
 
Laatst bewerkt:

Geck0

Actieve deelnemer
ok na een beetje research wordt het inderdaad een triton maar dan de TRA001
En in het voorjaar als ik al dat gefrees leuk vind ga ik zelf een freestafel maken (beetje zoals die van 3dmazter)
ondertussen ben ik aan het kijken welke miter tracks, inserts, klemmen, miter gauges en noem maar op :D ik ga gebruiken
Als het zover is maak ik daar ook zeker een berichtje van!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.