Nog een wijze les

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Voor het Zonnebloem schaaltjes project kwam ik een schaaltje tekort. Dus moest er nog snel nr. 178 gemaakt worden. Ik had nog een ruw exemplaar liggen van lindehout, ooit van Ronald Kanne gekregen.
De gekrompen en vervormde schaal in de chuck ingespannen en de binnenkant en een gedeelte van de buitenkant in model gedraaid. Daarna het schaaltje op een ronde plaat betonplex gemonteerd om de bodem af te werken.
En toen gebeurde het ......
De schaal knalde in een paar stukken uit elkaar en de fragmentatiebom knalde tegen mijn hoofd. Een stuk raakte mijn bril en ramde de linker veer eraf met een stuk van de kunststof lens. Gelukkig ben ik brildrager anders was het heftiger geweest. Maar als ik een veiligheidsbril op gehad had was mijn gewone bril nog heel geweest. Het wordt nu een kostbaar uitje naar de opticien.

DSCN0732[1].jpg
Tja, dit is niet meer te repareren.

Houtdraaiers van Nederland en België, welke oog- of gelaatbeschermers gebruiken en adviserenjullie, met name als er nog een gewone bril onder moet?
En jullie hebben allemaal gelijk, met had je maar eerder .... enz., enz. Dit is weer typisch zo'n voorbeeld van 'als het kalf verdronken is dempt men de put'.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Goedemorgen Pieter,
Wees maar blij dat het alleen je "bril" is geweest, alhoewel ik altijd bescherming draag ook al ben ik brildragend.
B.V. bij het slijpen op de slijpmachine en met haakse slijper komen er vaak vonkjes tegen je bril die dan beschadigingen geven op je glazen.
Had al diverse veiligheidsbrillen gekocht als brildrager maar nog nooit een fijne gevonden totdat ik zoiets heb gekocht.
1500219[1].jpg
Ik gebruik zo'n soort kap en ook bij houtbewerking, jaren geleden gekocht bij een Formido bouwmarkt ik dacht tussen de 5 en 10 euro.
Mvg,:).
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Gelukkig is het met jou goed afgelopen! En zoals je zelf al aangaf, een wijze les.
Valt dit niet onder de categorie; "Door schade en schande wijs worden?"

Groet,
Jan
 
P

Pel

Guest
Het wordt vaak niet gedaan, als je een kleinigheidje nog moet weg slijpen, of even vlakken op de vlakbank, of in jou geval was het dan draaien, maar er zijn ook talloze voorbeelden om voor die kleine correctie voor even de veiligheidsregels niet toe te passen. Zoals het voorbeeld van Pieter zijn er vele die er niet zo goed vanaf zijn gekomen, door dit incident te vermelden houd ons dat toch weer scherp tijdens uit oefenen van ons vak (hobby).

Groet Pel.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Oefff....gelukkig niet al te dramatisch afgelopen......afgezien van een noodzakelijke investering in een nieuwe bril en "de schrik" dan...... Sterkte daarmee....!

We weten het allemaal: houtbewerken met machines is een niet-geheel ongevaarlijke hobby, ik probeer weliswaar altijd de veiligheid hoog in het vaandel te houden en me ook maximaal te concentreren, maar desondanks heb ik ook wel eens een "oeps-dat-ging-gelukkig-weer-goed" momentje meegemaakt.
Ik troost me maar met de gedachte dat parachute springen of motorracen nog veel "engere" hobbies zijn.......en daarom begin ik daar dan maar niet aan......

Sterkte!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik troost me maar met de gedachte dat parachute springen of motorracen nog veel "engere" hobbies zijn.......en daarom begin ik daar dan maar niet aan.....

Ja, dat weet ik wel. Ik heb ook jaren aan bergbeklimmen gedaan en groepen geleid. Veiligheid stond altijd voorop. Maar ook daar gebeuren ongelukken. Ik heb een keer mijn enkel gebroken en mijn dochter haar onderbeen. Risicosport en dat is houtbewerken ook blijkbaar.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
dat is inderdaad wel even schrikken,ben ook brildragen en ga me toch ook eens een deftig scherm halen , al is het "snel nog even " gevaar altijd aanwezig
(btw ik haalde mijn bril op brillen24 een online shop koste nog geen 40 euro voor ongeveer herzelfde model die jij hebt en heb die nu 4 jaar en heel tevreden mee )
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Vroeger in de keuken heb ik regelmatig zaken fout zien gaan. En in elk geval gebeurde het bij mensen die heel goed wisten hoe men een mes moest vasthouden, of hoe een warme vloeistof altijd van je af te gieten. Maar ging het fout omdat men a: niet gefocused was of B: te snel wilde werken of even gauw tussendoor. Het is DE reden waarom ik bijna niet draai momenteel, ik heb moeite met focussen en zodra ik ga draaien merk ik dat mijn gedachten al snel afdwalen, dan stop ik direct zodra ik dat merk.

Gelukkig valt de (lichamelijke) schade mee Pieter. Heb je een reserve bril of moet je nu een weekje bijziend door het leven?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Gelukkig valt de (lichamelijke) schade mee Pieter. Heb je een reserve bril of moet je nu een weekje bijziend door het leven?
Over een half uur zit ik bij de opticien voor een oogmeting en een nieuwe bril. In de tussentijd gebruik ik de kapotte bril met één poot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.