Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: Nog een wijze les

Nog een wijze les

Voor het Zonnebloem schaaltjes project kwam ik een schaaltje tekort. Dus moest er nog snel nr. 178 gemaakt worden. Ik had nog een ruw exemplaar liggen van lindehout, ooit van Ronald Kanne gekregen.
    De gekrompen en vervormde schaal in de chuck ingespannen en de binnenkant en een gedeelte van de buitenkant in model gedraaid. Daarna het schaaltje op een ronde plaat betonplex gemonteerd om de bodem af te werken.
    En toen gebeurde het ......
    De schaal knalde in een paar stukken uit elkaar en de fragmentatiebom knalde tegen mijn hoofd. Een stuk raakte mijn bril en ramde de linker veer eraf met een stuk van de kunststof lens. Gelukkig ben ik brildrager anders was het heftiger geweest. Maar als ik een veiligheidsbril op gehad had was mijn gewone bril nog heel geweest. Het wordt nu een kostbaar uitje naar de opticien.

DSCN0732[1].jpg
    Tja, dit is niet meer te repareren.

Houtdraaiers van Nederland en België, welke oog- of gelaatbeschermers gebruiken en adviserenjullie, met name als er nog een gewone bril onder moet?
    En jullie hebben allemaal gelijk, met had je maar eerder .... enz., enz. Dit is weer typisch zo'n voorbeeld van 'als het kalf verdronken is dempt men de put'.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Goedemorgen Pieter,
    Wees maar blij dat het alleen je "bril" is geweest, alhoewel ik altijd bescherming draag ook al ben ik brildragend.
    B.V. bij het slijpen op de slijpmachine en met haakse slijper komen er vaak vonkjes tegen je bril die dan beschadigingen geven op je glazen.
    Had al diverse veiligheidsbrillen gekocht als brildrager maar nog nooit een fijne gevonden totdat ik zoiets heb gekocht.
    1500219[1].jpg
    Ik gebruik zo'n soort kap en ook bij houtbewerking, jaren geleden gekocht bij een Formido bouwmarkt ik dacht tussen de 5 en 10 euro.
    Mvg,.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Dat had idd erger kunnen zijn, gelukkig is het alleen je bril.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Gelukkig is het met jou goed afgelopen! En zoals je zelf al aangaf, een wijze les.
    Valt dit niet onder de categorie; "Door schade en schande wijs worden?"

Groet,
    Jan

Fijn zo'n bescherm engeltje. Effe snel doe ik niet meer. Gaat bij mij te vaak niet goed.

Pieter,
    Gefeliciteerd dat dit zo goed is af gelopen.
    Ik ken een situatie waar dat heel wat minder het geval was.
    Effe snel niet meer doen!

Gelukkig is het goed afgelopen! Wil je een nieuwe? :-)
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het wordt vaak niet gedaan, als je een kleinigheidje nog moet weg slijpen, of even vlakken op de vlakbank, of in jou geval was het dan draaien, maar er zijn ook talloze voorbeelden om voor die kleine correctie voor even de veiligheidsregels niet toe te passen. Zoals het voorbeeld van Pieter zijn er vele die er niet zo goed vanaf zijn gekomen, door dit incident te vermelden houd ons dat toch weer scherp tijdens uit oefenen van ons vak (hobby).

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dehoutdraaierij Bekijk Berichten
    Gelukkig is het goed afgelopen! Wil je een nieuwe? :-)
    Zit er dan garantie op ....?
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Forum Rechten