Is deze constuctie van het spouwmes wel of niet veilig?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Naar aanleiding van dit topic vraag ik me af wat nu wel en niet veilig is.

Volgens onderstaand filmpje moet het spouwmes net onder...


Een advies

Ik zou gewoon het bovenste stuk van het huidig spouwmes afzagen en wat netjes vijlen......

Fons



Ik ga waarschijnlijk morgen nog even een goede ijzerzaag & veil kopen zodat ik de spouwmes kan aanpassen naar het advies van Fons.



Zaag zelf met een cms module en daar zit de beschermkap gemonteerd op het spouwmes. De kromming zit net onder de hoogste zaagtanden maar de rest erachter steek er gewoon bovenuit. Als je bij deze module het spouwmes aan zou passen dan kan je de beschermkap niet meer monteren en daar maak je het niet veiliger mee.
cmsts.jpg

De constructie zoals bovenstaand zie ik op meerdere zaagtafels en is dit nu safe of een compromis die eigenlijk niet veilig is?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kap aan het spouwmes is goedkoper te produceren dan op een losse steun. Nadeel daarvan is dat je geen sponningen en groeven kunt zagen en invalwerk is ook niet mogelijk.
Het is allebei veilig.
 
A

Athanor

Guest
Mijn advies is bedoeld voor de gevallen dat je een blinde zaagsnede wilt maken, bijvoorbeeld voor het zagen van sponningen en groeven. Er moet in de andere gevallen natuurlijk altijd een beschermkap boven het zaagblad staan. In dit geval zou ik een tweede spouwmes kopen en een aanpassen voor de blinde zaagsnedes.


Fons
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kap aan het spouwmes is goedkoper te produceren dan op een losse steun. Nadeel daarvan is dat je geen sponningen en groeven kunt zagen en invalwerk is ook niet mogelijk.
Het is allebei veilig.

Of je doet het op de manier zoals te zien is in het filmpje vanaf 2.56. Hoewel er een soort van spouwmes -die mee veert- uit de invalzaag komt vraag ik me af of het wel voldoende is en veilig.



Mijn advies is bedoeld voor de gevallen dat je een blinde zaagsnede wilt maken, bijvoorbeeld voor het zagen van sponningen en groeven. Er moet in de andere gevallen natuurlijk altijd een beschermkap boven het zaagblad staan. In dit geval zou ik een tweede spouwmes kopen en een aanpassen voor de blinde zaagsnedes.

Fons

Lijkt me een goede optie.

Je kunt ook gaan voor een zgn euro-spouwmes http://nl.feldershop.com/be/Zagen/A...mes.html?listtype=search&searchparam=spouwmes.
De beschermkap is er makkelijk af te nemen waardoor je vrij simpel een blinde zaagsnede kunt maken

Denk niet dat deze in de ts 55 past.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als ik beide topics lees ( dit topic en het topic van traveler ) vind ik e.e.a. wat verwarrend worden.

Klopt het dat de oplossing van Jan van der Ploeg de beste optie is?
In dat geval: hoe sterk moet je de arm maken waar de beschermkap aan zit?
Of is dit alleen bedoeld voor wegspattende splinters?

Sorry als ik domme vragen stel, maar ik raak echt de weg een beetje kwijt.

Een advies zoals Fons *) gaf, waarbij na een week of 6 blijkt dat ie dat voor een speciale situatie bedoelde schept verwarring.

*) absoluut geen aanval op de persoon, dit soort dingen gebeuren op een forum. Maar de effecten kunnen groot zijn met alle gevolgen vandien.
 
A

Athanor

Guest
Goed dat je om verheldering vraag Lemen! Mijn oorspronkelijke advies wijkt niet af van de verheldering die ik later geef, was een advies n.a.v. de opmerking die de topicstarter maakte over de reden waarom hij het spouwmes verwijderd had nl.:
het spoumes bij de dw745 steekt boven de zaag uit. dus gleuven zagen kan niet. dat was de primaire reden dat ik het er af had gehaald

Ik denk dat dit staande blijft voor de gemiddelde tafelmachine. Het verhaal zal anders worden als we aan CMS sets met een TS55 gaan beginnen.

Fons
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@lemen,

De oplossing die Jan geeft is denk ik het beste. Een deugdelijk spouwmes (op de juiste lengte zoals door Fons aangegeven) en een aparte verstelbare beschermkap die stevig is gemonteerd. Een stevige constructie is belangrijk! Veel beschermkappen zuigen ook af wat minder stof geeft.

Lees net weer een reactie in het andere topic over een hulpgeleider met voorbeelden uit een boek. Daar had ik nog nooit van gehoord. Stel zelf de lengteaanslag parallel af aan het zaagblad en tot nu toe geen problemen.

Een hele tijd de zaaghoogte afgesteld zodat de tanden 1 tandhoogte boven het te zagen materiaal uitstak. Waarom? omdat het vaak had gelezen en tegenkwam in filmpjes. Nu zet ik het zaagblad hoog omdat de ervaring dit makkelijker zaagt en zie ook geen brandvlekken op het materiaal. Wat duidt op minder wrijving en weerstand. De meningen blijven verdeeld over hoog of laag.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb vroeger geleerd dat het spouwmes altijd 2a3mm onderhet hoogste punt van het zaagblad moet staan.
Ook zat er altijd een hulpgeleider aan de parallelgeleiderdeze diende dan voor het afkorten en schulpen de instelling van het schulpen hing dan af van de dikte van je hout .
Helemaal precies weet ik het niet meer want dat is ook alweer 35 jaar terug in de tijd.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.