Freestafel maken.

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik wil graag een frees tafel maken met kastjes eronder.
Mijn plan was om een Hitachi bovenfrees van 2000 watt te gebruiken.

Een foto van een freestafel waar ik aan zat te denken staat in de bijlage.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dit is een vraag (dan mis ik alleen het vragende gedeelte) of een mededeling?

Gebruik de search eens, want er is al veel geschreven over zelfbouw freestafels en enkele heren van hier hebben ook hele mooie exemplaren zelf gemaakt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En probeer het eens in het forum "electrisch gereedschap". Ik neem tenminste aan dat je geen handslinger op die frees gaat zetten.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo,

Zoals ik al zij ben ik nieuw hier op het forum
Ik heb al gezocht onder freestafel, en frezen, maar zo kon ik niet echt wat vinden.

Maar onder elektrisch gereedschap zal ik eens kijken.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Bedankt timmertje dat je me daarop wees.

Ik heb de link (topic) aangeklikt en gekeken onder de rubriek elektrisch gereedschap.
Ik ben heel wat meer te weten gekomen.
Maar ik wil graag elektronisch de frees in hoogte kunnen verstellen.

Weet iemand ook hoe ik dat het beste kan doen?

Groeten Rudolf
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Elektronisch de frees in hoogte verstellen op de millimeter nauwkeurig?
Dat ga je niet goedkoop voor elkaar krijgen. Hoe had je dat in gedachte?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Mij lijkt het het handigste om een electomotor(tje) te gebruiken en dat die dan bijv. schroefdraad aandraait, zo moet je geloof ik de frees in hoogte kunnen verstellen.

Maar hoe ik dat precies moet maken, dat weet ik dus niet.

Groeten Rudolf
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Rudolf zei:
Bedankt timmertje dat je me daarop wees.

Ik heb de link (topic) aangeklikt en gekeken onder de rubriek elektrisch gereedschap.
Ik ben heel wat meer te weten gekomen.
Maar ik wil graag elektronisch de frees in hoogte kunnen verstellen.

Weet iemand ook hoe ik dat het beste kan doen?

Groeten Rudolf

Waarom elektrisch, vele frezen kun je van bovenaf in hoogte verstellen, werkt makkelijk, vlug en heel precies. Vroeg me gewoon af waarom je het elektrisch wilt?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Chris_belgium zei:
Waarom elektrisch, vele frezen kun je van bovenaf in hoogte verstellen, werkt makkelijk, vlug en heel precies. Vroeg me gewoon af waarom je het elektrisch wilt?

Ik heb van een professioneel meubelmaker gezien dat hij zijn frees hoogte kan bedienen met de voet. (zo kan hij de frees in hoogte verstellen als hij aan het frezen is) Zoiets zat ik ook aan te denken. Maar met een knopje vind ik ook al goed werken. Vandaar wou ik graag elektrisch het kunnen verstellen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals al gezegd, dit is geen onderwerp voor handgereedschap, zeker niet als je ook niet met de hand de frees op en neer wilt bewegen :lol: .
Wil je de frees alleen maar op en neer bewegen, of moet dat met een nauwkeurigheid geschieden, want dan moet er ook een digitale meetliniaal op die gekoppeld is aan het elektrische mechanisme. Voorwaar geen kleinigheid. Voor het alleen op en neer zou je een (oude) accuboor kunnen gebruiken, die een spindel aandrijft. Daar zijn met wat googlelen op internet wel voorbeelden van te vinden.

jaap
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hoi Jaap,

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat dit onderwerp bij 'handgereedschap' zou staan.
Maar ik ben hier nieuw, dus had ik dat pas later door.

Maar wat noem je nauwkeurig, het hoeft echt niet op de halve millimeter nauwkeurig,
maar zo nauwkeurig mogelijk. (een digitale meter is een optie maar als dat ook nodig is)

Het idee van de boormachine is wel een goed idee.
Ik zal daar eens even wat meer informatie over opzoeken.

Groeten Rudolf
 
A

Athanor

Guest
Nou, ik wil wel even zeggen dat ik bij het meubelmaken wel op de halve mm kijk, sterker nog, ik denk dat het bij mij soms op een tiende mm aankomt :ugeek:

Ik denk dat een superfijne regeling met bijv. stappenmotor tenietgedaan zal worden door het probleem van de nulinstelling die je elke keer moet verkrijgen als je een nieuwe freesje in de machine zet, want dat is wel weer onnauwkeurig handwerk toch?

Fons
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo Wilco,

Dat idee van die digitale schuifmaat spreekt mij wel aan, daar ga ik eens mee experimenteren!
Ik hoop dat ik volgende week kan beginnen met de bovenfrees tafel bouwen (ik was liever nu al begonnen maar de frees heb ik nog niet)

Ik zat te denken om deze bovenfrees te kopen:
http://www.toolsxl.nl/hitachi-m12v2-bov ... Path=47_86

Is deze frees geschikt voor onder de freestafel?



Groeten Rudolf
 

pilot

Nieuw lid
2 mrt 2010
8
0
Heb dezelfde frees maar dan de oudere versie.Die hangt bij mij ook onder de tafel omdat ik hem te groot vind om uit de hand te werken.Voorlopig moet ik wel ,maar er staat een festool op mijn verlanglijstje.Bij de hitachi heb ik de diepte begrenzing (M8 draadeind) via een zelf gedraaide bus aan de frees bevestigd.De zool door geboord en de kunstof plaat verwijderd deze vervangen door lexan van 12mm.Kan zo bovenaf de frees in hoogte stellen.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik wil graag T-tracks (T profielen) kopen voor mijn freestafel. (ik moet hem nog maken)
Ik heb gehoord dat die dingen goedkoper zijn in de USA.
Weet iemand waar ik dat het beste kan bestellen?
(als iemand een goedkoop adres in nl weet zou ik ze daar ook wel willen kopen.)

Groeten Rudolf.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Bij de bekende zaak in Arnhem hebben ze wat T-Track spul.
Ik meen dat er in Duitsland een webshop zit die ook het nodige heeft.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Sterker nog, vanuit de US bestellen is stervens duur.
Ik wilde via peachtree woodworking een 2-tal tracks en een geleider kopen.
Verzendkosten 150 dollar! En dan wist ik dat er van de Douane ook een redelijke rekening zou verschijnen. Ben op dat moment maar afgehaakt. Voor dat geld kan je een stapel Tracks bij Baptist kopen :p .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.