Tuintafel van Robinia

A

Athanor

Guest
Hallo Tjeerd en andere belangstellenden,


Tuintafel (het onderstel)
Hierbij wat informatie over mijn tuintafelproject. Ik maak ze van Robinia, omdat ik ook zo weinig mogelijk met tropisch hardhout wil werken. Het hout komt van Jaap van Leersum van Inlands Hout te Burgum. Ik maak de poten 70x70, maar daar is moeilijk gaaf robinia voor te vinden. Vaak scheuren of gaten en andere onvolkomenheden, is echt zoekwerk en uit de schaaldelen halen met veel verlies. Volgende keer ga ik waarschijnlijk gelamineerde poten maken van dunnere delen. Ik heb het onderframe met de poten demontabel gemaakt en met pen en gat verbindingen. Twee sets van poten met een tussenregel (10x3 cm) zijn gelijmd. De andere tussenregels met pennen kunnen gemonteerd worden (ongelijmde pen en gatverbinding) via opgelijmde klossen en bouten die in een inschroefplug komen. Die pluggen (ik ben de originele naam kwijt) zijn van staal en schroef ik in een voorgeboord gat. Enige probleem wat hierbij kan optreden is evt, verkleuring van het hout door het staal vanwege het tannine gehalte van Robinia onder natte tuinomstandigheden. De messing pluggen vond ik echter te klein.




Het blad (formaat 190x90 cm)
Het blad heb ik ook met pen en gatverbindingen gemaakt. Ik gebruik wel een spatpen tegen het kromtrekken. De omlijsting is van 10x3 cm robinia. De latten in het blad zijn ook 3 cm en daar heb ik pennen aan gezaagd. In de lange regels van het blad heb ik sponningen gefreesd. De latten heb ik met een hulpstuk voor de juiste verdeling ingelijmd. Het blad schroef ik met klosjes in de voorgeboorde gaten vast (op de foto van het onderframe zichtbaar) zodat het vrijelijk kan rekken en krimpen). Alle kanten van de tafel heb ik met een frees afgerond R=8 en na het schuren met een watergedragen tuinmeubelolie afgewerkt, dat gebruik ik ook voor het onderhoud, ik laat ze dus (nog) niet vergrijzen. Dat doe ik zelf al genoeg ;-)!
Ik hoop dat je er zo wat meer inzicht in mijn aanpak heb gekregen.
Fons

P.S. Ik heb een bijpassend bankje al gemaakt, en twee stoelen zijn nu in de maak.




Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Prachtig Fons!
Een mooie grote tafel (jammer om die 's winters buiten te laten staan) en een goeie beschrijving.
Het blijkt dustoch mogelijk, met wat zoekwerk grotere maten robiniahout te gebruiken. Ik heb wel gezocht maar het was mij nog niet gelukt iets bruikbaars te vinden en de robiniaboom in onze tuin is nog te klein. Zelfde probleem heb ik met kastanjehout, ook een houtsoort die je rustig buiten kunt gebruiken.

Ja, ik zat vanavond al aan de buis gekluisterd.
Als ik de foto's zo bekijk ziet het hout er goed uit (geen noesten en scheuren).
Heb je de poten uit één stuk kunnen maken of toch twee delen gelijmd.
Trouwens, welke lijm heb jij gebruikt?

Jij hebt het over pluggen (jammer dat je die niet in RVS-uitvoering kunt kopen). Ik noem ze altijd indraaimoeren of houtdraadmoeren. Heb jij voor mij een tip hoe je die dingen meteen recht in het hout kunt draaien? Ik zit er altijd mee te worstelen.
Ik begrijp dat je de poten aan de lange regels hebt gelijmd. De bladklosjes met RVS-schroeven in het blad gezet?

De stoelen, wil je daar op termijn ook iets over kwijt?

Groet, tjeerd
 
A

Athanor

Guest
Juist om de tafel in de winter onderdak te plaatsen heb ik het onderstel demontabel gemaakt. De poten zijn aan de korte tussenregel gelijmd met Frencken PU lijm meestal de pasteuze soort. De houtdraadschroeven zitten in die pootstellen en de lange regels bout ik er aan vast.

De "indraaimoeren" schroef ik er in met een ratel-dopsleutel. ik neem een korte bout, draai er twee moeren op, hou een beetje speling onder de kop (om de bout later te kunnen lossen zonder de plug er weer uit te draaien) en het overblijvende draadeinde draai in in de "plug". Dan stevig vasthouden om recht te blijven en ratelen maar. een enkele moer is wel eenswat scheef, maar met een iets groter gat in de klos komt het wel goed. De ongelijmde pennen zorgen voor het verdere verband.

Groet van Fons



Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
mooi tafeltje
als je robinia hout zoekt kun je beter de zoekterm acacia gebruiken deze naam wordt voornamelijk in de houthandel gebruikt
hier een leverancier die het mischien op voorraad heeft

http://www.fijnhoutdrenthe.nl/acacia.html

voor die indraaimoeren kun je ook rampamoeren gebruiken
zie foto
07_Rampamoeren.jpg


Deze rampamoer is vervaardigd uit zamac, een zink-aluminium verbinding.

de moer is enigzins taps en heeft een borst je kunt hem er met een imbussleutel indraaien
doordat de moer taps is kun je hem redelijk recht in het hou draaien

rigometaal verkoopt ze http://www.rigometaal.nl

ik heb in het verleden veel van deze indraaimoeren gebruikt en weet daardoor dat je ze in hardere houtsoorten niet te strak moet voorboren want dan draai je ze kapot

kastanjehout is een goed alternatief om buitentafels te maken, let wel het is een stuk zachter
dan eiken en zeker zachter dan robinia. robinia is ook duruzamer dan de andere twee

Douglas is ook een goed alternatief om buitentafels van te maken, het is geen hardhout maar zeer duurzaam en een stuk goedkoper
 
A

Athanor

Guest
Leuk dat dit weer tips oplevert!

Inderdaad, nou weet ik het weer rampamoeren! Deze lijken me veel beter toe te passen dan de ex. die ik bij Auke Rauwerda heb gekocht. Roesten niet en kunnen beter worden ingeschroefd denk ik.

Die houthandel in drente had ik al op het oog, als ik weer eens bij emmen in de buurt ben ga ik er kijken. Bij Jaap van Leersum heb ik veel zoekwerk, maar kom er wel uit, moet echter alles op maat zagen en schaven.... maar daar heb ik deze hobby voor!

Website Inlands Hout: http://www.inlands-hout.nl/
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
die rampamoeren draaien een stuk beter in dan die andere indraaimoeren, het enige wat een nadeel is dat in harde houtsoorten je het imbus gedeelte kapot draait omdat je zoveel kracht moet zetten en je moet de borst dan ook even verzinken in vurenhout trekt ie wel in het hout
maar dat gaat bij robinia niet gebeuren
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
..... Die houthandel in drente had ik al op het oog, als ik weer eens bij emmen in de buurt ben ga ik er kijken.

Niet alle houtbewerkers komen uit het "hoge" noorden. Een goed adres in midden Nederland, voor o.a. robinia, wilde kers e.d. is
http://www.hardenzachthout.nl in Loenen (houthandel in kasteeltuin).

Mischien leuk om te weten. Ik heb wat technische eigenschappen in het Hout Vademecum nageplozen over robinia, tamme kastanje en europees eiken.
Alle drie de houtsoorten zijn moeilijk te verduurzamen.
houtsoort - duurzaamheidsklasse - nerf - gewicht (kg/m3) hardheid langsvlak
(Janka)
robinia II *) fijn 750 7550
tamme kastanje II grof 513 3070
europees eiken II / III matig/grof 700 6280

*) robinia heeft een hoge weerstand tegen aantasting insecten.

Groeten, Tjeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.