Welk materiaal het beste gebruiken?

Niels141189

Nieuw lid
3 dec 2015
1
0
Hallo allemaal, na een tijdje al hier alles te lezen heb ik nu zelf een vraag.

Ik ben zelf bezig om een nieuwe keuken te bouwen, alle kastjes ed zijn al klaar.

Nu komen we uiteindelijk aan bij de keukenfronten en ik heb al een contraprofielfrees aangeschaft.
Het idee is om paneeldeuren te maken, maar dan met een platte binnen plaat, zonder de bossing zeg maar.

Ik ben altijd van plan geweest om dit van MDF te maken, alleen laatste tijd begin ik toch wel te twijfelen.
Het mag niet al te duur worden, dat gaat gewoon niet, is het dan verstandig om gewoon MDF te gebruiken
of hebben jullie wellicht nog andere rendabele ideeen? Het gaat dan meer om de stijlen die gefreesd moeten
worden, want de binnenkant van MDF zal prima gaan.

Graag hoor ik van jullie!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik denk dat MDF dan toch geen slechte keuze is, freest en zaagt makkelijk en is enorm uniform. Ik neem aan de de kastjes nog geverfd worden, dan zie dat mdf ook niet meer, pak je multiplexplaat dan moet je er misschien 2x overheen.
Massief hout kan maar de kans op werken en kromtrekken is weer groter en mogelijk ook duurder? Dat laatste kunnen andere forumleden wel aangegeven denk ik.
Als ik goedkoop plaatmateriaal nodig heb pak ik ook altijd mdf van de plaatselijke bouwmarkt, scheelt weer bijna de helft. Je kan op marktplaats misschien nog wel geluk hebben?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
het MDF van de bouwmarkt is bijna net zo zacht als karton.... lijkt me lastig om de gefreesde kanten dan dicht te krijgen.
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
In ons eerste jaar avondles meubelmaker hebben wij toen een kastje gemaakt waarvan het kader in png (grenen) en het paneel in mdf. Maar je kan dit perfect volledig in mdf.
Bij het gebruik van grenen (massief hout) zal je altijd de houtnerven zien door de verf.
 
A

Athanor

Guest
MDF is in verschillende kwaliteiten te verkrijgen. De kwaliteit en dichtheid bepaalt voor een groot deel de afwerking, even goed op letten dus. Alle waar is naar zijn geld.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Een goede mdf plaat is het perfecte bouwmateriaal hiervoor, werkt nauwelijks of niet en is glad af te werken met lak. Haal je platen wel bij een vakhandel en niet bij een supermarkt.

Onderstaande deurtjes heb ik verleden jaar gemaakt uit mdf, machinewerk is wel met de cnc gebeurt door tijdsgebrek. Het is geen stijl en regel constructie geworden, de buitenkaders zijn uit één stuk gefreesd, de panelen liggen in een uitgefreesde sponning. Lakwerk heb ik gedaan met de rol. De groene mdf voor de panelen is geen must, is hier gebruikt omdat er bij de firma nog een hele hoop restmateriaal van stond:D


Wachtend op een likje verf.
CIMG4438.jpg

CIMG4441.jpg
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als je voor MDF kiest zou ik wel de watervaste groene variant kiezen voor in een keuken. Anders bolt het zo lekker op als er een beschadiging in de lak zit en met wat vocht erbij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.