stukje electrotechniek

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Mijn vriendin maakt regelmatig fotoshoot, zowel in studio, bij mensen thuis en op locatie. omdat de donkere maanden er weer aankomen en omdat het bijna kerst is wil ik voor de softboxen (lampen) een "accu" maken met een mooie houten bekisting zodat ze ook op locaties de mooiste plaatjes kan schieten.

de situatie:

2 keer: Falcon Eyes E27 Daglichtlamp 40 W ML-40
1 maal:e-ast CL300-12 Omvormer 300 W 12 V/DC 12 V/DC (11 - 15 V)
en pakweg 10 meter 2 polig koperkabel waarvan ik de juiste dikte niet weet.

nu wou ik hier een AGM accu aan koppelen namelijk deze:Conrad energy CE12V/7Ah Loodaccu 12 V 7 Ah Loodvlies (AGM).
ik heb zo'n flauw vermoeden dat deze accu niet sterk genoeg is om 2 van deze lampen en die omvormer aan te kunnen voor minimaal 3 uur per sessie.

kan iemand mij vertellen of mijn vermoeden juist is en hoe ik dit uit kan rekenen?

Hartelijk dank!
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
dit eens doornemen ..

http://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/capaciteit-berekenen-accu-ah.php

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=738371

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=11233


Vrees dat je na een uurtje al in het donker zit met 7ah :) ( 80watt + verliezen conversie is al snel 90-100wat / 12V = 8,3A .. en je batterij kan 7A leveren voor een uurtje .... )

PS : ik ga er van uit dat die lampen effectief 40watt verbruiken ? is mij niet zo heel duidelijk .. zien er spaarlampen uit ?
PS2 : ok is een spaarlamp die 40 watt gebruikt maar voor 200watt licht geeft .. wat ook nie zeker is spaarlampen wel werken op dit type omvormer ..
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik kan je wel wat vertellen over accu's. Standaard loodaccu's kan je maar tot 80% ontladen. Anders gaat het aantal keren dat je ze kan herladen dramatisch achteruit. tot enkele 10 talen keren bij helemaal ontladen. Je kan beter Nikkel-cadmium accus nemen. daar zijn meer kant en klare oplossingen voor en makkelijker en sneller te herladen. kijk bij de modelbouw.
Vuistregel draad. 3-5 Ampere per kwadraat.

Meer links:
http://batteryuniversity.com/
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
erg bedankt voor de snelle reacties, zou dus betekenen dat ik een accu van toch minimaal 30 ampère moet hebben om niet alleen aan het begin maar ook voor na een langere tijd nog plezier te laten hebben.

@evs, wat bedoel je brecies met die vuistregel draad 3-5 ampere per kwadraad?

dan nog een vraag, wat voor soort lader is het meest geschikt voor z'n accu?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een startaccu met lood/zuur, van 100 amp, heeft ongeveer 20 amp afgegeven als de spanning zo rond de 11 V komt en de accu eigenlijk leeg is. Een deep cycle AGM accu haalt dan zo'n 45 amp.
Ik heb een heel bescheiden handeltje in LiFePo4 (lithium ferro fosfaat), een technisch betere variant van de Li Ion en die kun je tot 90% ontladen en hebben minstens een 4 x langere levensduur.
Omdat de LiFePo4 batterijen een beter rendement hebben en door de techniek al minder wegen, kun je stellen dat een batterijen pakket met hetzelfde vermogen in LiFePo4 ongeveer 20% weegt van AGM lood variant.
Ik heb ook al heel lang het plan om 4 batterijen van 180 Amp als 12 V accu in een systainer te stoppen, compleet met omvormer en lader, als een soort mobiele stroombron. Ik zal het vandaag of morgen even opzoeken en een paar foto's maken.
In onze elektrische boot ligt ook een LiFePO4 batterij pack, tot grote tevredenheid!

jaap
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
erg bedankt voor de snelle reacties, zou dus betekenen dat ik een accu van toch minimaal 30 ampère moet hebben om niet alleen aan het begin maar ook voor na een langere tijd nog plezier te laten hebben.

@evs, wat bedoel je brecies met die vuistregel draad 3-5 ampere per kwadraad?

dan nog een vraag, wat voor soort lader is het meest geschikt voor z'n accu?

300 W gedeelte door 11V = 27A dat weer gedeelt door 5 als de kabel niet te lang is anders door 3 is 9mm2 draaddiameter

Wat betreft LiFePo4.LiFePo4 is een veel beter techniek maar qua veiligheid een heel stuk lastiger en dan moet je wel een beetje weten wat je aan het doen bent.

bij loodaccu's heb je een 3 punt punt lader nodig. als dat erop staat is het doorgaans wel een prima lader. Laadcapaciteit maximaal 0.33 van de Wh maar 0.1 is beter.

Edit: Je moet naar gel accu' s kijken. Die zijn meer geschikt voor langetijd een kleinere stroom. auto lood accu's zijn meer geschikt voor heel even een hele grote stroom. AGM zijn ook geschikt.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Jaap heeft het niet over loodaccu's.....

Dat weet ik, hij heeft het over lifepo4 accu's
En een 12V 180Ah lifepo4 accu weegt 29 kilo en kost 1000 dollar.

Wat jaap dus eigenlijk bedoelde was 4 3,2V accu's in serie om 12V te krijgen, ik begreep dat hij 4x 12V 180Ah parallel wilde zetten om zo 720Ah te krijgen
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Als ik naar deze link kijk: http://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/capaciteit-berekenen-accu-ah.php dat moet ik dus eerst de lampen berekenen: 2*40wu=80wu, daarna rekening houden met het rendement van de omvormer van 85 a 90%, laten we hier uitgaan van 85%: 80/85*100=94.11 (voor het gemak 95wu) laten we door de bekabeling er 5wu bij op tellen om op een mooi getal van 100wu uit te komen.
omrekenen hoe groot mijn accu moet zijn: 100wu/12v=8.3333.... voor het gemak 8.5ahu. om de levensduur van mijn accu zo lang mogelijk te houden mag ik mijn accu dus maar voor 30% ontladen per keer.
8.5/30*100=28.333.... voor het gemak 28ah (het komt niet op de minuut aan). wil ik dus dat ze minimaal 2 uur lang een shoot wil doen kom ik al snel uit op een accu van 60ah.

ga ik dan kijken naar een LiFePo4 accu van pakweg 60a zie i kal snel prijzen van enkele honderden euro's! (515 euro voor een 40ah accu) 12.88 euro per ah
doe ik dat voor een loodvlies accu is de prijs pakweg 200 euro voor een 50ah accu, 4 euro per ah, dit is dus minder dan een derde van de prijs
:eek:

Ik wist dat accus niet goedkoop zijn, maar als ik het zo bekijk schrik ik toch weer.

nu is het zo dat ze deze accus's om buitenverlichting te creëren alleen op donkere/grauwe dagen nodig zal hebben en ze heeft uiteraard niet elke dag een fotoshoot dus als ze 5 keer per jaar naar de accu's grijpt zal het veel zijn.
daarmee rekening houden vraag ik mij af of het maar tot 30% ontladen van de accu enig nu heeft omdat de 500 laadcycli in 10 jaar niet zal halen en verwacht dat de accu dan allang overleden is.

ga ik uit van een ontlading van 80%:
8.5/80*100=10.6ah (voor het gemak 11ah) dan zou ik een kleine 3 uur kunnen met een accu van 30ah
voor een loodaccu kom ik dan op 155 euro voor een 40ah accu uit waar ik dus 3 uur mee kan in plaats van een 2 uur
voor een LiFePo4 accu betaal ik rond de 395 euro voor 30ah.

als ik er dan vanuit ga ik beide accu's naar 5 jaar toch echt wel versleten zijn betaal ik dus voor een loodaccu iets meer dan 30 euro per jaar en dus 6 euro per shoot terwijl ik voor een
LiFePo4 dus een kleine 80 euro per jaar en dus 16 euro per shoot.
dan kunnen met zo'n
LiFePo4 accu actie shoots van 25euro per shoot er eigenlijk niet meer uit.

dan bereken ik nog geen kosten voor de aanschaf en afschrijving van een omvormer en lader die ook minimaal 5 jaar mee gaan.

een aggregaat heb ik overwogen maar is echt geen optie, niet alleen veel te zwaar maar maakt ook veel te veel lawaai en kan ook nog eens flink stinken/rook geven.

dus op basis van de wensen en eisen lijkt mij een loodvlies accu voldoende tenzij ik uiteraard de plank volledig mis sla met mijn berekeningen...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Houd er rekening mee dat een omvormer (meestal) ook een accubescherming kent: Als het voltage te veel daalt (dus onder de 80% lading) dan houdt de omvormer er mee op. Dan kan je dus niet te ver ontladen.

Verder kent een loodaccu zelfontlading. Die kan je niet te lang wegzetten zonder aan een (druppel)lader te hangen. De betere laders doen dat automatisch en die kan je permanent op de lader aangesloten houden.

AGM accu's kan je rustig een half jaar tot een jaar wegzetten, die kennen nauwelijks zelfontlading.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik dan je verhaal zo hoor denk ik even buiten de doos:

Koop een omvormer die 100 watt aan kan, gebruik de sigaren aansteker aansluiting van de auto die vast niet al te ver weg staat als ze aan het werk is en neem een nomale haspel om je lampen op de omvormer (die je in de auto laat) aan te sluiten .
Slimmer nog, vervang de lampen door LED lampen van verschillende kelvin waarden en je hebt een prachtige edoch simpele opstelling.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Als ik dan je verhaal zo hoor denk ik even buiten de doos:

Koop een omvormer die 100 watt aan kan, gebruik de sigaren aansteker aansluiting van de auto die vast niet al te ver weg staat als ze aan het werk is en neem een nomale haspel om je lampen op de omvormer (die je in de auto laat) aan te sluiten .
Slimmer nog, vervang de lampen door LED lampen van verschillende kelvin waarden en je hebt een prachtige edoch simpele opstelling.

Ik begrijp je stelling maar ben bang dat deze niet geheel op gaat. sowieso zou ik nooit een continu gebruik van 80 watt aansluiten op een apparaat van volgens de papieren een continue 100 watt kan leveren, een piekstroom is zo gemaakt zeker als bijvoorbeeld mij een TL-lamp de buis knapt. ik wil het risico niet lopen dat zo'n ding vonken gaat spuwen in mijn auto. en over het algemeen zijn de mooiste fotoshoot plekjes niet recht naast een openbare weg, parkeerplaats en met de auto te benaderen. daarbij komt uiteraard kijken dat men op moet passen dat ze de accu van de auto niet leegtrekken of ze moeten de motor aan laten staan wat hetzelfde effect heeft als de aggregaat...

dat neemt je top over led verlichting uiteraard niet weg maar helaas, de aanschafkosten van ledlampen het de juiste kelvin zijn per lamp net zo duur als de gehele oplossing met TL lampen en een LiFePo4 accu van 30ah...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een lifepo4 accu van 30 amp levert met gemak 25 amp en kun je 2000 keer op en ontladen. Een hele goede loodaccu die 25 amp moet leveren moet al nominaal 50 a 60 amp zijn en kun je ongeveer 500 keer opladen en weegt ongeveer 5 keer zo veel.
LiFePO4 is ook veel veiliger als Li-Ion, je kunt ze kortsluiten zonder dat ze in de brand vliegen, of een gat er in boren als je daar behoeft aan hebt.

hier een foto van de cellen die ik heb staan. Het zijn 3,2 V cellen, vandaar 4 voor een 12 V accu. De 180 amp wegen 7 kg per stuk.

De grootste zijn die van 180 Amp dan rechts achter 100 Amp, de grijze 40 en de kleine op de voorgrond 15 Amp.

jaap

lifepo4 battery - 1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.